Hur har er prepp kommit till användning?

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Daltorpet »

Jag är inte säker men tror att det finns en liknande tråd på Swedishsurvivalist.

Hur har ni fått användning av eran prepp den senaste tiden? Det behöver inte vara ett liv och död scenario men något som kommit till användning och gjort vardagen lättare.

Idag var jag bortbjuden på middag och familjen jag skulle äta hos hade tänkt göra iordning en fin rätt med potatis och kött men vattnet hade tagit slut (Det händer lite titt som tätt i den byn spec hos familjen som bor högst upp) när jag kom beklagade de och tänkte göra värma mackor i ugn men inte ska de behöva göra det jag har ju alltid två 15l dunkar vatten i bilen! Så det blev väl en liten extra ögonöppnare att ha några dunkar vatten undansparat för dem.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Kurio »

Plåster och alvedon i edc:n. Batterierna dessutom ojojoj
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Charlie** »

En av mina 25 lit. dunkar följer med till jaktkojan på höstarna, likaså gasolkök och fotogenkaminen. Dessa har jag skaffat för detta syfte egentligen, inte till prepp i första hand. Även min vattenreningssäck används vid t ex fisketurer. Viss del av konservburkar och torrfoder roteras i samband med fiske, fjällvandring och jakt. Så klart så har även dunkat bilbränsle använts när det varit lite brått och jag känt att det tagit för lång tid att åka och tanka.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av NordicHillbilly »

Edit
Senast redigerad av NordicHillbilly den 17 jun 2019 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Ursus

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Ursus »

Reservdunken har använts som avsett, till eld och till annat vid olika tillfällen. Fickkniven är uppe nästan varje dag, allt från att trimma naglar och öppna paket till att tälja i något kul som man hittar längs vägen. Tändaren har tänt mången berusad kvinnas cigarett, ibland med happy ending om man har flyt.

Framförallt har mången tvålbit, tandkrämstub, konservburk eller annat plockats fram vid behov istället för att behöva springa och köpa när något tar slut.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Skymning »

Vattendunken har kommit till användning mer än en gång när vattnet stängts av i kvarteret. Ficklampor var bra att ha när strömmen gick. Första hjälpen har tyvärr också kommit till användning.

När jag var singel och blev sjuk så hade jag ingen som kunde hjälpa mig med mat och då blev det frystorkat och konserver. Händer än idag att jag fuskar med Real Turmat.

Har ätit en del saker som växer i skogen under sommartid, inte så jag blev mätt, men mindre hungrig.
слава україні - на хуй путін!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Dancecommander »

Prepping är ett sätt att leva, och sedan jag implementerade det står jag sällan utan det jag behöver. Att vara strömlös efter orkanen blev en ögonöppnare på många sätt, likaså att skaffa familj. Tidigare var allt fokuserat på att överleva zombiespokalypsen meddelst våld (några år i grönkläder hemma och utomlands) men helt plötsligt så blev det fler i hushållet, och alla gillar inte ärtsoppa, tydligen. Helt sjukt!
Att vara rätt utrustad när det skiter sig har inneburit att jag har kunnat hjälpa till vid olyckor, kapa träd över vägen, hållit familjen varm när elen försvunnit, men också för att hantera oplanerade kostnader.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av bastard »

jag ser det tvärt om
det jag gör i det dagliga livet för att jag ska få det smidigt funkar som prepp med

lite extra bränsle hemma gör att jag slipper åka och tanka på fel tid

tror inte jag preppar då jag alltid är lite bakvänd av mig, men detg funkar bra ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av pelleprepper »

Sjukvårdsväskan brukar ofta användas på älgjakten, 20 öldrickande gubbar i en slaktbod brukar vara ett bra recept för att öva sina sjukvårdskunskaper.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av maskros »

Massor av små vardagssituationer. Plåster, förband och medikamenter på sommarstället med släkten. Kniv och tändare på jobbet. Bilgrejer när man stannar och hjälper nån stackare. Inga stora grejer. Att ha brandfilt hemma vet jag inte om det är prepp eller bara sunt förnuft men den har kommit till användning vid spisbrand (fett i stekpanna och varm platta).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"