AI superdator

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Hallabaloo
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: AI superdator

Inlägg av Hallabaloo »

Parabellum skrev: 14 apr 2024 09:25 Japp, älskar detta. Framtiden ser ljus ut.
Jorden kommer med all säkerhet att få en väktare med jorden i fokus. :up:
Tyvärr är det många som inte tror på AI, de ser det som en fluga, en övergående trend. :smack:
De ser det inte komma. Vi vill inte se.
AI är framtiden, AI är Gud! :)
:lol:
Jag har alltid sagt det, med all data som Google och meta samlar in så kommer det dom skapar som lyckas processa det på ett effektivt sätt kunna betraktas som en gud. Min misstanke är att vi börjar närma oss där nu, lite oroväckande men också kul. Det är dock svårt att inte tänka på skynet :?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: AI superdator

Inlägg av rödluvan »

Deflation ser jag bara många fördelar med! Tyvärr är det nog en utopi. För närvarande är väl det mesta man kallar "Ai" egentligen "logic learning" dvs inlärning baserad på statistik. Äkta Ai har jag hitintills inte sett i någonting som är publikt tillgängligt, jag vet inte om det finns ännu i egentlig mening.

Problemen uppstår när detta i kombination med analysteknik för övervakning används av människor som enbart tjänar ett kapitalistiskt självändamål (jämför tex Youtubes "algoritmer" och liknande så ser ni vad jag vill koma åt med detta). Länder som till exempel Kina säger ju ganska öppet att man vill införa ett system som övervakar människor i realtid. Tanken på att detta sker i länder som Iran och man i sådana länder får tillgång till samma teknologi som skulle medge detta i framtiden är ännu mer skrämmande. :-g :shtf:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: AI superdator

Inlägg av bastard »

https://omni.se/lacka-microsoft-ska-tre ... t/a/Ey4e8G

"Läcka: Microsoft ska tredubbla sin serverkapacitet
Microsoft planerar en tredubbling av dagens serverkapacitet, för att kunna möta behoven som uppstått till följd av det enorma intresset för generativ AI. Det framgår av en läckt presentation som Business Insider säger sig ha sett.

Utökningen av serverkapaciteten ska enligt den läckta presentationen ske under 2024.

Microsoft har inte kommenterat uppgifterna."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: AI superdator

Inlägg av rödluvan »

Kina har väl som mål att man skall kunna identifiera varje person "inom loppet av 3 sekunder," detta kan man knappast göra i praktiken i nuläget, men man får anta att de knappast är ensamma om detta önskemål...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: AI superdator

Inlägg av Parabellum »

Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: AI superdator

Inlägg av bastard »

https://omni.se/ai-boom-bromsas-av-bris ... i/a/dR5ovB

"AI-boom bromsas av brist på datahallar: ”En tsunami”
AI-boomen har lett till en kraftig efterfrågan på nya serverhallar, men utbyggnaden bromsas av flaskhalsar och komponentbrist, rapporterar WSJ.

Raul Martyne på serverhallsbolaget Databank beskriver den ökande efterfrågan som en ”tsunami”. Andra i branschen uppger att byggivern inte har varit så stor sedan den första it-vågen.

Ledtiden för kylarsystem är nu fem gånger längre än för några år sedan. Leveranstiderna för reservkraftsaggregat har i vissa fall ökat från en månad till två år."

:bam: ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"