Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Denna tråd blir någon halv hybrid variant på att vara digitalt grå/att få ha sin integritet i fred. :hm:
Jag ska även vara snäll och inte posta i Lila som jag brukar, så det kanske blir mer lättläst. ;)

Alla har hört uttrycket "Storebror ser dig" Detta är något som mer hör hemma i USA, Kina samt några fler stater som jag inte orkar rada upp.
Här i sverige gäller inte detta "ännu".
(Om du inte är misstänkt för något, så att åklagaren gett polis/sääpo tillstånd för elektronisk övervakning mot dig som person/organisation/förening)

Däremot gäller detta uttryck företag som exempelvis Facebook, Apple, Microsoft(win10+bing) Google, Yahoo, och ett gäng fler företag som bedriver datainsamling av er som Internetanvändare. De flesta av er har nog hört talas om Cambridge Analytica och Facebook.

Detta kan de delvis fullt lagligt göra på grund utav att användarna/ni som personer godkänner deras villkor när ni använder deras produkter, hemsidor och tjänster.
På vanliga hemsidor dyker oftast en varningstext upp efter det att GDPR osv drivits igenom. Tre exempel nedan:

This website use cookies to personalize content, provide custom experiences, target ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners who may combine it with other information that you've provided to them or that they've collected from your use of their services. Below you have the option of selecting which types of cookies you'll allow to store your personal information. Please read more at our privacy policy page.

eller som på SMHI's hemsida
SMHI använder cookies för att följa upp och förbättra webbplatsens innehåll och tjänster. Genom att använda SMHIs webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte accepterar kan du begränsa lagring av cookies i din webbläsares inställningar.

Eller en anonym liten ruta.. [Läs om cookies]

Facebooks användarvillkor och datainsamlingspolicy är det extremaste jag läst. På andra plats kom win10 när det lancerades, men de blev tvingade att skriva om villkoren efter någon dom, som jag inte är helt uppdaterad om.
Men detta gör att de kan fortsätta att göra typ vad de vill, då du som användare godkänner deras Policy/användarvillkor :hm:

Samma sak som om en polis frågar dig, Får vi komma in och titta? Om du säger JA, i detta läge, så behöver inte de en husrannsakan för att snoka runt hos dig.
((undantag finns om skälig misstanke av viss grad uppfylls, då kan de gå in utan husrannsakan)bäst att nämna ifall någon tänker påpeka även om det är IT vi pratar om och detta bara var ett exempel på jämförelse)

.
Så i denna tråden kommer jag ta upp lite hur du kan se din dators nätverkskommunikation i realtid så du kan se om din data kanske delas med 3:e parter, istället för enbart den hemsidan du besöker och delvis hur du med enkla medel kan skydda dig mot det värsta spioneriet.
Vi kan även gå in på i tråden Hur du skyddar dig när du använder publika wifi hotspots, hur du håller din dator säker osv.. om önskan finns

Jag önskar mer än gärna att andra lägger till information och tips med sina kunskaper och erfarenheter. Så det blir en levande tråd istället för en bara en "How to" monolog tråd.


.
Så istället för att jag ska skriva en avhandling på hundra sidor som inledning som förklarar detta lite mer för de som inte är insatta, så länkar jag in Fyra föreläsningar som finns på URplay.se :)

Föreläsning på 24minuter Design och teknik som splittrar, som går in på hur designers/företag använder sig av lågkontrast för att vi inte ska läsa vissa saker, hur vi profileras för att andra företag för att undvika mindre önskvärda att få vissa annonser o jobberbjudanden, företag som försäkringsbolag kan få reda på massor om dig osv.
https://urplay.se/program/212360-ur-sam ... -splittrar
Bästa kommentar: Tänk på att tystnad är delaktighet

.
Föreläsning på 16Minuter Dold Påverkan, som går in på hur sociala medier kartlägger användare o lite hur de gör det osv och hur det påverkar. Här tas Cambrige Analytika o facebook upp som exempel. Hur vi som användare betalar gratistjänster med våran användardata.
https://urplay.se/program/205994-har-ja ... d-paverkan
Bästa kommentar: Tänk om jag kunde gå in i en kiosk och ta en påse godis och kunde betala med att berätta lite om mig själv.

