Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

Hejsan gott folk. 8-)

Jag sitter rastlös o uttråkad, så jag tänkte göra en liten tråd om min resa i Linux världen, så ni som funderar på att byta till Linux av olika skäl kanske finner denna ganska intressant. 8-)
Då det är en tråd så låter jag det även bli en diskussion för de som vill ta steget eller bara undrar saker o vill diskutera lite. :) :up:

Inlägget blev längre än jag tänkte mig.. Fast de som känner mig vet att jag ofta skriver låååånga emails och inlägg. :mrgreen:
Så innan du börjar läsa, så hämta en kopp kaffe, Te eller valfri dryck.. sätt dig bekvämt och jag hoppas det blir en intressant och även underhållande och kanske informativ läsning. 8-)


...... Sååå.... har du din dryck o sitter bekvämt nu?... Då börjar vi resan. :mrgreen:

Jag kommer återge detta med öppna ögon och med sanningen istället för den klassiska Linux fanboy/fangirl hobbyist och elitist synen man möter på många forum som kan skrämma iväg nybörjare.. (Svenska forum är oftast lite snällare, men tendenser finns även på vissa.) Jag kastar in lite fakta med bra att veta för de som aldrig provat Linux men vill byta eller testa på det, så det inte bara blir en rant. :D

Jag började med Linux i Mars 2018 efter annonseringen om windows7 end of life 2020, då jag avskyr rullande releaser där systemet ändrar sig efter uppdateringar så var windows10 home/Pro totalt uteslutet... Jag vill ha en dator som inte ändrar sig över tid så jag måste spendera tid på att återställa tweak/modifikationer varje gång, så jag behövde en lösning och lära mig det innan 2020.. Mac var uteslutet då enbart köpa hårdvara att byta ut alla datorer skulle kosta mer än vad som är ekonomiskt försvarbart...Så en nära vän och några andra utlovade guld och gröna skogar och att jag kommer aldrig ångra att byta till Linux då Linux är bäst på allt.... Den klassiska fanboy mentaliteten man ofta hör från Apple folk. :mrgreen:

Efter fyra år med Linux så skrev jag på ett forum att Linux forums/communitys är lite som Fightclub :lol:
Det är inte alltid uppskattat om man har en åsikt som inte är politiskt korrekt.. eller linux-korrekt rättare sagt. :P :zombie: :lol:
Det är nästan som reglerna för filmen Fight Club.... Obs: endast i de värsta extrema situationerna.
1:a regeln: Du pratar inte om Community Club
2:a regeln: Om någon noob pratar ner på Community Club... Krossa dem.
3:e regeln: Om någon säger att GUI är bättre än terminalen... Förödmjuka dem med flashiga tekniska termer.
4:e regeln: Enda gången du kan prata ner till en annan Community Club-medlem om du använder en fiende-distro.
5:e regeln: Ingen slåss ensam åt gången, alla på nooben samtidigt, ifall nooben är bra på att försvara sig.
6:e regeln: Det finns inga regler för att krossa en noob.
De gillar inte att man säger saker som inte är 100% positiva och påpekar om saker inte fungerar. :lol: hahaha :lol:
Vissa uppskattade dock humorn i den posten.. Den posten är låååång.. för er som kan engelska eller litar på översättningsprogram och är nyfikna vad jag skrev.. Här är den. :lol:
https://forums.linuxmint.com/viewtopic. ... 2#p2174122

Så vad tycker jag om Linux nu efter 6år. :hm: Windows7 är bättre på en hel del saker, men Linux är helt okej om du inte har för höga krav och förväntningar.
Jag vill börja med att säga att Linux är inte för alla. :nono:
Sitter du fast i ett Eco-system med Microsoft, Adobe eller har tangentbord o möss som kräver Logitech programvara med mera, så är Windows eller Mac ett mycket bättre val.
Är du en hard core gamer som spelar spel så är windows att föredra.. Det går att få många spel att fungera i Linux och några få fungerar bättre i Linux.. medans vissa fungerar inte alls i Linux.
Det går att försöka få vissa saker att fungera med Wine/Bottle eller andra hack.. Men i slutänden gäller bara en regel.
Använd rätt verktyg för jobbet!!
Man lagar inte en takläcka med kniv och gaffel helt enkelt.. man använder de rätta verktygen för att bespara sig onödigt lidande. :lol:

Linux är inte Windows, lika lite som att Mac-OS är inte windows... så förvänta er inte att det fungerar eller går att få att funka som ditt Windows du varit van vid årtionde efter årtionde.
Att lära sig något nytt tar tid och envishet.. Någon som använt Mac-OS i hela sitt liv o kommer till windows får lära sig allt på nytt oxå.
Men.. det är lättare att lära sig Mac-OS eller Windows om man aldrig har använt det tidigare.. då de båda är GUI baserade där du kan göra 98% av alla saker via ett grafiskt gränssnitt.
Linux har blivit bättre på detta även under de åren jag använt Linux.. Men de är inte där ännu.. Många saker när man använder det mer än att bara surfa med kräver olika fil-hack(du måste öppna systemfiler och editera dem för hand och veta vad för kommandorader att editera eller lägga till) Vissa saker måste du göra via Terminalen då det inte finns grafiska verktyg.


