Hur har er prepp kommit till användning?

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av xsive »

Konstaterade precis att pumpen till avloppet lagt av.
Ligger en extra pump i lagret så slipper stressa runt att hitta en ersättning.

Har trekammarbrunn med pumpbrunn till infilrationsbädd modell "limpa" ovan marknivå.
Orginalpumpen av "fina märket" höll i drygt två år och rasade naturligtvis i samband med storhelg.
Ersatte med pump från Biltema för 700kr som var enda som var öppet på helgen. Passade på att köpa två senast det begav sig
Gått i 5-6 år utan problem men nu är det kortis.
Normalt brukar det vara nivåbrytaren som fått vatteninträngning men för priset orkar man inte felsöka.
Hej å hå nu blir det att grotta med avlopp igen men skönt man hade allt i förrådet

Lillebror till denna som verkar ha utgått nu men skiljer nog bara motorstorlek. För övrigt visuellt identisk
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000035452
Blir väl att inhandla en ny pump till lagret igen så

Lite skit( :lol: ) med pumpinfiltration istället för gravitation men var vad jag kunde få godkänt när jag byggde om avloppet.
Så länge pumpen funkar så är det ju inte problem. Och man har el att driva den..
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av FCR2 »

Pump till avloppet har jag haft nytta av. Maten var inledningsvis tänkt att den skulle roteras. Annars är det nog mest första hjälpen väskor som jag använder mest frekvent. Även extra glödlampor till bilen.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Ursus »

Denna tråd kan vara intressant att lyfta efter lackmustestet som var Covid19.

Hur har er prepp kommit till användning under denna pandemi?

För egen del var jag förberedd med plasthandskar, tvål, handsprit och FFP3:or, så jag slapp rusningen efter dessa. Mina vanliga livsmedelsprepps har varit bra att ha. När jag blev sjuk i Covid så var det ingen panik rörande mat. Bara att laga på det som fanns; när mjölken tog slut hivade man fram UHT-mjölken; när filen sinade blev det havregrynsgröt.

Det fanns visst ett värde i att vara beredd ;)
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av xsive »

Handlade ett antal liter handsprit och ytdesinfektion på apotea när Covid började utveckla sig bara i Kina och priserna fortfarande var låga.
Kom väl till användning när sambon åkte på Covid och jag fick isolera mig utanför bostaden förutom vid toalettbesök.
Sundström masker och P3 filter hade jag ett antal men kom egentligen aldrig till användning.
Använt ett gäng FFP3 engångsmasker som arbetsgivaren erbjöd tidigt så inte knaprat på förrådet.
Engångshandskar som jag hade gott om i förrådet kom också till användning.
Matförrådet har bara varit en trygghetsfaktor och bra OM det skulle blivit mera kris.
Roterat en hel del frysvaror men hade gjorts ändå men innebar mest att att man kunde undvika för många inköpsrundor
Lugn och trygghet är också viktigt för att förhindra förhastade beslut om man ser maten sina
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Vattendrag »

Ja inte var det någon panik med toapapper här i alla fall :D

Matförrådet roterades lite snabbare för att minska antal inköpsrundor och sällanköpsvaror fick vänta. På det sättet har preppförrådet underlättat för mig samtidigt som det funnits där ifall det skulle blivit svårt att gå ut.

Jag hade inte handsprit i förrådet, en miss. Så jag beställde glycerin med elverans till dörr och blandade till soppan av glycerin och rödsprit. Tog en liten risk och handlade handskar på Biltema och senare när det dök upp IIR-masker på Apotea beställdes sådana. Även det har jag missat. :smack:
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av entropi »

Som andra skriver så blir det svårt att skilja på vad som är prepping och inte ibland när man ändrat livsstil till att inte darra till vid minsta störning av kollektivt drivna system.

Men det har väl tex hänt att middag lagats färdigt i vedeldad ugn och kyl/frys körts på elverk under strömavbrott...
Survival
Honor
Liberty
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Dancecommander »

Den största skillnaden är att vi har blivit mer ambitiösa med odlingarna, vilket är kul. Vi hade aldrig någon brist på något eftersom lagret täckte upp, men vår konsumtion har definitivt förändrats. Det är typ noll butiksbesök, allt handlas på nätet. Om något har vi sparat en hel del tid på detta.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Skymning »

Efter Covid-19:

Ansiktsmasker (behövdes flera än vad jag trodde)
Tvål var ett bra köp
Matlagret minskade en del
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av xsive »

Halvsov lite i soffan när det sved till av bara h-hete på bröstbenet.
Viftade till med handen för att känna / få bort orsaken.
Innebar bara att jag istället viftade ner getingen som var orsaken längre ner i pikétröjan där den han sticka igen :shock:
Lite användning för den rejält utrustade medicinväskan som alltid innehåller Antihistamin och Hydrokortisonsalva.
I started out with nothing, and still have most of it left
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Hur har er prepp kommit till användning?

Inlägg av Stensture »

Jag har alltid reservnycklar till bilen och hemmet i min väska som jag oftast bär med mig.

Jag har också en extraplånbok med ytterligare ett bankkort och ID i väskan.

Alla dessa grejer har jag i olika fall fått nytta utav.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"