Vattenkraft (I liten skala)

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av reboot »

Tycks vara en produkt som samlar många kluriga uppfinnare. Svårt att avgöra avsedd funktion, då det finns både experter & klåpare representerade. Många data på uteffekt mm starkt överdrivna.
Är man händig går det att köpa in pelton turbinhjul och sånt separat och bygga själv, om man har en bra idé

https://www.ebay.com/b/Hydropower-Turbi ... =nc&_pgn=9
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av reboot »

mopar340 skrev: 19 mar 2024 10:15 Som sagt, går det att bygga en liten damm för hand, sen dra en slang ner för att få fallhöjd?
Sen en mindre turbin i ändan av slangen.

Svårt att se lutningen, går det att få till nog grov slang och nog fallhöjd så kan det blir rätt bra även med litet flöde
Ja det gäller att röret för tillflödet har avsevärt större diameter än själva munstycket i en Peltonturbin, så flödesmoståndet är minimalt i matarröret!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av rödluvan »

Jo, norrmännen har ju typ 800 meter fri fallhöjd och flöde från all snösmältning om vårarna... Men det verkar som att många fått till iaf elstängsel för hästar och får samt vatten till djur, mm med dessa även i relativt lågt vattenflöde, vilket får mig att tro att det i allafall kanske är realistisk att kunna ladda ett bilbatteri och liknande, jag har funderat själv mycket kring detta, men tidigare har ju investeringskostnaden gjort det olönsamt om man inte hade tur och hittade grejer på skroten, dedär i länken såg ju intressanta ut annars, men jag gissar att det finns en orsak till varför de är billiga... Eller?
Fungerar det blev man ju sugen på att testa annars! Har kvar någon längd slang från bygget man kunde använda.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av mango »

Det brukar vara avsevärt större flöde så här års, än på bilden och när det har regnat ett tag, men någon typ av fördämning borde inte vara alltför svårt att bygga.
Fallhöjden över det intressanta partiet om ca 100 m borde gissningsvis ligga på en 5-8 m, men ganska jämt fördelat, inget fall på flera meter tyvärr.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av EN brun böna »

Det här är en modell jag tittat på för ett liknande projekt som i tråden https://www.sunnytek.se/sunnytek-web-si ... an-2-5.pdf
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av mango »

EN brun böna skrev: 19 mar 2024 13:21 Det här är en modell jag tittat på för ett liknande projekt som i tråden https://www.sunnytek.se/sunnytek-web-si ... an-2-5.pdf
Ok, vad fick dig att avstå? Vet du i vilket prishärad det ligger i?
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av EN brun böna »

Jag har inte kommit så långt i byggplanerna än. Väntar på pengar och tjällossning för mitt lilla tinyhouse bygge. Vet inte vad de kostar än men möjligheten finns ju att köpa ritningar och bygga själv.
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av mango »

Spännande, du får verkligen meddela när du börjar!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av reboot »

mango skrev: 19 mar 2024 11:39 Det brukar vara avsevärt större flöde så här års, än på bilden och när det har regnat ett tag, men någon typ av fördämning borde inte vara alltför svårt att bygga.
Fallhöjden över det intressanta partiet om ca 100 m borde gissningsvis ligga på en 5-8 m, men ganska jämt fördelat, inget fall på flera meter tyvärr.
Den fallhöjden kanske inter räcker till för en Pelton-turbin.
Du borde du nog titta på en Francis. Det är dom som ser ut som en snäcka ungefär med ett inlopp som går i en spiral och omsluter turbinhjulet som har verikala curvade blad. eller en burk med 3-6inlopp runt om. Fungrar ungefär på samma sätt som en Fancis, men är svår att koppl grova rör runt om till alla ingångar. Men det är ju ett engångsjobb…Utloppet är då i botten är vattnet faller ner, berövad sin rörelseenergi.. Mer eller mindre väl utformat turbinhus……Man kan ju skruva isär det och putsa ytorna jömna!

För en Pelton behövs inte så mycket fallhöjd men bra flöde om man inte bara ska ladda relefon oc ha en lysdiod att lysa. Det är ju i princip bara en typaktersnurrapropeller i ett rör

En en enkel Francis skulle jag satsa på i första hand. En bur runt intaget så du inte får in fisk som sätter igen munstyckena.Ett litet längre skaft till generatorn så det går att skydda den enkelt mot stänk.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av EN brun böna »

En francisturbin kan se lite olika ut efter hur den är monterad. Här hos mig finns inte de "snäckformade" husen runt då turbinerna sitter i betonghus under vatten. Så tittar man ner när det är tomt på vatten så ser man ledskenorna och lager mm.
Här finns en bra sida om man är intresserad av att köpa en turbin, fallhöjder från ca 3 meter och uppåt. https://www.alfredssonsmaskin.com/page. ... a=10&sid=1
Skriv svar

Återgå till "Energi"