Kameraövervakning

Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Kameraövervakning

Inlägg av Kråkfot »

Hej.
Jag funderar på att investera i ett gäng övervakningskameror för att kunna ha lite koll på vad som händer hemma på torpet när jag inte är där :notme:


Så, jag skulle vilja ha lite råd.

Primärt vill jag ha kameror så jag kan hålla koll på boskapen hemmavid. För enkelhetens skull är det nog bra om kamrorna är vädertätade.
Jag vill kunna se från min mobil eller dator vad som sker hemma hos boskapen men jag vill också ha rullande inspelning (typ spela in 7 dagar sen raderas älsta kronologisk om jag inte sparar) och att allt går till en lokal hårddisk(eller nas/lokal server eller vad som blir smidigast) och inte på ett sd kort i själva kameran(vaför:ren och skär inbillning men övertala mig gärna).

Allt vad molntjänst och återkommande betallösningar heter vill jag helst slippa.

Jag har letat men det verkar som om allt är låst till tredjeparts molntjänst alt spelar in på lokalt sd kort i kameran.

Ska säga också att det är en början på vad jag skulle vilja övervaka men jag tror jag börjar såhär för enkelheten skull.

Nån som har några tips eller förslag?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kameraövervakning

Inlägg av maskros »

Väldigt nöjd med Tapo-grejer, appen, funktionen, bildkvaliten, priset: https://www.kjell.com/se/sok?q=tapo Jag har C200 som tittar ut genom fönster och C310 som sitter ute. Molngrejer finns men är option. Jag kör med vanliga micro-SD och har efter ett par år inte haft problem. Det har kommit extra tåliga micro-SD som ska vara gjorda för många överskrivningar https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -gb-p90479 så jag gissar att med såna blir det mindre risk att korten pajar.

Men, det är ju optional moln och minneskort...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kameraövervakning

Inlägg av Marie »

DVR/NVR lösningar är smidigast.. allt lagras på en enhet, inga molntjänster och är det rätt prylar så kan du komma åt det via nätverket.. för extern åtkomst kan en VPN lösning användas.

Beroende på hur "säker" kameralösning det ska vara.. Bara hålla koll på boskap.. Trådlös funkar... Mot inbrott o sådant.. Ha minst några trådade, då trådlöst är enkelt att störa ut.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Kameraövervakning

Inlägg av Kråkfot »

maskros skrev: 27 mar 2024 21:05 Väldigt nöjd med Tapo-grejer, appen, funktionen, bildkvaliten, priset: https://www.kjell.com/se/sok?q=tapo Jag har C200 som tittar ut genom fönster och C310 som sitter ute. Molngrejer finns men är option. Jag kör med vanliga micro-SD och har efter ett par år inte haft problem. Det har kommit extra tåliga micro-SD som ska vara gjorda för många överskrivningar https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... -gb-p90479 så jag gissar att med såna blir det mindre risk att korten pajar.

Men, det är ju optional moln och minneskort...
Går det att se live och sparad video i appen?
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Kameraövervakning

Inlägg av Kråkfot »

Marie skrev: 27 mar 2024 21:54 DVR/NVR lösningar är smidigast.. allt lagras på en enhet, inga molntjänster och är det rätt prylar så kan du komma åt det via nätverket.. för extern åtkomst kan en VPN lösning användas.

Beroende på hur "säker" kameralösning det ska vara.. Bara hålla koll på boskap.. Trådlös funkar... Mot inbrott o sådant.. Ha minst några trådade, då trådlöst är enkelt att störa ut.
Jo, tanken är att börja med det här mest för boskapens skull. Jag har tanke på övervakning för fastighetens skull :notme: men den vill jag helst ha trådbunden och mer säkrad.
Ska kika närmre på dvr/nvr.
Tack
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kameraövervakning

Inlägg av maskros »

Kråkfot skrev: 28 mar 2024 08:38 Går det att se live och sparad video i appen?
Ja.

Det finns också personigenkänning så att du får olika larm för rörelse respektive person som rör sig. Funkar 19/20 med personavkänningen. De jag har saknar optisk zoom men med högsta upplösning och zooma i bilden ser man bra. En regplåt på 5 m håll är inga problem. Har valt att ha de kameror som kan röra sig inomhus, snö, is och små klena motorer som ska vrida plastbitar brukar inte funka bra.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Kameraövervakning

Inlägg av mango »

Jag har använt mig av Arlos produkter sedan 2016 och har således vant mig vid systemet. Jag föredrar helt klart den äldre nätdrivna modellen Arlo Q, framför de nyare trådlösa modellerna av flera skäl. Framför allt så börjar de inspelningen flera sekunder innan händelsen som triggat inspelningen har skett. Det gör inte de trådlösa på samma sätt, om en person springer fort förbi kameran så kan det på dessa bli en inspelning helt utan händelse.

Arlo Q säljs tyvärr inte längre så jag har fått leta på ebay och blocket och liknande för att hitta dessa. De har tålt utomhusmiljö relativt bra genom åren. Det som är lite surt är att gränssnittet/appen var gratis under många år, nu kostar tjänsten 139 kr/mån, men det är det väl värt antar jag.

Har bara provat ett annat system förut, D-Link som jag tyckte var knöligare på många sätt.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kameraövervakning

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 28 mar 2024 08:40 Jo, tanken är att börja med det här mest för boskapens skull. Jag har tanke på övervakning för fastighetens skull :notme: men den vill jag helst ha trådbunden och mer säkrad.
Ska kika närmre på dvr/nvr.
Tack
Det finns fusk NVR lösningar.. en dator skapa en freenas med programvara för nätverks kopplad kamera övervakning.
Dock har jag inte koll på det, så jag kan inte peka på direkta länkar åt dig för att underlätta.. Men jag vet att det ska finnas sådana lösningar.

DVR och NVR boxar pendlar i pris beroende på funktioner och antalet kameror samt kvalisorten på dem.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"