Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Har haft en batteribank i drift i ca 3 år.
På gång nu att komplettera med solcellsladdning.

Då jag ändå var på väg starta lite modifieringar tog jag till slut tag i att flytta hela installationen till ett annat rum i källaren som passar
bättre och ligger bättre till för anslutning.
Var egentligen planen från början att installera hela anläggningen här men latmasken tog överhanden eftersom det skulle kräva en hel del
modifieringar av batteriställningen som var för lång för att få plats här så blev ett annat rum där den stått lite i vägen. :smack:
Till slut lyckades jag strypa latmasken och började för några dagar sen att demontera hela installationen.
Hela metallställningen har fått kapas i delar och hyllorna kapas och metallen vikas till nya ändar, väga av i våg osv osv.
1 - kopia.jpg
Så här i efterhand så kan jag förstå min tveksamhet för blev ett helt Meccano att borra och skruva ihop men nu är det äntligen fixat :up:
Rummet är annars precis som gjort för den mängd batterier jag har med ca 20mm marginal på rummets bredd för att få in batterierna

Batterier på plats på ställning igen. Kollat över vätskenivåer, gjort rent batteripoler och lagt på lite polfett osv.
Hunnit så långt att dom kopplats 2 och 2 i serie för att få 12V. (18st 6V batterier 300Ah motsvarande kapacitet 2700Ah 12V)
Nästa steg att återmontera samlingsskenor, brytare, säkring och inverter/laddare osv innan jag sen skall gå över till att installera
1000W solcellsladdning.
Delarna för solcellsladdning ligger hemma men inte varit inkopplat ännu. Kom ju lite andra ombyggnader emellan...
Batterierna får stå utan underhållsladdning ett tag men några få veckor skall inte vara problem
2 - kopia.jpg
Grovjobbet är gjort och nu över till den roligare delen :D
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Obstinat »

Hmmm vill ha oxå!:-)
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Tank »

Verkligen imponerande! :D :up:

Ser ju ut som värsta server-ups-rummet.
Har du även koll på temperaturen på batterierna samt ventilation ut i det fria från rummet? :hm:
Jag tänker knallgas och värme.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 14 jun 2019 00:16 Verkligen imponerande! :D :up:

Ser ju ut som värsta server-ups-rummet.
Har du även koll på temperaturen på batterierna samt ventilation ut i det fria från rummet? :hm:
Jag tänker knallgas och värme.

//Tank
Termperatursensor på batterier som är input signal till laddare/inverter och anpassar cykel vid behov.
Tror inte detta är någon känslig punkt om man ser till effekt kontra storlek på batteribank.
Max laddström är 120A mot 2700Ah bank är lågt. 4-stegs laddprogam bulk - absorption - float - lagring
Tittar på en batteribank övervakare som finns som tillbehör som "nice to have" men just nu ligger det lågt på listan

Ventilationen i detta mindre rum har jag inte riktigt löst ännu. Yttervägg med 40x40(?) fönster och initialt tänkte jag ha det lite uppställt och spärrat.
Tänkte undersöka hur jag kan ge input till mindre fläkt. Finns programmerbart relä i inverter/laddare och ska kolla på om jag kan styra
en till att driva fläkt när laddning sker.

"Programmerbart relä
MultiPlus är utrustad med ett programmerbart relä som är inställt som larmrelä som standard. Reläet kan dock programmeras för alla
möjliga andra användningsområden, till exempel som ett startrelä för en generator."


Viss gasning kommer alltid ske vid laddning. Sen ligger det i laddprogram för att minimera gasning
genom styrning av laddcykel (enligt instruktionsbok) men inte kollat i detalj. Mindre rum här så visst bör man ha koll på vätgasen.
Med fönster lite på glänt och dörr öppen till resterande källare som är välventlerad ser jag inget hyperkritiskt

Lite mer modifiering på elpanelen tänkt så kanske lägger till tempvisning också :hm:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av deadrabbit »

Mycket snyggt och trevligt hemmabygge. Föredöme för oss andra. Vad kan din setup köra för prylar i strömlöst läge för de som blir utan ström?
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

