Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 14 jan 2022 21:01 Nice :D

Så sant, det finns inget som går upp mot ett skarpt läge.

Nyfiken i en strut som jag alltid är.... Så vad blir slutanalysen utav detta då?
Mer?eller räcker det eller något du funderar på att ändra, ta bort, lägga till i systemet?
Batterierna har några år på nacken nu men fungerar bra fortfarande.
Jag har haft dom ca 4 år och var begagnade när jag tog över dom. 2,5 år i nuvarande setup.
Byggt för att klara grund-elbehov i 5 dygn utan nätström men då utan att köra värmepumpen.
Det skall dom klara ännu. Kan plocka ut runt 17kWh utan att cykla för hårt.
Tog ut ca halva tillgängliga energimängden idag.
Kollade även cellspänningar för att se om någon avvek efter last men ser bra ut

Större setup med dagens system absolut inte aktuellt men har väl börjat titta på ett modernare system med Li batterier
Mer cyklingsbar effekt på mindre yta. Dyrt men 50% bidrag till det och slipper vätgasen när man cyklar hårdare
Då också ett trefassystem. Enfas inverter/laddare idag
Med 18st 6V 300Ah Bly-syra Industribatterier som jag har nu är det runt ett ton batterier.
Går redan som UPS för kyl/frys/vatten och cirkulationspump.
Toppeffekt jag körde idag runt 2200W. Runt 185A flödar då till invertern. Inget problem för invertern. Medeleffekt ca 700W.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 14 jan 2022 21:44
Marie skrev: 14 jan 2022 21:01 Nice :D

Så sant, det finns inget som går upp mot ett skarpt läge.

Nyfiken i en strut som jag alltid är.... Så vad blir slutanalysen utav detta då?
Mer?eller räcker det eller något du funderar på att ändra, ta bort, lägga till i systemet?
Batterierna har några år på nacken nu men fungerar bra fortfarande.
Jag har haft dom ca 4 år och var begagnade när jag tog över dom. 2,5 år i nuvarande setup.
Byggt för att klara grund-elbehov i 5 dygn utan nätström men då utan att köra värmepumpen.
Det skall dom klara ännu. Kan plocka ut runt 17kWh utan att cykla för hårt.
Tog ut ca halva tillgängliga energimängden idag.
Kollade även cellspänningar för att se om någon avvek efter last men ser bra ut

Större setup med dagens system absolut inte aktuellt men har väl börjat titta på ett modernare system med Li batterier
Mer cyklingsbar effekt på mindre yta. Dyrt men 50% bidrag till det och slipper vätgasen när man cyklar hårdare
Då också ett trefassystem. Enfas inverter/laddare idag
Med 18st 6V 300Ah Bly-syra Industribatterier som jag har nu är det runt ett ton batterier.
Går redan som UPS för kyl/frys/vatten och cirkulationspump.
Toppeffekt jag körde idag runt 2200W. Runt 185A flödar då till invertern. Inget problem för invertern. Medeleffekt ca 700W.
Ett system med Li batterier låter intressant.. men även dyyyrt :?
Jag har följt din tråd relativt tyst, men jag är nyfiken på en ups lösning utan ventilationsmöjligheter. (lägenhet)
Så om du ska byta batterilösning, så ska det bli kul att på se faktiskt. :up:

Jag måste ju nämna att jag är imponerad av din "rigg" eller hur jag ska uttrycka det. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Vattendrag »

Litium, närmare bestämt LiFePO4 är the shit idag för offgridsystem. Likaså är 48V the shit och inte 12V vilket är en fördel då man inte behöver lika feta kablar. Jag har även sett laddarinverterarburkar som klarar 96V och till och med 192V men då vill man ha solpanelsträngar på mer än 200V.

Mina egna paneler är 2 strängar med 14 paneler i varje och tomgångsspänning 560V vid 25 grader. Jag tänkte mig inte riktigt för vid installationen för att när jag nu är ute och letar backuplösningar är det ont om laddarinverterare som tar över 500V till vettigt pris. Vanliga växelriktare funkar inte utan yttre aktivt nät. Tanken är att kunna koppla om ena strängen till backupgrejerna vid avbrott och köra ödrift utan transferomkopplare.

