Kemikalier och mikroplaster i det vilda

Tänk efter före, och gör det här
prepparen37
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 okt 2022 22:14

Kemikalier och mikroplaster i det vilda

Inlägg av prepparen37 »

Mikroplaster finns överallt, i vatten och mat, tillochmed i våra kroppar. Det spelar ingen roll var man är eftersom det åker i atmosfären från andra sidan jorden och regnar ner. Jag hörde en amerikan berätta om det förorenade flodsystemet "Great Lakes" i USA där han slutade fiska för att varenda fisk han fick upp såg döende ut, och det ibland var plastfibrer invävda i fiskköttet. Extremt äckligt och sjukt.

Vi har väl inte riktigt sådana plastföroreningar i Sverige, men däremot kemikalier som påverkar fiskbestånden. Det är väl rekommenderat att man äter fisk från Östersjön typ högst en gång per vecka eller nåt sådant. Jag sitter och funderar hur man ska förhålla sig till detta i ett SHTF-scenario där man måste äta stora mängder fisk. Landlevande vilt lär försvinna ganska omgående, i varje fall större djur som rådjur och älg.

Hur resonerar ni kring detta? Bara att gilla läget antar jag i en SHTF, men ämnet är ju högst aktuellt även i nutid om man tänker hobbyfiske osv.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kemikalier och mikroplaster i det vilda

Inlägg av bastard »

inget man kan göra något år

frågan är hur det är i olika växter?

kanske blir det som får mänskligheten att bli vegitarianer

mänskligheten har sig själv att skylla
få se vilka som kommer få dom första större problemen med microplaser i kroppen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kemikalier och mikroplaster i det vilda

Inlägg av rödluvan »

Njaeo...
Jag skulle nog vilja påstå att detta är betydligt värre än så till och med...
Många forskare säger dessutom att det kan ta upp till 10000 år innan saker som engångsflaskor och skit i praktiken försvinner ur kretsloppet till ofarliga nivåer. Däribland företrädare för Spanska havsforsknings institutet, vilket jag tror jag skrev om här inne för länge sedan då detta var på tal.
På land är det inte mycket bättre. Jag har tänkt på detta sedan 80 talet, men om något ä det bara ännu värre idag.
"Då plasten är mindre än en mikrometer kan den alltså tas upp av växter."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9589797/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8618759/
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kemikalier och mikroplaster i det vilda

Inlägg av bastard »

tja, det lär bli kul med framtiden

kanske blir att mänskligheten får leva isolerat från den planet dom fördärvade med zombiedjur och växter som är dödliga på ett helt annat sätt än vad man kunde tro

en helt annan sak är att vi antagligen lämnar efter oss saker vi inte vet om nu , men som kommer visa sig vara :shtf:

det är abnorma mängder plast i omlopp, och jag skäms över mänsklighetens sätt att hantera detta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"