Verktyg till bushcrafting?

Dela med dig av din historiska och kulturella kunskap i ämnet här.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Daltorpet »

Jag har förstått att vid bushcrafting så använder man sig av så lite moderna verktyg och hjälpmedel som möjligt men vilka om några räknas som okej?

Kniv? Yxa? Såg? Paracord? Eldstål? Spik? Spritkök?

Hur mycket av dessa verktyg och hjälpmedel är ok att ha med sig för att kalla sig bushcrafter istället för vanlig friluftsare? Det man kan bära i kläderna/på kroppen? Ryggsäck?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Skymning »

I början, allt du tror dig behöva. Sen lär du dig leva utan utrustning, i princip kan du klara dig med kniv, men vägen dit är jäkligt lång.

Börja med att ta en kortare promenad i skogen, eller genom ett naturreservat - vad behöver du för det? Tänk dig sedan att du måste hugga ner träd, bygga ett vindskydd, kanske en eldstad, samla ved, navigera, spana på distans, samla in växter, rena vatten (etc). Det går att få med sig en hel del av de sakerna i en vanlig EDC bara du tänker till.

Det är också enklare att ta med sig en plastkåsa än att göra en i näver att dricka ur, det svårare än det ser ut. De bästa överlevnadsinstruktörerna och bushcrafters som jag känner till tar alltid med sig ett visst antal saker, det är enklare och spar tid - de är inte heller idioter som tror att de är Rambo och klarar sig bara med en kniv :lol:

De som ofta är utomhus, som just bushcrafters, friluftsmänniskor och jägare, de har mycket av det där redan inbyggt i medvetandet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av bastard »

kniv och yxa borde vara ok, jag föredrar cncmaskiner, gör livet lättare :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Daltorpet »

Jag har en viss vana av friluftsliv sen tidigare såsom scouterna i många år, frivilliga flygvapnet ungdom, frilufts och vildmarkagymnasiet, skogsarbete samt en hel del intresse inom jakt, fiske, vandring och levt utan el och indraget vatten många år samt en del ABF-kurser inom friluftsliv men det har varit mest med moderna verktyg och utrustning.

Jag tror inte jag skulle klara mig länge med bara en kniv i dagsläget men det skall tränas på.

Jag fick för mig att bushcrafting var typ stenåldersliv. Visst det är nog svårt att gå fullt ut och hela vägen i Sverige genom lagen men kan ju öva med substitut och tänker att det är just principen och kunskapen runt om vid tex fällfångst, verktyg/vapentillverkning. Hyddor, skydd och att göra upp eld kan man ju öva på en del. Samt skaffa mat och ätbart från det gröna skafferiet och möjligtvis insekter.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av bastard »

en braa yxa är alldrig fel, i lumpen trodde dom jag var skvatt galen när jag provde fem tio stycken innan jag valde den jag skulle ha, läs våran grupp, den slipades och sedan funkade den, och dom andra fick ha en annan yxa :lol:

det blev ändå jag som fick tända och börja elda, efter dom andra misslyckats i en timma...

skulle jag säga något vrktyg till vore det en fällkniv med bra sågblad och lite annat smått

jag ser bushcrafting som något man kan göra med det man har med sig

har man motorsåg så ska man annvända den , ex om man vill göra en övergång för bilen över krondiket om man måste
det är väl inte renlärigt men att annvända det du har tillgång till är det som jag ser som viktigast
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 16 jun 2019 00:06 en braa yxa är alldrig fel, i lumpen trodde dom jag var skvatt galen när jag provde fem tio stycken innan jag valde den jag skulle ha, läs våran grupp, den slipades och sedan funkade den, och dom andra fick ha en annan yxa :lol:

det blev ändå jag som fick tända och börja elda, efter dom andra misslyckats i en timma...

skulle jag säga något vrktyg till vore det en fällkniv med bra sågblad och lite annat smått

jag ser bushcrafting som något man kan göra med det man har med sig

har man motorsåg så ska man annvända den , ex om man vill göra en övergång för bilen över krondiket om man måste
det är väl inte renlärigt men att annvända det du har tillgång till är det som jag ser som viktigast
Haha det kan jag tro, en bra yxa gör många saker mycket enklare. Har du någon favorit? Jag har väldigt många olika yxor både bättre och sämre men de som får följa med ut på lite viktigare saker är oftast gränsfors skogsyxa eller en hultafors handyxa lite oberoende på utrymme i packningen.

Ah det låter ju logiskt att använda det som man har med mig det bidrar ju till en bättre känsla för problemlösning spec efter att man plockar bort en sak då och då för övning skull.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av bastard »

gränsfors annvänds och en del andra med
viktigast är att dom är vassa nog att tälja med,
samma om man ska hugga ved, en vass yxa för att rensa grenar och en mindre viktigt för annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Charlie** »

Moras "specialknivar" som snickarkniven är grym att använda vid rensning av fisk samt den krokiga skedkniven som underlättar när man vill göra skålar och skedar av trä.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Ursus »

Morakniv, yxa, gryta/kärl och en filt kommer man långt med.

Sedan kan någon behändig såg och eventuellt ett myggnät göra saker och ting betydligt bekvämare, även om de inte är helt nödvändiga.
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Verktyg till bushcrafting?

Inlägg av Kurio »

en rimligt liten ryggsäck fylld med de prylar man tror sig behöva. sen märker man vad som används, saknas och framförallt är överflödigt. Det ska vara lätt att promenera i busken
Skriv svar

Återgå till "Bushcrafting"