deadrabbit skrev: 14 jun 2019 16:15 Mycket snyggt och trevligt hemmabygge. Föredöme för oss andra. Vad kan din setup köra för prylar i strömlöst läge för de som blir utan ström?
Uppkopplat idag så den kan köra Vattenpump och avloppspump (Eget vatten och avlopp) cirkulationspumpar.
Kyl och frys samt ett uttag för övrigt typ några lampor.
Helt separat elnät med fyra úttag i källaren och två uttag på första våningen. Jordlina nedgrävd i trädgården
Innebär att jag fysiskt flyttar stickpropp från nätuttag till batteribank-uttag. Sitter dubbla vid förbrukarna.
Vattenpump är 1-fas för att det skall passa in.
Räknar med att kunna plocka ut ca 15kWh utan att slita på batterier och utan solcellsdelen (50% av batteriernas kapacitet är grundregeln)
Innebär i praktiken ca 5 dygn på batteribanken vid elavbrott utan tillskott från solceller eller generator.
Med solcellsladdning inkopplat räknar jag med att oven nämnda utrustningar kommer vara permanent inkopplade på banken ca 9 måndader/år.
Får pröva mig fram och balansera det lite. Invertern klarar att ge 3kVA kontinuerligt och 6kVA i peak.
Kör banken på 12V och har en 400A säkring före inverter. Innebär grova kablar.... Också respekt för den lagrade energimängden
Utan sol så är det beräknat med att jag laddar med 120A till banken från en 2kW generator så man utnyttjar generatoreffekten fullt ut och
lagomt köra en tank vid laddning med några dagars mellanrum

Kommer nog en bild på elpanelen när det är färdigt. Batteribanken kommer nu byggas om så att man kan sektionera i tre delar med DC brytare
och man kan serva en del medan 2/3 kan vara kvar i drift
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av bastard »

mycket trevligt, det är värt att hålla dom batterierna i trim så länge det går

jag hadde ordnat ventilation genom karmen i fönstret, behövs inte så mycket om man gör rätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Camo »

Mycket trevligt att se, det kommer att bli kanon bra detta. :D
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Tillbaka igen efter varit hemifrån på jobb allt för lång tid.

Funderat och planerat för att få till sammankopplingen bättre är tidigare och har nu till slut kommit fram till exakt hur jag bygger ihop igen.
Måste ju se till bli färdig med få igång det igen...

Principskiss för ombyggnaden. Batteribanken sektioneras i tre delar med separata brytare
Bank.jpg
Alla kablar 50mm2. Röd respektive svart.

På minussidan dras varje del till samlingsplint (x3) med skyddskåpa från varje batteripar (2st 6V i serie)
https://hrmarin.se/el-belysning/kopplin ... nt-4x50mm/
https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... yddskapa-s

Från dessa tre plintar vidare till en samlingsplint där det sen går 2x50mm2 till inverter
https://hrmarin.se/el-belysning/kopplin ... nt-6x50mm/
https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... yddskapa-m

På plussidan dras det till samlingsplint (x3) som är kapslade, från varje batteripar. Kapslingen har också brytare för denna del av banken
https://hrmarin.se/el-belysning/kopplin ... nt-4x50mm/
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000041887

Från samlingsplintarna på plussidan vidare till kapslad samlingsplint (x2) med huvudsäkring 400A mellan och sen vidare med 2x 50mm2 till inverter
https://hrmarin.se/el-belysning/kopplin ... nt-5x95mm/
https://hrmarin.se/el-belysning/sakring ... vridsaker/
https://www.hjertmans.se/produkter/el-b ... m8m10-70mm

Blir grova saker med 12V när det är flera hundra Ampere det skall kunna klara. Nackdelen med 12V mot 24V eller 48V bank
Area på leadre är inget jag vill kompromissa med då det är högra strömmar. Tyvärr kostare det en del men får man ta.
Tidigare var det lite för o-permanent inkopplat och utan huvudsäkring.
Har också förberett inkopplingspunkter för solcellsladdningen.

Blev 3 separata brytare på plussidan. Inte planerat för ytterligare en brytare efter samlingsplinten. Hmm borde jag det?
Alla delar beställda. Nu bara vänta på att Postmord skall få tummen ur

Medan jag väntar på delar kör jag en rekonditioneringscykel på varje batteripar med en separat 30A laddare så rekondat
och status klart innan man kopplar ihop igen.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-608211/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 13 jun 2019 19:15 Då jag ändå var på väg starta lite modifieringar tog jag till slut tag i att flytta hela installationen till ett annat rum i källaren som passar
bättre och ligger bättre till för anslutning.

Grovjobbet är gjort och nu över till den roligare delen :D
Innan jag hann allt för långt insåg jag att nej, om jag nu bygger allt precis som jag vill ha det och med bra prylar kan jag inte
sätta allt på plats i ett källarrum med fläckig/lappad puts och mörkt tak i stort behov av färg.
Ut med batterier igen - Gör om gör rätt :smack:

Taket nu vitmålat tre strykningar och väggarna fått en strykning putsgrund och två lager i ljusgrå murfärg och allt ser fräsch ut igen
Så kan jag börja montera imorgon. Batterierna vill man inte flytta fler gånger än man måste...
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Energi"