Men har man redan en blysyrabank så tycker jag man kan köra slut på den innan man bygger om till litium.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av maskros »

Vattendrag skrev: 16 mar 2022 14:18 Mina egna paneler är 2 strängar med 14 paneler i varje och tomgångsspänning 560V vid 25 grader. Jag tänkte mig inte riktigt för vid installationen för att när jag nu är ute och letar backuplösningar är det ont om laddarinverterare som tar över 500V till vettigt pris.
Vad är vettigt pris? Fronius GEN24 plus https://www.fronius.com/sv-se/sweden/so ... -gen24plus är inte gratis alls i större trefasutförande men jämfört med vad samma funktioner kostade för bara några år sedan tycker jag det känns ok. Kommer nog att gå den vägen vid bostaden, i stugan har jag ett annat märke.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av bastard »

håller inte riktigt med
finns för och nackdelar med allt

men ett toppmodernt system med hög batterispänning, ödrift med trefas växelriktare
hur långe håller det ? kan du laga det själv?, reservdelar?

med ett fulsystem på 12v kan du ansluta en mängd olika sortera batterier, nimh, nicd, bly LiFePO4

har man fleraa grupper av parallella batteripack och ett batteri går sönder så kopplar man bort den batteridelen och kör vidare med det som finns kvar
solpaneler för 124v går bra att ladda 12v system med backdiod och lite koll
en söndrig panel kvittar om man har 20-30 parallellt

en vandalsäker växelrtiktare och man har 230v med hygglig sannolikhet

jag skulle gärna ha både och
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av maskros »

Jag förstår dig och håller med, bastard. Samtidigt finns det ett antal faktorer att ta med i beräkningen.
Hur lång är krisen och hur kommer den? (TEOTWAWKI via NEMPar så är jag med min fina utrustning rökt, men vem är inte det?
Är det ekonomisk kollaps funkar det så länge det funkar, sen har jag 30 paneler jag kan använda för olika saker.
Jag tänker ofta att mina prepps inte primärt handlar om att klara varje SHTF men istället om att bättra mina odds i de flesta lägen.
Olika sätt att tänka bara antar jag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av bastard »

kollar man på vad dom säger om livslängden på prylarna så 30 år min för panelerna, men kanske bara 15 på växelriktaren
så man får planera in byte av växelriktare hur man än gör
och skiter det sig så är sannolikheten för att laga eller byta växelriktaren inte så stor

men, har man det först för normalt liv, skiter det sig så bör man ha en plan B för att annvända dom, i detta fallet ganska enkel sådan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Vattendrag »

Växelriktaren kan paja i morgon eller om 30 år. Det är en fråga om sannolikhet och sådant löser man genom redundans. I mitt fall tänkte jag mig en kombinerad laddare och inverter som bara körs för att toppa upp batteribanken lite då och då. På så vis räknar jag med lång livslängd på den prylen medan arbetshästen som går dagligen får tuffa på tills den ger upp. Går ändå inte utan avancerade knep att få att funka utan elnät. En normiegrej och inte prepp. Panelerna är både normalläge och prepp. Om fläkten hittar skiten så har man panelerna och eventuellt kopplar förbi de trasiga. Jag har 28 st.

Det går för övrigt att köra högspänningssystem även med 12V-accar. Mest en fråga hur man hittar batterier "billigt".

Jag är mer nervös mot höga strömmar än spänningar.

Jag har inte tänkt klart här ska nog sägas. Jag har inget emot att ha ett 12V-system hörnet som ytterligare backup.
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Sallmonk »

Äntligen fått besked att installatören kommer för installera solcellerna 3 månader efter planen. Batterier monterade jag på plats innan jag åkte för att jobba. Perfekt med gamla backup batterier till fartyget jag arbetar på måste bytas var 5:e år skulle kasseras inget fel på dem. Diesel aggregat också förberett för reserv ström. Blir en upptagen Juni men sen har man säkrat elförsörjning i nödfall.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Blev en ordentlig service på batteribanken idag med polrengöring och polinfettning, påfyllning batterivatten och rengöring av batterier.
Går inte så mycket vatten när det står som backup utan att cyklas mycket. Ca 10 liter per år att fylla från 50% till 90% mellan
min och Max markeringarna.

Var lämplig tid nu inför eventuella avbrott i vinter och efter ha dragit fram kablar till 12V undercentral för dieselvärmare och lite annat
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Energi"