.
Föreläsning 22miuter Cybersäkerhet och etik
Beskrivning: Rätten till privatliv är en av pelarna i samhället. Men alla data som ryms i våra mobiler, datorer och smarta klockor gör att företag vet mer om ditt privatliv än vad du själv vet. Det här är en stor fara, menar Alexander Hanff, säkerhetsexpert
Han går in på GDPR som jag uppfattade lite som att den har visst lite hål som gör att de kan dela mer data, då länder i EU nu har samma lag istället för att de har 28olika lagar som försvårade en del delning av data. Han lyfter även hur vissa använder Psykografisk Profilering och hur övervakning ändrar hur vi beter oss istället för hur vi vill bete oss i vissa lägen. Kinas sociala kreditsystem osv.
https://urplay.se/program/209324-ur-sam ... h-dataetik
Bästa kommentar/fråga: Vilken sorts värld vill vi leva i?

.
Föreläsning 24 minuter. Hur kan man skydda privatliv i en uppkopplad värld?
Beskrivning: Vår personliga data samlas in av både appar och sociala medier. Vilka kan ta del av vår information och vilka faror finns det med det? Amy Elliott
Denna tar upp problematiken, hur appar i smartphones får access till olika saker, hur vissa smarta saker (IoT Internet of things) kan nyttjas negativt i Botnet för Ddos attacker osv.
Men de går inte in på några konkreta lösningar, så det blir något jag kommer ta upp i tråden.
https://urplay.se/program/206651-ur-sam ... plad-varld
.

Fortsättning följer...............
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av somvanligt »

Att företag skulle veta mer om mitt privatliv än jag själv är ett störtlöjligt påstående.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

somvanligt skrev: 05 jul 2019 19:00 Att företag skulle veta mer om mitt privatliv än jag själv är ett störtlöjligt påstående.
Om du kikat igenom föreläsningen, så hade du förstått vad som menades med det uttrycket.
Det stämmer inte in på mig heller, då jag inte deltar i sociala medier som sysslar med datainsamling och profilering, eller har smartphones o paddor med appar som skickar data om användaren. Lika så har jag stora serverspann blockerade så att ingen 3:e partsdata eller telemetri kan skickas.

Men för de som fastnar i det nätet så kan det säkert stämma att företag kanske kan veta mer om hur en person kan komma att agera innan personen själv ens vet om det.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Olyckskorpen »

Det finns något som ofta sägs: "If the service is free, your'e the product." Det innebär att de som erbjuder "gratis" tjänster, som till exempel google eller facebook, i själva verket kapitaliserar på dig och din personliga data. De säljer alltså information om dig och dina preferenser till andra, direkt eller indirekt. Hela den här framväxande marknaden är en av anledningarna till att GDPR kom till. Om all din data hamnar i fel händer eller vi får en auktoritär regim som styr landet kan personlig information missbrukas.

Det här försöker jag göra och kan vara bra tips (preaching to the choir kanske, men ändå..):
-Kolla igenom rättigheterna för era smartphone-appar, om ni har sådant. Ofta kräver de helt orimliga saker och då är det bättre att avinstallera dem.
- Använd webläsaren Tor (https://www.torproject.org/download/). Har inte riktigt kommit till skott än, men tror att det är bra.
- Om en tjänst inte kräver era verkliga personuppgifter för att fungera, lämna inte ut dem.
- Använd inte facebook-appen.
- Registrera dig på minmyndighetspost.se. De flesta identitetsstölder startar genom stulen papperspost där dina personuppgifter står. Skönt att slippa alla kuvert också.
- Ha platstjänst avstängd på telefonen om du inte använder den aktivt.
- Stäng av googles platshistorik (de sparar säkert allt ändå, men men...).

