Vattenkraft (I liten skala)

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av rödluvan »

Jag har möjligt hittat en riktigt gammal djäkel från en riven ramsåg om jag får loss den utan att den går sönder dvs... skulle den fortfarande fungera om man fick till den, eller är konstruktionen för obsolet för att det skulle vara värt besväret?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av EN brun böna »

När det handlar om ramsågar och den åldern så kan det handla om likströmsgrejor så kolla noga.
Turbinen går säkert att använda men till sågarna hade man oftast låg fallhöjd mot mer vattenvolym i tex dämnd sjö. Så hjulen kanske är för stora för att passa i mindre å eller bäck. Skovelhjulet inuti ledskenedelen kan ha olika vinklar beroende på hur mycket vatten som skulle passera och/eller lik/växelström som skulle tas ut
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av rödluvan »

Tackar! Tror den kanske ligger litet på gränsen då vattendraget den var installerad i tidgare har mycket högre flöde, men fallhöjden jag kan få ut är bara omkring 3-4 meter, kanske mer om man kan ta ut högre upp men då måste jag gå in väldigt långt bakom dammen som redan finns på platsen jag funderade över, vilket jag bara kan göra fram till markgränsen. Den är dock ingjuten i ett betongrum så jag vet inte om det går enkelt att få ut den med de maskiner jag har tillgång till,,,

Den har tyvärrr ingen generator, tänkte se om jag kan få igång en mycket gammal generator från tror jag, en gammal motorsläde, M 1927 eller någonting sådant som dock tyvärr stått ute länge (motorn fanns tyvärr inte, jag räddade generatorn när den skulle slängas på jobbet för herrans massa år sedan chefen sade att jag fick ta den så jag tänkte ge den en chans).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av bastard »

det är lite anurlunda idag med generatorer, moderna blc motorer kan användas som generatorer
även trefas cnc matningsmotorer
fördel med hög spänning och trefas om man ska ha några hundra meter kabel

och idag finns det växelriktare för solbruk som kan användas för att mata in energin till huset och även ut på nätet på lagligt sätt lätt
man bör ha lite solpaneler med för rimlighetens skull
en växelriktare med batteri gör det hela mycket mer flexibelt med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av rödluvan »

Det har du ju faktiskt rätt i! Jag har hela tiden varit insnöad på gamla asynkronmotorer förut, men de har ja den nackdelen att de måste ha kontra spänning för att kunna fungera, (veterangeneratorn var mest för skoj, tänkte göra i ordning den i vilket fall som dekoration, eller till en råoljemotor i framtiden om den går att få till) detdär skulle man ju slippa med den lösningen. :up: Det finns två till alternativa placeringar jag tittat på, men där är flödet mycket lägre så det ligger nog på gränsen att vara användbart till annat än batteriladdning.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10596
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenkraft (I liten skala)

Inlägg av bastard »

förr var det jobbigare på många sätt att ha lite elproduktion till det egna hemmet

nuförtiden, med solpaneler är dett väldigt vanligt

och utvecklingen har varit perfekt för att kunna få mer microenergi, tja energi som gör skillnad i ett vanligt hushåll
solpaneler fungerar idag
med dom har switchande energilösningar gjort mycket
man kan mata in varierande effekt i nätet lätt lagligt och smidigt

batterier ihop med dessa gör att man kan köra energi på många olika sätt
använda själv,, sälja när man vill det, använda när man vill det
klara sig offgrid om det behövs

för den som har mark som passar kan även små vindkraft vara funkis

att om man har förutsättningar gå offgrid har aldrig varit så rimligt som nu
bara kombon solpaneler, växelriktare och batterier gör att man kan klara sig hyggligt
eldar man med ved för värme klarar man sig året om , om man har paneler nog
lägg till litet vattenkraftverk och kanske litet vindkraftverk och man kan köra värmepump en hel del med
kan behöva ha ett elverk med för några timmar per år
då naturligtvis gengas eller ångmaskin :mrgreen: , som sista allternativ diesel :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"