BOL för familj

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

BOL för familj

Inlägg av Sixten »

Hej

Vi har 2 små barn (varav ett spädbarn) och köpte hus i ett bysamhälle ca 1mil från en mindre stad.

Min idé är att satsa på bug-in så länge som möjligt, men om allt skiter sig så behöver man fly.

Idag är köp av en BOL helt otänkbart ekonomiskt, så en flykt skulle vara mot något av våra grannländer. Hur ska man tänka med mindre BOL på väg ut ur landet, förbereda med mindre cache.

Hur har ni i liknande situation resonerat?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: BOL för familj

Inlägg av bastard »

funderar lite på vad du behöver ha

en plats att stanna på eller en plats att ha förnödenheter i?

men
sommarstuga på lämpligt ställe?
kanske en bit skogsmark och en manskapsbod
då kan du gräva ner det du vill ha där

man jag hadde kanske kollat på att ha allt hemma och kunna flytta det

husvagn
manskapsbod
overlandinkärra
släpkärra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: BOL för familj

Inlägg av Abbe »

Kanske finns det vänner eller släktingar längs en uttänkt flyktväg? Idealet vore då att ha ett lager där, men det är kanske lite svårt att lansera, men värt att tänka på. Man kan kanske i vart fall ha ett par väskor med "sommargrejor" på vinden/ ute i ladan till nästa "sommar"? Detta hade jag hos några vänner i flera år. Men då var det också verkligen bara sommargrejor- inget prepptänk- så att det blev mindre bagage att släpa på (bodde utomlands och hade småbarn).
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: BOL för familj

Inlägg av Charlie** »

Ett hus i en by ca 1 mil från en mindre stad, låter ju som att du har hittat ett bra ställe för Bug In. Varför skulle ni ha behov för en BOL egentligen? Nu har det väl med vart i landet man bor men jag tycker att ni har ett ganska optimalt utgångsläge. Preppa för Bug In, skaffa elverk, solcellsanläggning, vedpanna. gräv upp ett potatisland. Har ni egen brunn? I så fall grattis. Det kanske redan finns någon form av grannsamverkan, om inte, -starta en!

Om ni nu hamnar i en sådan situation att ni måste lämna ert hem, så fundera över vart ni ska ta vägen. Var bor släktingar och övrig familj? Är ni välkomna? Hur tar ni er dit? och vad behöver ni för att ta er dit?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: BOL för familj

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 11 jun 2019 20:35 husvagn
manskapsbod
overlandinkärra
släpkärra
Japp, att kunna vara rörlig och inte vara där det är problem är en mycket bra lösning, även om det är på en campingplats eller vid en skogsglänta nära en sjö med färskvatten. Handlar inte om att bosätta sig i skogen utan att kunna stanna upp och vila sig innan nästa dag när ni reser vidare.

Ena problemet jag ser är att när halva Sverige ska ut på vägarna så kan det bli trångt.
слава україні - на хуй путін!
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: BOL för familj

Inlägg av Sixten »

Charlie** skrev: 12 jun 2019 00:18 Ett hus i en by ca 1 mil från en mindre stad, låter ju som att du har hittat ett bra ställe för Bug In. Varför skulle ni ha behov för en BOL egentligen? Nu har det väl med vart i landet man bor men jag tycker att ni har ett ganska optimalt utgångsläge. Preppa för Bug In, skaffa elverk, solcellsanläggning, vedpanna. gräv upp ett potatisland. Har ni egen brunn? I så fall grattis. Det kanske redan finns någon form av grannsamverkan, om inte, -starta en!

Om ni nu hamnar i en sådan situation att ni måste lämna ert hem, så fundera över vart ni ska ta vägen. Var bor släktingar och övrig familj? Är ni välkomna? Hur tar ni er dit? och vad behöver ni för att ta er dit?
En bug -in är ju självklart det enklaste med barn, men vid en längre kris och plundrade börjar söker sig ut från närmaste staden kan det bli tråkigt.

Släkt och vänner bor alla inom 4mil radie och i städer., så jag tror snarare det är dem som kommer till oss.

Huset ligger i ett tätbyggt villaområde med ca 15 hus och jag tror inte att de flesta är förberedda för en längre kris. Finns en del hus som endast har direkrvärme. Men jag tror att det kan bli en del samarbete då det är bra sammanhållning nu i "normaltid"

Bra idé med grannsamverkan, ska höra runt.

Har skaffat elverk, har kamin i huset men ingen brunn. Finns en sjö med bra vatten ca 2km bort. Sen har vi några bekanta nära med egen brunn, så man kanske kan komma förbi med elverket om dem inte har något. Solceller och batterier står på önskelistan. Även en släpkärra eller husvagn i framtiden

Håller på och funderar på några ställen att lagra förnödenheter och som kan fungera för övernattning på väg ut ur landet. Största problemet är ju att vägarna kommer vara igenkorkade efter en tid.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: BOL för familj

Inlägg av Charlie** »

Hur långt är det till närmsta/bästa gränsövergång? Passerar du större orter på vägen eller åker man genom obebyggda utmarker? Båda alternativen innebär risker. Att ge sig ut på vägarna under SHTF kommer att vara riskfyllt. Om ni beslutar er att ge er ut på vägarna, har även andra fattat samma beslut, så ni blir inte ensamma. Antagligen så kommer ni att hamna i ett sakta krypande lämmeltåg av människor till fots, på cykel och motorfordon. Många fordon kommer att stå stilla pga bränslebrist och haverier. I en sådan situation då man står stilla långa stunder och krypkör några etapper åt gången, kommer även ni att få bränslebrist redan vid kommungränsen. Många kommer att vilja åka med och i desperationen kommer fordon längs vägarna att kapas. Är det vinter så glöm alla planer på att lämna huset. Snöröjningen kommer inte att fungera under SHTF då snöröjningen är den "samhällstjänsten" som kommer att ställas in först av alla. Det behöver inte vara någon större kris för att myndigheterna drar in på snöröjningen och om det inte längre finns myndigheter upphör den permanent över allt. Norrmännen kommer nog att vara ganska restriktiva när det gäller flyktingar från Sverige i ett brunt läge. Det kommer med all säkerhet att vara brunt läge i Norge och i övriga grannländer om det är det i Sverige.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"