MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av bastard »

https://omni.se/msb-rasar-foretag-slar- ... o/a/O8wKlV

"MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro
Företag utnyttjar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för att göra aggressiv marknadsföring för krislådor och vevradior. Nu ryter MSB ifrån i en artikel i TT.

– Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro, säger risk- och kriskommunikatören Anna Teljfors.

Så kallade krislådor fick ett nytt uppsving i samband med krigsvarningarna i januari. Många företag som säljer färdigpackade lådor och vevradioapparater har använt sig av MSB:s logga i marknadsföringen. Ibland har folk trott att de köpt produkterna direkt av MSB, säger Teljfors.

– Det kan vara någon som har jättelite pengar som köpt en radio för 700 kronor när det hade kunnat gå bra med en vanlig klockradio på batteri."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av Ursus »

Så, vill MSB ha ökad folklig beredskap eller inte?

Om någon är så dum att de lägger ut sina sista slantar på någon dyr pryl så finns det (kan se hur chocken och skräcken lyser i svennebananens ögon) faktiskt något som kallas eget ansvar. Men schh... Det pratar vi inte om.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av Marie »

Ökad beredskap är bra och det är bra att MSB går ut med det.
Men det är tråkigt att se att det alltid är folk som ska sko sig på andras rädslor och oro, bara för att tjäna mer pengar.
Nu har jag inte läst hela artikeln, men som jag förstod det så är det företag som säljer saker i MSB's namn o logga.. Det är inte okej om de inte har ett godkännande. Kan kanske bli juridisk sak utav, beroende på hur de marknadsfört o använt MSB's logga.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av bastard »

nix det är bara att företag kränger skit som prepp när ex öb säger att det inte är bra

god prepp , åtminstånde till msb min nivå är något som folk verkligen borde göra

att ex biltema kränger kinasmäck som prepp är , tja, det det handlar om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av Ursus »

Men i princip håller jag med. Till och med Granngården har något tjafs om krislåda på sin första sida om man scrollar ned lite grann. Herregud, jag ville bara ha ett nytt kvastskaft :lol:
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Inlägg av Parabellum »

Rädsla, oro och lögner säljer och det säljer stort.
Våra politiker, myndigheter och nyheter lever enbart på just detta idag och folk köper det utan att undra.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"