Bra eller dåligt skrev jag i ämnesraden. :hm:
svaret är ja och nej och kanske och det beror på. ;)

Vi startar med Linux för Server användning, då det är kortast ämne och jag har minst erfarenhet utav. 8-)
Här är linux oslagbart och majoriteten av servrar världen runt använder Linux.
Det är stabilt, driftsäkert och har väldigt många användningsområden och är säkrare än en windows server.
Men låt er inte in-luras i falsk trygghet. Det är säkrare ja, men det är inte immunt mot malware eller data intrång och det är bara så säkert som din kunskap tillåter.
En server levererar tjänster och för varje exponerad funktion så är det en attackyta, precis som med windows server.
Min kunskap är begränsad här, men det finns minst en här inne som är en Fena på denna saken. ;) inga namn nämnda. :mrgreen:


Linux för Desktop/Laptop användning.
Jag sätter ihop dessa då enbart batteri och sådana småsaker skiljer dem åt.. PC som PC med små skillnader.

Hårdvaru-begränsningar kommer avgöra din upplevelse.
Linux Torvalds ökända uttryck "Fuck you Nvidia" säger en del. Vissa Nvidia kort fungerar bra och vissa inte.
Även så är det ökänt uttryck att Linux fungerar på riktigt gammal hårdvara.. Detta är en sanning med modifikation.
I specarna på de flesta moderna distros står det fortfarande att det fungerar på en Pentium 4 CPU med 1GB ram.. Joo du kan få datorn att starta, men räkna inte med att du kan använda den. Jag kan installera windows 10 på samma spec men det kommer ta en kvart att starta datorn och den går inte göra något med än att beundra operativsystemet. :lol:
Linux och Windows har en sak gemensamt.. De släpper hårdvarustöd när hårdvaran blir för gammal(dock är windows bättre på bakåtkompatibilitet på hårdvara).. Så även om du har en dual core eller en quadcore CPU med 4GB ram så finns det noll garanti att Keneln's drivrutiner stödjer din hårdvara. Du kan starta datorn o få den att fungera, men du kanske inte får full upplösning eller fullt chipset stöd.
Det finns hack o andra lösningar att få det att fungera.. Men som nybörjare är det en garanti att du får gå ner till apoteket o köpa huvudvärkstabletter och kanske be din läkare att skriva ut lugnande tabletter åt dig. ;)

Majoriteten hävdar att AMD är bästa vägen att gå.. Men min erfarenhet med att köra linux på gammal hårdvara är att Intel är bäst.
Intel CPU, Intel grafik och Intel chipset och du har en smärtfri upplevelse utan huvudvärkstabletter eller lugnande. :D :up:

När man startar med Linux för desktop/laptop användning så finns det vissa Linux distributioner som är lättare att börja med än andra.
Linux Mint, Ubuntu, MX-Linux, Pop!_OS är några av de som är mest användarvänliga för nybörjare.
Det som skiljer distributionerna åt mer än själva distron i sig är skrivbords miljön.
För att göra en kass jämförelse med Windows... Windows XP klassiskt tema, lite som Xfce, Windows7 lite som KDE.. windows8 lite som Gnome. Windows 10 lite som Cinnamon.
Detta är en kass jämförelse, men utseendet, lite olika grafiska verktyg och lite olika saker out of the box så att säga är största upplevelse skillnaden mellan dessa skrivbordsmiljöer... där av den kassa jämförelsen med Windows.

Linux gillar inte för ny hårdvara, då linux inte får drivrutiner från tillverkarna på samma sätt som Windows får drivrutiner.
Bäst hårdvara för Linux bruk är hårdvara som är mellan 2år upp till 8år gammal, det ger den bästa nybörjar-upplevelsen.

Linux och bärbara datorer.. Japp det finns tonvis med trådar på internet med folk som har bekymmer med dålig batteritid.
Om din laptop är specad med windows och en batteritid på 10timmar.. Då kan du nästan halvera tiden med Linux.
Det finns tweak/modifikationer du kan göra för att få en bättre batteritid. Men det är inga grafiska verktyg utan fil-hack och terminal kommandon. Samt du kommer aldrig uppnå samma batteritid som med Windows.. Men 3/4delar kan du uppnå.. vissa kanske kan nå 4/5delar.
Men detta är inte värt att börja mecka med om man precis ska lära sig Linux, det är bättre att fokusera på när man fått känn på om det är något för mig eller inte.