Det absolut bästa är ju att inte använda sociala medier alls eller att ens ha en smartphone, men det funkar inte riktigt i mitt sociala sammanhang. Jag försöker hitta en balans.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Olyckskorpen »

Ett inlägg i vad som sades innan om att förstå folks beteenden är ju cambridge analytica-skandalen
(https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica), någon som minns?

Saxat från wikipedia:

CA's data analysis methods were to a large degree based on the academic work of Michal Kosinski. In 2008, Kosinski had joined the Psychometrics Centre of Cambridge University where he then developed with his colleagues a profiling system using general online data, Facebook-likes, and smartphone data.[47][48] He showed that with a limited number of "likes", people can be analysed better than friends or relatives can do and that individual psychological targeting is a powerful tool to influence people.[47]

CA would collect data on voters using sources such as demographics, consumer behaviour, internet activity, and other public and private sources. According to The Guardian, CA used psychological data derived from millions of Facebook users, largely without users' permission or knowledge.[49] Another source of information was the "Cruz Crew" mobile app that tracked physical movements and contacts and according to the Associated Press, invaded personal data more than previous presidential campaign apps.[50]

"Today in the United States we have somewhere close to four or five thousand data points on every individual ... So we model the personality of every adult across the United States, some 230 million people."

— Alexander Nix, chief executive of Cambridge Analytica, October 2016.[1]
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Olyckskorpen skrev: 05 jul 2019 23:13
Du tog upp många bra punkter på vad man ska tänka på där i första inlägget. :up: :up:
Det man dock ska tänka på om man använder Tor och andra anonymiseringstjänster för att vara anonym, så fort man loggar in på en sajt som facebook(fler finns), så blir man sammankopplad med tidigare IP-nummer, enheter osv, så allt man gör blir ihopkopplat.
Så det är ju det som då är att man får tänka på att vara grå.. Vissa sajter som man vet loggar allt om sig, som facebook, så använder man bara en enhet för att gå in på den.. på så vis blir det en isolerad enhet, så när man då surfar med en annan enhet o loggar in på någon annan hemsida som har facebooks algoritmer så ses man inte som samma ID
Nu tog jag facebook som exempel, då det är ett så tacksamt exempel att använda. :lol:

Så sant, så sant.. det i inlägg två.. Det togs upp i föreläsningen "Dold Påverkan" om hur Cambridge analytica gick tillväga med bland annat små tester och frågesporter man fick göra.. vilken tecknad figur man var mest lik osv.
Den som kom på det var ju ganska smart, då många går på sådant.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.nyteknik.se/special/sa-anva ... l-6971873?

den där är mycket läsvärd, sehelheten och fundera om ni skulle vilja ha det så i europa, det är inte lång väg dit om det vill sig illa, eller kanske bara inte görs något
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

från riksdagen
"1. Polisen får möjlighet att läsa krypterad kommunikation
Förslag om Hemlig dataavläsning genomförs. Det syftar till att ge polisen möjlighet att bättre kunna verkställa hemliga tvångsmedel och exempelvis även komma åt krypterad kommunikation"

den där är lite fundersam, dom kommer inte klara att lösa kryptering med vad dom kan göra nu, så det andra allternativet är att hemligt ( :hm: ) spionprogram som måste in på datorer, plattor och mobiler för att kunna sniffa innan krypterade meddelanden skickas

om det nu är hemligt... så är frågan hur dom ska få in dom på enbart busets elektroniska enheter, det lär bli så att dom kör brett och tar alla istället...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Parabellum »

Med hjälp av punkt 8* så kommer det säkert att bli lättare för polismyndigheten att använda denna typ av tvångsmedel.
FRA kommer gladeligen hjälpa till då höjda anslag kommer att skjutas till och det ger bra övning för de nyanställda inom cyber försvaret. https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... rsoldater/

*Förstärk myndighetssamarbetet mot grov organiserad brottslighet.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

I sammanhanget är boken "I allmänhetens tjänst" eller på engelska "Permanen record" av Edward Snowden intressant läsning. https://www.bokus.com/bok/9789173439756 ... ns-tjanst/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"