Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Körde ett test med att värma huset 24 timmar med enbart dieselvärmaren
Motorrumsfläkten för att kyla avgasrör låter en del men gör det den är avsedd att göra. I källare så stör inte
Blåser ca 30 gradig luft ur övre luftventilen.
Ljuddämpare och avgasrör efter den håller under 100 grader efter 45 minuters drift så avgaskylningen fungerar bra.
Skall fixa någon jeepdunk med skruvlock och luftskruv där jag kan ha utloppsröret till pumpen genom locket.
https://www.sumex.se/product/jeepdunk-20l-gron/
Avgaser kommer ut i stort sett ljudlöst på utsidan. Låter mer från inloppet från förbränningsfläkten i värmaren.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av bastard »

ta vanliga jeepdunkar
och en
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000033850

kapa lagom av pipen och ha slangen igenom
har lufting i locket med

sätt ett bottentyngd/ sil i änden på slangen, lämpligen ett sinterljuddämpare för tryckluft
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Parabellum »

Blir uppriktigt glad för din skull att det funkar så bra! :D :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 29 jan 2023 18:19 ta vanliga jeepdunkar
och en
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000033850

kapa lagom av pipen och ha slangen igenom
har lufting i locket med

sätt ett bottentyngd/ sil i änden på slangen, lämpligen ett sinterljuddämpare för tryckluft
Du har rätt. Såklart, tack :smack:
Har ju ett knippe vanliga jeepdunkar och såklart skall jag använda dom.
Hittade denna som alternativ
https://www.tradera.com/item/292217/580 ... -jeepdunk-
Nånting sånt eller moddad Bitema pip får det bli för den permanenta installationen.

Kollade även lite effektförbrukning att köra offgrid om/när elnätet går ner.
Med cirkulationspumpar via inverter och 5kW dieselvärmarsystemet igång drar det 115W från batteribank.
(Kyl och frys var inte inkopplad via inverter i detta fall eftersom jag ville kolla effektförbrukning värmaren)
När dieselvärmaren inte är igång drar cirkpumpar ca 60W från batterierna via invertern.
Kan ta ut ungefär 17kWh ur batteribanken ner till 50% kapacitet så tre dygn offgrid med kyl o frys och värme / varmvatten i huset
skall jag klara innan jag behöver starta generator och ladda batteribanken (Om det inte är sol som laddar banken från solceller dagtid)
5kWh/dygn är rimligt att jag kommer förbruka när grannen samtidigt har mörkt och kallt
Beror ju lite på hur kallt det är och hur mycket dieselvärmaren behöver vara igång.
Sånt här är kul att testa och utvärdera för en nörd :oops:

Får väl också be lite om ursäkt om jag spammar forumet med mina små byggprojekt

63d7985164133812548881.jpg
63d7985164133812548881.jpg (11.94 KiB) Visad 2076 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av FCR2 »

Mycket intressant att läsa om :up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Tank »

Vad höll värmaren för temp i acctanken över tid?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 30 jan 2023 16:18 Vad höll värmaren för temp i acctanken över tid?

//Tank
Inte helt säker jag förstår din fråga
Kör jag dieselvärmaren kontinuerligt så gav den mer värme än uttagen effekt till elementen men nu var det ju inte vargavinter hos mig
Därför kördes den intermittent för att hålla tanktemp inom ett lagomt intervall vilket för mig är ca 48-60 grader.
På 500 liter är det 6,8kWh lagrad energi i tempskillnaden 12 grader.

Skall köra mer detaljerat test senare med autostyrning mot temp. Måste bara sätta mig in mer i chinengelska instruktionsboken.
Normalt kör den annars mot max temp 78 grader om man kör mot temperatur men skall gå justera i menyerna.
Skall också kolla lite bränsleförbrukning med jeepdunken på våg. Denna första gång var mest test för funktion. Mer följer...

Bra bieffekt av att koppla avgaskylningen till värmaren (som trodde det var en vattenpump) var att den startar fläkt innan den startar brännaren och låter den gå några minuter efter att brännaren stoppat så blev en vettig automatik på det.
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Tank »

xsive skrev: 30 jan 2023 17:34
Tank skrev: 30 jan 2023 16:18 Vad höll värmaren för temp i acctanken över tid?