Programvara
Det finns määäängder av gratis programvara till Linux. Det finns en hel del gratis till windows oxå.
Viss programvara finns bara till Windows och Mac-OS.. så man får byta till en ersättare
Libre-Office istället för MS-office... Gimp istället för Photoshop osv osv..
Det fungerar helt okej med en ny inlärningskurva så klart, men det fungerar inte riktigt lika bra som du kanske är van vid.
Vissa funktioner är inte likvärdiga och vissa funktioner saknas. Det är inte riktigt samma kvalité men det är förståeligt.
Microsoft och Adobe är jättar med enorma omsättningar ekonomiskt och har mängder av programmerare och lägger fokus på användarvänlighet. Medans utvecklare för Linux programvara är oftast öppen källkod och Community drivet, så de har inte samma "budget" och arbetstimmar på programvaran.. Samt i vissa fall är det copyright skyddad programvara, så de får inte imitera för mycket.
Något som saknas som är ruskigt irriterande är att Linux har noll stöd för Bank-ID på fil eller kort.. Du kan använda ditt mobila bank-ID och ta bild på QR koden.. Men det är allt.. Bankdosor som behöver USB anslutning.. Noll stöd.. Bankdosor som inte behöver anslutas fungerar.
All programvara från tillverkare som programmerbara tangentbord, möss, LED saker och programvara för att flasha bios osv.. Har du jäkligt tur så finns det.. Men det är större chans att vinna på Triss. ;)
Det är få mjukvaru jättar som stödjer Linux. Det är lättare att räkna upp de som gör programvara för linux än de som inte gör det

Användarupplevelse
Här beror det på vem du är som person och vad du använder datorn till.
Ska du använda datorn för att surfa med.. skriva lite email, lite dokument, lyssna på musik(ej spotify) kika på youtube och några filmer o serier via streaming eller media spelare så kommer du få en bra upplevelse och troligtvis gilla Linux utan reservationer. :mrgreen: :up:
Är du en nörd som älskar att rota under huven o lära dig nya saker och du gillar hårda utmaningar... Då kommer du älska Linux ;)
Mac-OS är mest användarvänligt, men oxå det mest låsta systemet.. De som kommer från Mac till windows upplever ofta att "oj vad mycket man kan göra o ändra på" De som kommer från Windows till Linux får en lite större OJ upplevelse då du mer eller mindre kan göra allt du kan tänka dig i Linux.
MEN... men ju mer man kan ändra o tweaka i ett system, ju mer instabilt kan det bli. Med frihet kommer komplikationer så att säga. :roll:
Mardrömmen. :lol: (här faller jag in).. Du är en power user, och använder flera skärmar, flertalet datorer i nätverk med blandade win-linux-mac, fildelning o hans moster o lite till, men du föredrar och anser den grafiska miljön är bättre och tycker terminalen och fil-hack för att konfigurera en dator hör hemma på andra sidan millennieskiftet.... Jag kan avslöja att du kommer lära dig måååånga nya svordomar när du saknar windows98se som är fan så mycket mer användarvänligt. :lol: hahaha :lol: win98 kanske är att ta i.. Men win2000 iallafall då ljuger jag inte. :D
RTFM "läs den jävla manualen" Det finns mycket dokumentation om Linux.. Tyvärr är väldigt mycket föråldrat, så när du börjar lära dig linux så kommer forum vara till stor hjälp.. Några bra användarmanualer finns inte att ladda ner.. Vi får gå tillbaka till andra sidan millennieskiftet öppna terminalen och använda "man" kommandot för att läsa dokumentationen... Linux ligger i många fall 30år efter windows i användarvänlighet.. Säg inte det på ett linux forum, för då är risken att fightclub reglerna ovan tillämpas på dig. :lol:
Viloläge och strömsparläge.
Strömsparläge fungerar riktigt bra..
Viloläge(spara RAM till Disk) är lite sisodär o det beror på.. mycket beror på hårdvaran och använda viloläge för lång tid leder till spökfenomen.. Linux för desktop/laptop är ganska instabilt efter 100+dagars upptid utan omstart av systemet. i vissa fall som med denna gamla laptopen i3 2generationen med Nvidia så börjar spökfenomen uppstå efter 30+ dagars upptid. :x
Windows är bättre på swap.. det är när du använder mer minne än vad som är installerat på datorn, så den börjar skicka ram till disk. Windows har sin pagefile och linux har antingen Swap fil eller swap partition.
Så även om Linux specifikationer säger att 4GB ram klarar du dig långt på, så säger jag att inte under 16GB ram om du är surf mästare med multipla fönster o hundratals tabbar öppna och inte startar om datorn minst en gång om dagen. :lol:
Linux har ett problem som de haft sedan 90talet med att swap är kasst. Swapdeath är smeknamnet men korrekt är, disk I/O trashing som är problemet. Det är en halv doktorsavhandling att förklara detta.
Så har du tänkt att använda en gammal dator att lära dig linux på med lite Ram.. SSD disk är ett måste så du slipper att datorn fryser sig allt mellan någon minut till flera timmar om du använder mer ram minne än vad du har så den börjar swappa till disk.
För att ta ett exempel på hur dåligt linux är på swap när du har använt mer minne än fysiskt ram så den sparat minne till disk.
Min nyaste stationära dator Intel i3 8:e generationen 16GB ram och SSD Sata3. Men även min laptop som tangentbordet paja på. Intel i5 4:e generationen och 8GB ram och SSD Sata3. Båda dessa att sätta i viloläge tar ca. 1minut 15sekunder på sig från tryck till power lampan släcks.
Min TV-dator en intel dualcore windows7 med HDD Sata2(spin-disk) och 8GB ram tar 50sekunder på sig även att den är långsammast av dessa tre. både CPU, Ram och disk är långsammare... Dessa två linux maskiner som har SSD hade HDD innan då stora SSD är för dyra.. att sätta de i viloläge med HDD istället för SSD tog 20minuter.. jag skojar inte.. över 20minuter.. Det värsta jag varit med om var en timma att få datorn till viloläge.... linux suger verkligen på minnes swapp hantering. :?
Så vad du än gör, använd SSD om du ska använda Linux. :lol: :lol: :lol:


