Hur har er prepp kommit till användning?

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av bastard »

en del prepp har kommit till använding
ex elverk efter gudrun, att mana har saker på hyllan istället för att leta efter det när det knappt går att få tag i
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av FCR2 »

Köpte inget skithuspapper under hela pandemin. När jag var "mellan jobb" 2012 så drygades maten ut med konserver från lagret. Ketchupen var slut igår, bara gå ner och hämta en ny, etc. Finns säkert hur många exempel som helst som jag inte kommer på denna sekund.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av entropi »

Jag har inte haft brist på bullens pilsnerkorv när jag skulle ut, trots att hyllorna gapat tomma... Bara att hämta i källaren.
Survival
Honor
Liberty
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av preppernurse »

Avbrott i kommunens vattenförsörjning idag, ett rör som gått av vilket resulterade i brunt vatten i kranen. Avbrottet pågick bara i 5 timmar men vattnet jag har lagrat kom väl till pass för att kunna laga mat och dricka.

Insåg dock rätt snabbt att jag inte hade planerat för handtvätt efter toalett lika bra, så nu blir det till att bunkra våtservetter till handtvätt. :smack:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Marie »

preppernurse skrev: 25 sep 2022 22:09 Avbrott i kommunens vattenförsörjning idag, ett rör som gått av vilket resulterade i brunt vatten i kranen. Avbrottet pågick bara i 5 timmar men vattnet jag har lagrat kom väl till pass för att kunna laga mat och dricka.

Insåg dock rätt snabbt att jag inte hade planerat för handtvätt efter toalett lika bra, så nu blir det till att bunkra våtservetter till handtvätt. :smack:
en gammal fönsterputs sprayflaska med vatten och en gnutta T-röd i.. sedan spraya på papper eller händerna o sedan torka med papper.
Billigare än våtservetter. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av preppernurse »

Marie skrev: 25 sep 2022 22:58
preppernurse skrev: 25 sep 2022 22:09 Avbrott i kommunens vattenförsörjning idag, ett rör som gått av vilket resulterade i brunt vatten i kranen. Avbrottet pågick bara i 5 timmar men vattnet jag har lagrat kom väl till pass för att kunna laga mat och dricka.

Insåg dock rätt snabbt att jag inte hade planerat för handtvätt efter toalett lika bra, så nu blir det till att bunkra våtservetter till handtvätt. :smack:
en gammal fönsterputs sprayflaska med vatten och en gnutta T-röd i.. sedan spraya på papper eller händerna o sedan torka med papper.
Billigare än våtservetter. :D
:up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 25 sep 2022 22:58
preppernurse skrev: 25 sep 2022 22:09 Avbrott i kommunens vattenförsörjning idag, ett rör som gått av vilket resulterade i brunt vatten i kranen. Avbrottet pågick bara i 5 timmar men vattnet jag har lagrat kom väl till pass för att kunna laga mat och dricka.

Insåg dock rätt snabbt att jag inte hade planerat för handtvätt efter toalett lika bra, så nu blir det till att bunkra våtservetter till handtvätt. :smack:
en gammal fönsterputs sprayflaska med vatten och en gnutta T-röd i.. sedan spraya på papper eller händerna o sedan torka med papper.
Billigare än våtservetter. :D
Spriten måste vara minst 60% för att vara bakteriedödande. Tillsätt också en skvätt glyserin annars torkar huden ut!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 14 jun 2019 10:20 Konstaterade precis att pumpen till avloppet lagt av.
Ligger en extra pump i lagret så slipper stressa runt att hitta en ersättning.

Har trekammarbrunn med pumpbrunn till infilrationsbädd modell "limpa" ovan marknivå.
Orginalpumpen av "fina märket" höll i drygt två år och rasade naturligtvis i samband med storhelg.
Ersatte med pump från Biltema för 700kr som var enda som var öppet på helgen. Passade på att köpa två senast det begav sig
Gått i 5-6 år utan problem men nu är det kortis.
Oh crap så var det dags igen.
Pumpen till avloppet från trekammarbrunn till infiltration lagt av.
Höll ca 4,5 år denna gång. Ok för en pump för under tusenlappen
Denna gången hade jag ingen extra pump hemma :oops: men inhandlade två nya idag. En till byte och en till lagret.
Kör samma som sist med Biltemas dränkbara i rostfritt.
Absolut värt ha en extra liggande om man har enskilt avlopp med pumpinfiltration.

Får bli skitgubbe idag. Egentligen ingen stor grej att byta pumpen men bara lite småäckligt.
Svartvattnet som var i pumpbrunnen sen pumpen stannat pumpades bara ut en bit i skogen med en
entumsslang som jag hade liggande kvar i en kringla i ett hörn på tomten sen förra gången.

https://youtu.be/8dYsr1l6bjc?si=k2CZlh2KQtee5RaA
I started out with nothing, and still have most of it left
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av preppernurse »

Då var det dags att testa sin beredskap för vattenavbrott igen, vaknade upp till inget vatten i kranarna och ett sms från kommunen om att det är en större läcka. Vatten fanns upptappat på flaskor sedan innan så inga problem att få iordning frukost till familjen, våtservetter hade vi hemma så hygien är också löst.

Tog för skojs skull en tur till min lokala Ica-butik, folk hade stått på dörren och länsat hyllorna med flaskvatten, var många snopna människor som stod vid hyllan med flaskvatten... De får snällt vänta tills tankbilarna kommer klockan 10:00. :shtf:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"