Hyra ut skyddsplatser?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Bivacken23
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2024 15:20

Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Bivacken23 »

Hej,

Har en fundering som kanske någon i detta forum kan hjälpa mig fundera vidare på.

Jag har förmånen att äga en typ av skyddsrum. Det är ett avvecklat skyddsrum dvs den finns inte med på MSB kartor och avvecklings protokoll ligger i rummet.
Rummet är i stort sätt helt intakt med "nya" CBRN filter till ventilations aggregaten, dörrar, stötvågs ventiler m.m.
Ca 180 platser enligt äldre papper jag hittat.

Nu till min fundering.

Eftersom jag inte bor i närheten av denna fastighet så har jag funderat vad jag ska göra med den.
Tror ni att det skulle finnas underlag att hyra ut delar av den?
Exempelvis till folk som vill kunna säkerhetsställa att de har en plats i en skyddad miljö i händelse av krig eller kris?
Rummet går att anpassa till egna sovrum (X-antal 4 bäddars rum).
Samt att jag hade sätt till att där finns mat/andra förnödenheter för ca 1 månads tid. Blir som ett typ beredskapsrum/lager för de som inte har möjlighet till detta i storstäderna och bor exempelvis i lägenheter m.m.

Så skulle man hyra en plats här har man tillgång till egen sovplats(sovrum till familj), matförråd, sambands utrustning, kök, wc/dusch, reservkraft aggregat.
Rummet ligger i en mindre ort strax utanför en större stad så det är ganska naturligt ställe att röra sig till när denna stora stad på östkusten kanske drabbas av någon händelse.

Vad tror ni, hade gärna behövt lite input innan jag drar igång en form av process. Finns de människor som kan tänka sig betala för ett sådant ställe?
Man kan utveckla det ännu mer också kanske, detta var bara lite som kom upp i mitt huvud lite snabbt.

Tacksam för all input. :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av bastard »

jag hadde varit ganska osäker på en sådan lösning för egen del

jag hadde verkligen velat ha en pålitlig grupp som vore dom som haft hand om en sådan sak

och sedan beror det på var den finns med, ganska stor skillnad om det finns gott om folk i närheten med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av FCR2 »

Säger samma som bastard.
Säkerheten är ett problem. Hur kan man vara säker på att man inte möts av ett redan fullt skyddsrum eller av bytade lås. Eller att man möter ett tomt skyddsrum som någon plundrat.

Ett vanligt skyddsrum utan tillgång till vatten eller reservkraft är väl ingen höjdare. Finns det vatten och mer avancerade teknik kanske det behövs en fastighetsskötare.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Ursus »

Hade lätt hyrt ut platser på förhand och låtit folk ta sig dit vid faktisk - eller inbillad - katastrof. Pengar hade rullat in gött vid falsklarm!

Men jag hade inte åkt dit själv vid en händelse. Jag vill gärna vara så långt ifrån andra människor som möjligt om något skulle ske, med undantag för ett fåtal nära, pålitliga och utvalda. Glada amatörer blir snabbt arg pöbel om något inte funkar eller går sönder, och då riktas blicken mot hyresvärden.
Bivacken23
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2024 15:20

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Bivacken23 »

Tack för eran input,

Tror nog inte målgruppen återfinns i detta forum, men kul att höra era tankar.
Just det att man inte kanske vill vara i en okänd grupp eller hur man nu vet att allt fungerar osv vid en händelse är kanske en svår nöt att knäcka.

Min tanke var isåfall att hade lite extra i skyddsrummet, så som reservkraft, tillgång till borrad brunn för vatten och matförråd. För just den typen av människor som kanske inte "orkar" eller "vill" tänka på vad de ska göra i en händelse.
Sen ska man ju övertyga och hitta en målgrupp som kan tänka sig dra hit vid en händelse.

Inte helt lätt. Funderar vidare..
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Omnivore »

Jag hade nog donerat hela härligheten till försvaret. Det civila eller det militära.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Prepsson »

Lite nyfiken, vad ligger driftskostnaden på en sådan anläggning?
Personligen hade jag bara hyrt ut om det var ebb i kassan
Bivacken23
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2024 15:20

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av Bivacken23 »

Prepsson skrev: 24 feb 2024 11:37 Lite nyfiken, vad ligger driftskostnaden på en sådan anläggning?
Personligen hade jag bara hyrt ut om det var ebb i kassan
Den kostar inte mycket i dagsläget.
Skulle jag välja att göra iordning den för uthyrning så tillkommer drift på lite belysning, drift av ventilation som jag vill ha igår hela tiden samt lite larm och bevakning.
Funderar även på att koppla in värme till ventilationen så jag kan värma med hjälp av luften.
Så runt 10-15k med drift och lite avskrivningar. Sen tillkommer såklart en byggkostnad i början om jag drar igång projektet.
dominicelliott
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 mar 2024 09:02

Re: Hyra ut skyddsplatser?

Inlägg av dominicelliott »

Hur mycket kostar det att driva en sådan anläggning?
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"