Skillnader i havet av distributioner. Det finns hundratals och hundratals av dem :shock:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_L ... tributions
Här kommer begreppet "Distro-jumping" in där folk provar distro efter distro efter distro för att hitta den perfekta.. Spoiler alert... Det är slöseri med tid då du med högsta sanolikhet inte kommer finna den ultimata Distron..
Det kommer bara göra att det tar än längre tid för dig att lära dig Linux om du spenderar månad efter månad att leta efter en perfekt distro... så bli inte en av dem, då det är en idioti med distrohoppning. :smack:

Efter en längre tids användning när du börjar få kläm på vad som gör att Linux tickar. Då kommer du upptäcka att Linux är linux och distributioner har ingen betydelse. Du kan få vilken Linux distro att se ut o upplevas som vilken annan distro.
Den stora skillnaden ligger i pakethanteraren och de fyra grund distributionerna. Arch, Debian, Rhel, Slackware.. Det finns lite fler små men inte värda att nämna enligt mig.. Det mesta är gafflar/spinoffs på de fyra grund versionerna.
Så Mint, Ubuntu, Pop_OS MX osv osv är Debian men med lite extra pålägg.
Skrivbords miljön är mer avgörande för upplevelsen som jag nämnde tidigare. Cinnamon, Gnome, KDE, Mate, Xfce.. Precis som med Linux distributioner så finns det även spinoffs på skrivbordsmiljöerna.. Jag tror det är 30-40 olika varianter men de flesta är spinoffs på dessa jag nyss nämnde. Även dessa kommer vara av o-betydelse den dagen du fått grepp på Linux, då du kan göra din egna modifikationer.

Distributioner kan näst intill jämföras med windows home, pro, enterprise, LTSC, Server. och gafflar på dessa.
Om jag tar en windows version.. Sedan ändrar jag temat, Jag avinstallerar lite program och lägger till lite program, ändrar lite inställningar och funktioner.. Sedan gör jag en image av den eller ett installationsprogram på det utseendet.. Även känt som OEM versioner.. Det är nästan en ny distro i linux perspektiv om distron är en gaffel på en gaffel av exempelvis Debian som får lite pålägg av Ubuntu som i sin tur får lite pålägg av Mint. .. eller om det bara är en gaffel, så är det Mint Debian Edition (LMDE) då har mint lagt lite pålägg ovanpå Debian.. För att göra det enkelt förklarat.

Här är ett bildexempel på där jag tog Debian12 Xfce ISO installationsfil.. Jag installerade ett gäng paket o teman och helt plötsligt blev det LMDE6.. Men det är Debian.. fast det blev LMDE. Vänstra skärmen i bilderna är LMDE6 original och de högra är Debian12 Xfce från början
https://forums.linuxmint.com/download/f ... &mode=view
https://forums.linuxmint.com/download/f ... &mode=view
Så varför använda LMDE som har ca 18+månader support om jag kan använda debian med samma utseende som har 5år support :hm:
Distributioner(gafflar/spinoffs) handlar mestadels eller näst intill uteslutande om vilka paket som är installerade.. där av uttrycket Linux är Linux och distributioner har ingen riktig betydelse när du har fått kläm på hur linux fungerar..... Så distro hoppning är bara slöseri med läro-tid om du har för avsikt att lära dig linux och kan få din linux version att se ut och fungera som vilken annan linux version.
Linux distrubitioner har betydelse när du är nybörjare... eller du bryr dig inte utan bara vill använda Linux att surfa med och är lat så du inte vill spendera tid på att installera program o fixa med utseendet och vissa inställningar.
Eller att du är en av utvecklarna, för då får det en helt annan betydelse då det är en del av dig. :D


Säkerhet och integritet
Myten.. Du behöver inget antivirusprogram eller brandvägg, då Linux inte kan bli infekterat eller hackat.
Sanningen.. Linux är inte säkrare än användaren själv.. Lika så är windows inte säkrare än användaren... Det är alltid användaren som är den svaga länken i hur säkert ett system är.. samt vad systemet används/utsätts för.
Här kan jag skriva en halv doktorsavhandling, men jag väljer att göra det extremt förenklat då inlägget redan uppnår en halv avhandling. :lol: :lol:

Om du är ett profs på windows och kan allt och kan tweaka systemet riktigt hårt och härda det.. Men du har aldrig ens sett linux och har 2sekundes erfarenhet, då kan du få windows säkrare än Linux, då säkerheten har en avgörande betydelse i din kunskap och hur du använder datorn.
Det linux elitisterna och hobbyisterna oftast trycker på när de vill hävda att linux är överlägset säkrare än windows, är att du har en ouppdaterad windows version, helt original installerad utan några modifikationer för att härda det och du använder det som admin användare och gör massor dumheter och jämför det med en linux distro där du inte installerar crackad programvara och kikar på skadliga sidor eller kopierar kommandon från okända på internet. Japp Linux är säkrare out of the box.