//Tank
Inte helt säker jag förstår din fråga
Kör jag dieselvärmaren kontinuerligt så gav den mer värme än uttagen effekt till elementen men nu var det ju inte vargavinter hos mig
Därför kördes den intermittent för att hålla tanktemp inom ett lagomt intervall vilket för mig är ca 48-60 grader.
På 500 liter är det 6,8kWh lagrad energi i tempskillnaden 12 grader.

Skall köra mer detaljerat test senare med autostyrning mot temp. Måste bara sätta mig in mer i chinengelska instruktionsboken.
Normalt kör den annars mot max temp 78 grader om man kör mot temperatur men skall gå justera i menyerna.
Skall också kolla lite bränsleförbrukning med jeepdunken på våg. Denna första gång var mest test för funktion. Mer följer...

Bra bieffekt av att koppla avgaskylningen till värmaren (som trodde det var en vattenpump) var att den startar fläkt innan den startar brännaren och låter den gå några minuter efter att brännaren stoppat så blev en vettig automatik på det.
Tack! Precis det svaret (och lite till) som jag förväntade mig :) :up:

Verkar som en helt klart vettig stöd/nöd/offgrid lösning. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av xsive »

Blev lite skarp test av dieselvärmaren i värmesystemet idag.

Strömmen försvann runt midnatt. Cirkulationspumpen i elementsystemet fortsatte gå automatiskt från batteribanken via inverter.
Innebar att värmesystemet var nere runt 20 grader i temp när jag sen vaknade.

Startade upp dieselvärmaren ca 09:30 och den var sen igång till 16:30 när strömmen faktiskt återkom.
Värmaren ligger på egen/samma krets som luft/vatten VP med egen cirkulationspump.
Dieselvärmaren skall enligt spec ge 6kW. Verklig effekt kan jag inte mäta exakt eftersom jag inte har någon flödesmätare i systemet
så man kan se flödet i liter/sekund.
Cirkulationspumpen kördes på medel (20W) och det gav en temperaturstigning på vattnet över dieselvärmaren på 6-6,5 grader vilket
kändes rimlig. Ungefär vad jag kör över värmepumpen också med cirkulationspumpen på 45W i effekt.
Bild nedan med vad värmaren säger det är för temp ut till vänster.
Blå och röd till höger är tempgivare under rörisolering på rör till/från värmare (Bild från tidigare under förmiddagen)

6585b68d8b25a394775278.jpg
6585b68d8b25a394775278.jpg (15.14 KiB) Visad 492 gånger
6kW är ju inte jättemycket effekt i sammanhanget.
Har bedömt att det är ca 700l vatten i värmesystemet inkluderat en 500l tekniktank.
Att värma 700l vatten 10 grader kräver ca 8kWh i tillförd energi (700l x 0,00116 x 10)
När jag värmer med dieselvärmaren så körs det ju samtidigt ut värme i elementen genom den andra kretsen så kommer ju inte värma
systemet 7 grader i timmen som det teoretiskt skulle kunna med 6kW värmeeffekt tillfört till slutet system.
Systemperaturen steg ungefär 3,5 grader per timme och var uppe runt 46 grader när strömmen kom tillbaka.
Inget tecken på att det skulle avta.
Med luft/vatten VP brukar jag hålla tanken på 51 graders stopptemperatur och 46 graders start temperatur för VP.
Med skiktning i tanken innebär det att temperatur till elementen varierar max 2 grader (manuell shunt)
Vad kan man dra för slutsats. Ger värmaren 6kW? Nja kanske. Den ger säkerligen minst 5kW i vart fall.
Får installera en flödesmätare för att kunna säga exakt (Vilket är något jag funderat på sen tidigare)

Kylningen av avgssystem från värmaren funkade utmärkt. Uttemp på avgasrör utanför huset runt 40-50 grader.
Fläktkylning med dubbeväggigt rör på avgassektionen under värmaren och den luften värmer källaren med gissningsvis 2-300W.

Totalt får det skarpa testet godkänt och värmaren klarar att hålla värmen i huset utan problem vid runt nollgradigt i vart fall.
Tar lite tid få upp värmen om man startar värmaren först efter att systemet redan hunnit bli kallt

Normalt värmer jag med luft/vatten VP kompletterat med en luft/luft VP och har en total elförbrukning på ca 40-45kWh/dygn
vid nollgradigt beroende på hur mycket det blåser. Huset inte speciellt bra isolerat.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Energi"