Du behöver inget antivirus för det finns inga virus eller malware.. Räknar man sedan upp evil gnome och ett gäng malware för linux eliten så blir de antingen tysta eller så säger de att man ska inte installera saker man inte vet vad det är.
hmmm.. det gäller windows oxå :smack: idioter
Mac-OS är Unix baserat och har ungefär samma malware/virus hot som Linux, men Mac har flertalet antivirus lösningar.
Linux har några få lösningar.. oftast betalda sådana.
Problemet här som ingen Linux elitist eller hobbyist vill ta i med tång är att OM du gör något dumt så du får in malware som keyloggers osv är att det kanske tar månader eller år innan du ens upptäcker att datorn är infekterad. Ett ransomware är snällt, då du upptäcker att datorn är infekterad inom några få minuter.

Du behöver ingen brandvägg då inga portar är öppna default.. ja sant.. Men.. om du installerar viss programvara som du kanske vill testa på och inte helt hundra förstår vad det är innan du lärt dig.. ja då så öppnas vissa portar.. lika så om du aktiverar fildelning.
Men då tar de till argumentet, du sitter ju oftast bakom en router med brandvägg... Japp det är sant, Men.. det gäller windows oxå, så windows öppna portar vart helt plötsligt inte lika farliga som de gärna vill hävda när de argumenterar att linux är så mycket säkrare. :D
Vad du än gör, säg för attan inte det på ett Linux forum, för Fight club reglerna tillämpas då. :notme: :bam: :lol:

Integritet är ofta en stark argumentation för vissa att byta från windows till linux. :hm:
hmm... Om du använder facebook, smartphone, google osv.. Hur mycket skillnad är då windows telemetri med handen på hjärtat?? ;)
Men för sakens skull.. Om man bara installerar windows utan att ändra något så går en hel del telemetri iväg till Microsoft... Men om man inaktiverar det så är integriteten för telemetri löst.. så argumentationen spricker för den anledningen.
Linux versionen Ubuntu använder till viss del telemetri.. Den går enkelt att stänga av, men den finns där. De vill gärna inte prata om det då det är windows problem med telemetri spionerar på dig. ;)
Viss typ av programvara till linux innehåller oxå telemetri, så som viss programvara till windows som exempel programvaran för touchpaden på vissa laptops.
Här kommer en bra brandvägg till användning.. Det gäller både Linux och Windows så man kan stoppa oönskad utgående trafik, vilket även är bra skydd mot keyloggers.. Varför ska miniräknaren exempelvis skicka data på internet? (om du inte har en miniräknare som ska inhämta aktuell valuta värde osv.)
Telemetri från operativsystem är oftast mindre integritetskränkande än smartphones, facebook och googles tjänster. Så jagar du integritet så kanske du ska börja på de mer skadliga fronterna. ;)


Så vad är min slut åsikt om Linux för desktop/laptop användning.
Jag utgår från min typ av användning. :notme:
Det är några nyckel-saker som gör att jag önskar att jag hade tillgång till några Windows LTSC licensnycklar så jag kan byta tillbaka till windows.. eller att jag hade tillgång till några windows server 2022 licensnycklar är...

Stabilitet.. Linux är inte i närheten av likvärdig stabilitet som går att få utav ett tweakat windows 2000, XP, win7.. jag vill ha ett system som klarar av upptid på 365dagar om jag behöver det, utan att systemet börjar spöka.
Lite av detta kanske kan bero på att jag har typ 30år med windows och 6år med Linux.. Men även när jag frågat andra Linux gurus så har de inga lösningar.. så problemet är högst troligt i Linux med skrivbordsmiljöer(ej server bruk asså)
Swap. Även med SSD så kan datorn frysa upp till en minut tack vare swapdeath eller disk I/O trashing.. Windows NT källkod har läckt ut, kan inte programmerarna för Linux läsa den koden och fixa den där 30åriga swap buggen snart. :x
Samba nätverk med fildelning och nätverksdiskar.. ojoj.. Det är som att gå i ett minfält.. funkar.. funkar... funkar.. KABOOM så slutar det fungera utan att du ändrat eller pillat på något. Det finns lite olika lösningar att få det att fungera.. Ibland funkar det med att öppna terminalen (90talet o ms dos eran) :lol: och starta om tjänsterna för samba.. ibland räcker det med att vänta några dagar eller en vecka o det hoppar igång av sig själv igen.. ibland funkar det att starta om datorn några gånger.. Sedan är det minfältet igen.
GUI verktyg.. det är år 2024 och windows övergick till GUI verktyg i slutet av 90talet.. Det finns vissa saker där det faktiskt borde finnas GUI verktyg till som även nybörjare använder sig utav.. Fildelning, att aktivera win-linux samba fildelning och lägga till nätverksdiskar osv.. Vissa system inställningar som jag inte kommer på i skrivande stund... En vettig loggbok likt windows med markeringar för information, varningar och fel, så när man scrollar 1000 rader så kan man kika efter symbolerna istället för att läsa varje rad... Editera och lägga till nya regler och policys för systemet. GPedit borde de lära sig utav.. Men i linux måste du kunna skapa en fil och lägga in koden för det eller editera koden i en fil. Inte mycket värre än bash scripting så man lär sig efter 100timmars pluggande. :lol: :smack: :bam: :zombie:

Ångar jag att jag bytte till Linux som dagligt system?.. Ja och nej
Ja, ur perspektivet att jag hade fått mindre huvudvärk och lugnare nerver och inte lärt mig lika många svordomar :lol:
Nej, Jag ångrar inte att jag bytte då jag fick lära mig linux och tack vare dåligt med svenska forum så fick jag lära mig att skriva på engelska.. Jag kunde inte stava eller skriva en mening på engelska innan 2018. Jag förstod engelska då jag lyssnar på amerikanska filmer o serier utan textning.. Men skriva kunde jag inte.
Jag har fortfarande windows7 på min tv-dator för att se på film, serier o lyssna på musik.. Jag kommer ALDRIG lägga in linux på den då min TV dator måste vara stabil även om jag inte startar om den på 365 dagar. Sedan har jag Win7 på en stationär dator där jag behöver MS-Office Excel och Adobe Photoshop och reader. Den är offline så ingen ide att självplåga sig med win10.

Kommer jag fortsätta använda Linux?..
Får jag tag i windows LTSC eller server 2022 produktnycklar så kommer jag byta tillbaka till windows på fem röda på de datorerna som är moderna nog att driva det.
Jag kommer dock fortsätta använda Linux på de datorerna som är för gamla, samt om jag får tag på en server som klarar att driva docker och VM's. Jag har fortfarande viljan att lära mig mer om Linux. Men dock inte för dagligt bruk då det har för stora problem för att vara 100% pålitligt 365dagar om året..




The End :mrgreen: :up:
Jag hoppas inlägget var lite kul/underhållande att läsa och kanske lite informativt på samma gång. :lol:
Dax att läsa igenom det en sista gång och trycka på Skicka knappen.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av bastard »

hm, började med linux på nittitalet när det började komma linux skivor
funkade inte riktigt bra, man kunde få en maskin att fungera, men knappt något extra vid sidan om, och jag hadde mycket saker vid sidan om,
men möjligheten till c++ och programera gjorde att jag körde en dator med det
dom profesionnella c++ för windows kostade en hel del, ehum...

ytterligare tio år senare så körde jag linux som surfdator, fortfarande en del bekymmer
en del saker funkade inte så man hadde en windowsdator med

idag, linux på en paj för surf, funkar riktigt bra
extremt liten och energisnål surfdator
en win11 dator för cad och cam som inte finns till linux, den behöver en hel del mer processorkraft med

och några handfulla andra offlinedatorer med ;)

men linux är davivds kamp mot goliant i datorvärlden och är nu själv mega goliant

få saker förutom windows som inte är linux i botten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

Jag har en av de gamla 90tals skivorna.. jag fick en Linux for dummies 97 eller 98 och den innehöll Redhat om jag inte minns fel.
Jag bläddra igenom boken lite och konstatera att Linux var inget för mig, då windows var hundra gånger bättre enligt mig. :mrgreen:

Linux verkar fungera bra på det mesta IoT saker osv, så länge du inte försöker använda det för dagligt multibruk som man använder windows o Mac.. Nja det funkar oxå om du startar om du bootar om datorn varje dag, så verkar linux fungera.
Men Viloläge är ju till för att använda, så man slipper starta upp alla program, dokument och webbsidor varenda gång man vill använda datorn. :roll:
Men det är bara Windows o Mac som verkar klara av långvarig upptid för vanligt användarbruk. :lol:

alla mina offline o retro datorer har windows.. nja de äldsta har MS-Dos då det var före windows. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av maskros »

Mint Mate på laptopen. Normalt > 15 flikar öppna i Firefox + LibreOffice + PDF-läsare + Signal + CherryTree (personal wiki).
Startar om när det kommer uppdateringar som kräver det.
Funkar bra.
Min upplevelse är motsatt din, jag har haft mer stabilitetsproblem med Win (från 2.11 till 10) än med Mint som jag bytte till för några år sedan. Jag kanske inte härjar runt lika mycket förstås.
slask.png
slask.png (20.85 KiB) Visad 137 gånger
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

maskros skrev: 27 mar 2024 13:59 Mint Mate på laptopen. Normalt > 15 flikar öppna i Firefox + LibreOffice + PDF-läsare + Signal + CherryTree (personal wiki).
Startar om när det kommer uppdateringar som kräver det.
Funkar bra.
Min upplevelse är motsatt din, jag har haft mer stabilitetsproblem med Win (från 2.11 till 10) än med Mint som jag bytte till för några år sedan. Jag kanske inte härjar runt lika mycket förstås.
slask.png
Då kommer min fråga till dig.
använder du mer minne än mängd RAM så den börjar at swappa, samt hur lång upptid har du, då spökfenomenen inte börjar förrän upp mot 100dagar på ett modernt system som din, 7:e gen medans problemen kommer snabbare på gamla system som 1:a och 2:a gen

Windows out of the box install är inte super stabilt, man får tweaka systemet lite då onödiga processer enbart bidrar till sirap istället för en smooth ride.
Min XP laptop som fått övertagit min servers roll att sköta skrivaren o lite nätverks diagnosverktyg, den har jag över 2000 dagar upptid på.. Den går ner i Viloläge när den inte används och har wake on lan när jag behöver skrivaren.
Min TV dator har bara 64dagar upptid då ett strömavbrott stängde av den oväntat då den inte har UPS. :lol:
Min win7 kontorsdator har jag för mig bootade om någonstans i september när jag gradera upp CPU'n.. Den ville inte starta från Viloläget med ny CPU, så det blev en vanlig boot. :lol:

Edit..
Jag posta upptidsbild på ett linux forum för lite mer än 2vecor sedan för att visa att det var över 2000dagar.
Så här är beviset. :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

XP rules on uptime. :lol: :lol: :lol:
.
PICT0979.jpg
PICT0979.jpg (87.29 KiB) Visad 132 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av maskros »

Jo, en strippad XP var fin. Annars tyckte jag att W7 var väldigt bra.
Men i alla fall: Just nu har jag 6 dagar uptime. Det kom nån kärna. Har ingen aning om vad det längsta är, några månader? Aldrig fått nån motsvarighet till BSOD på Linux, vilket jag fick varje månad med W10.
Jag är iaf nöjd och glad med bytet. Det jag kan sakna är Visual Studio eftersom jag gärna jobbar i C#. (Jo, jag vet, det finns grejer för Linux men jag är van vid VS och nej, jag vill inte försöka köra VS under Linux. :P )
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av maskros »

Swap var det...
slask.png
slask.png (15.9 KiB) Visad 123 gånger
Inte så mycket som synes.
Kunde nog köra helt utan men gillar att leva på eggen. :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

Jag gillar win7 oxå.. hade XP's filsökning följt med över till win7 så hade win7 varit ultimat. :D

"blåskärm" har jag aldrig fått i linux.. en gång lyckades jag få en svart skärm när jag labba på testdatorn och råka tabba till systemet. :lol: ¨Men det som händer som jag pratar om är att det börjar dyka upp zombie processer, Nätverket lägger av så det inte går att komma åt utdelningar på windows maskiner.. eller skärmstyrkan blir 100% så fort man väcker skärmen så man får köra tillbaka den till 60% manuellt med Fn tangenterna..
Spökfenomen helt enkelt.
Men upp till 20-30 dagar fungerar i upptid.. på gamla datorerna börjar det spöka efter 30 dagar och på min i3 8:e gen den börjar spöka runt 90+ dagar.

Samba nätverk på servrar fungerar asbra.. där linux/win/mac datorer ansluter till servern.
Lika så om jag har utdelade resurser på en linux dator.. när nätverket börjar strula så blir Linux maskinerna blinda o kan inte se windows utdelningar.. Men windows maskinerna kan fortfarande se Linux maskinerna o komma åt utdelningen.
Så linux samba client verkar vara totalt kass medans samba server tickar på.
Windows är bättre än Linux för desktop/laptop.. Linux för servrar och linux server services verkar fungera felfritt.

Det märks att Linux kernel är gjort för servrar och är inte fullt okej till desktop/laptop användning.

Vissa program kräver att det finns en swap fil/disk även om du har 1TB ram.. Nu minns jag inget specifikt program, men jag minns en som hade problem med att starta ett program även att han hade 64GB ram och bara 2GB använt.. och lösningen var att skapa en swap fil på 1GB då programmet fick error på att den inte kunde se ett swap utrymme.. Så behåll din 2GB.. Men då kan du inte använda viloläge/hibernation då du har så liten swap..

Ojojoj.. det var inte katig Swap användning.
Så här ska swap användningen se ut. :P :mrgreen: :lol:
.
Bilagor
Skärmbild_2024-03-27_18-21-17.jpg
Skärmbild_2024-03-27_18-21-17.jpg (42.56 KiB) Visad 108 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av bokmalen »

När jag började på universitetet 1993 så hade vi SunOS, (tror det var 4.1.1), på institutionens datorer. X-windows var mest till för att kunna ha flera terminalfönster :lol:

Installerade min första slackware-linux på min 486DX50 från Daton scandi computers, 1994. :rambo: En riktig värstingdator, med 50Mhz rakt igenom utan klockdubbling och skit. PC-labbet på univ hade bara DX33:or.

Hämtade hem på ett 50-tal disketter. och fick mitt under installationen cykla ner från mitt studentrum till universitet och byta ut en korrupt diskett. :?

Så hela universitetstiden var det främst SunOS och AIX på univ och linux hemma, senare år blev det Solaris, och vissa kurser hade vi tillgång till SGI-labbet och kom då i kontakt med IRIX. Enda gången jag lät LILO spinna upp win windows 3.11 hemma, var när jag skulle köra något spel typ UFO.

Började så småningom jobba med unix-administration, certifierad på Solaris, HP-UX och AIX. Vilket jag höll på med fram till millenieskiftet när jag började inrikta mig mer mot nätverkssidan. Men min personliga åsikt ända fram till ca 2006 var att linux var ett jättetrevligt hobby-OS, långt mer kapabelt och användbart än windows, men inte på nivå med en riktig kommersiell unix.

Det var väl efter att IBM hållt på några år och erbjudit redhat som alternativ när du köpte deras PC-servrar, och dessutom lagt ner mycket tid/utveckling på att höja kvaliteten som jag erkände att linux började ha en plats i professionell användning.

Kan dock inte säga att jag känner igen mig i Maries problematik med instabilitet o.s.v. men jag är ju då också sådan som inte direkt kör linux som desktop, utan ssh:ar in på dem. och kör jag desktop så kör jag minmala fönsterhanterare. Avskyr allt vad gnome heter. En fördel med linux har alltid varit att man kan köra så slimmade, minimala och anpassade installationer, så jag är inte direkt förtjust i alla försök man gjort att få linux-distros som försöker kännas och se ut som windows, och därmed innehåller enorma mängder bloatware och skit jag inte vill ha. Själv kör jag alltid bare-bones install och lägger till de saker jag behöver när jag behöver dem.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 27 mar 2024 18:38 När jag började på universitetet 1993 så hade vi SunOS, (tror det var 4.1.1), på institutionens datorer. X-windows var mest till för att kunna ha flera terminalfönster :lol:

Installerade min första slackware-linux på min 486DX50 från Daton scandi computers, 1994. :rambo: En riktig värstingdator, med 50Mhz rakt igenom utan klockdubbling och skit. PC-labbet på univ hade bara DX33:or.

Hämtade hem på ett 50-tal disketter. och fick mitt under installationen cykla ner från mitt studentrum till universitet och byta ut en korrupt diskett. :?

Så hela universitetstiden var det främst SunOS och AIX på univ och linux hemma, senare år blev det Solaris, och vissa kurser hade vi tillgång till SGI-labbet och kom då i kontakt med IRIX. Enda gången jag lät LILO spinna upp win windows 3.11 hemma, var när jag skulle köra något spel typ UFO.

Började så småningom jobba med unix-administration, certifierad på Solaris, HP-UX och AIX. Vilket jag höll på med fram till millenieskiftet när jag började inrikta mig mer mot nätverkssidan. Men min personliga åsikt ända fram till ca 2006 var att linux var ett jättetrevligt hobby-OS, långt mer kapabelt och användbart än windows, men inte på nivå med en riktig kommersiell unix.

Det var väl efter att IBM hållt på några år och erbjudit redhat som alternativ när du köpte deras PC-servrar, och dessutom lagt ner mycket tid/utveckling på att höja kvaliteten som jag erkände att linux började ha en plats i professionell användning.

Kan dock inte säga att jag känner igen mig i Maries problematik med instabilitet o.s.v. men jag är ju då också sådan som inte direkt kör linux som desktop, utan ssh:ar in på dem. och kör jag desktop så kör jag minmala fönsterhanterare. Avskyr allt vad gnome heter. En fördel med linux har alltid varit att man kan köra så slimmade, minimala och anpassade installationer, så jag är inte direkt förtjust i alla försök man gjort att få linux-distros som försöker kännas och se ut som windows, och därmed innehåller enorma mängder bloatware och skit jag inte vill ha. Själv kör jag alltid bare-bones install och lägger till de saker jag behöver när jag behöver dem.
Jag hade en sun server med solaris ett tag.. de små som ser ut som vita kuber man staplar på varandra. :D
Men jag snodde disk delarna till min PC server istället då jag ville ha en server med så många diskar som möjligt för att hålla ner antalet datorer då min säkring inte klara för många... Det var de gamla hederliga scisi 10k rpm diskarna där man behöver öronproppar när man har 20diskar gåendes samtidigt. :lol: :lol:
Så jag tog aldrig klivet in i Unix eller Linux.. jag körde windows server OS istället... Jag önskar att jag hade 50% av all windows kunskap i Linux.. då skulle jag reda ut det mesta.. Men om 10-15år så kanske jag kommer till den nivån i Linux oxå. 8-)

Av det jag börjar förstå utav Linux för desktop användning, så gillar inte systemet när man använder det på samma sätt som man använder windows desktop.
Jag kör Debian12 Xfce.. då det ska vara det stabilaste av dem alla för desktop användning.. säger de iallafall.
Jag började med Mint18.3 2018 och sedan gick jag över till LMDE3 2019.. sedan Debian 2021... Så jag gick tillbaka till Root. :geek: :lol:
Samma här.. jag debloatar systemet oxå, då det bara är onödigt att ha en massa skräp installerat som man aldrig kommer använda.. Det är något jag gjorde direkt 2018.. min windows-nerv mot bloatware så att säga. :lol: :lol:

Så du använder Linux lite mer som det är avsett för helt enkelt.. mer som en server funktion istället för client... då kan jag förstå att du inte upplever min problematik.
Det var någon på ett linux forum som tyckte att jag använde datorn felaktigt... Så finns det användar-riktlinjer i Linux för desktop bruk asså. :P :lol: :mrgreen:
Min kompis som lura in mig på Linux skakar alltid på huvudet när han hör/ser hur mycket swap jag använder.. Han spekulera i att inte ens 128GB ram räcker för min typ av användande. :notme: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"