Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Parabellum »

Intressant video om att vårat informations paradis inte är så fritt som man kan tro.
Ge videon en chans och fundera på betydelsen i vad som sker och varför inte prova själv.
Jag har gjort det och gillar inte det dom gör. :-g
https://www.youtube.com/watch?v=bWbytHBp0zI
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Detta är absolut ingen nyhet. :D
Problemet starta när Google introducerade AI-search för att man skulle få mera "relevanta" träffar och AI'n dessutom går på vad den "tror" att du menade.

Jag sökte efter de främre sidotvärbalkarna till min jeep och jag fick svar som bromsbelägg, lampor och en massa saker som varken var kopplat till Jeep eller balkar.
Sedan får du olika sökträffar beroende på vilken enhet du sitter på.. vad enheten har för surfhistorik, bokmärken osv.
Om ni är två i hushållet.. Sök på exakt samma sak, på era personliga enheter och jämför sökträffarna/resultaten. ;)

Detta med att det slutar efter visst antal sidor kan ha flera förklaringar.
Antal sökträffar på ordet kan vara relaterade till samma artikel/hemsida men att ordet nämns flera gånger, där av flera träffar.
Detta kan man se om man söker på ovanliga saker som ger få träffar. I slutet får man då något snarlikt "att vi har utelämnat liknande sökträffar" Klickar man då på visa alla, så ser man att det är samma hemsidor.
6miljoner eller om det var miljarder träffar han prata om i videon. Jag tror ärligt talat inte det finns 6miljoner/miljarder hemsidor på engelska om pannkakor. att det finns någon miljon, det kan jag gå med på.
När jag sökte på pancakes så fick jag svaret: Ungefär 273 000 000 resultat (0,53 sekunder)
När jag sökte på "pancakes" med citattecknen så fick jag svaret: Ungefär 117 000 000 resultat (0,56 sekunder)
Mer än halva träffarna försvann.. så vad var de övriga 156 miljonerna för träffarna :hm:

Google är som de är.. De är som facebook, de riktar ditt läsande och har gjort så sedan AI'n
Sökmotorer utan AI har bättre träffar när du söker på udda ord, för de tolkar inte vad "du tror vad du själv menar" :roll:
Problemet med duckduckgo och andra motorer är att de har inte lika effektiva botar som scannar av hela internet. Det kräver lite server kapacitet för det.
Alla som är lite äldre och var med när internet kom.. ni minns när man stava fel så fick man 0 träffar... stava fel idag och AI'n fixar det åt dig. ;)

Bäst hade det varit om google hade haft en inställning som de har med filtrera vuxeninnehåll med att man kunde stänga av AI-search. :up:

.

Edit
Jag använde andra datorn
När jag sökte på pancakes så fick jag svaret: Ungefär 265 000 000 resultat (0,53 sekunder)
När jag sökte på "pancakes" med citattecknen så fick jag svaret: Ungefär 130 000 000 resultat (0,59 sekunder)
Samma uppkoppling, samma OS samma webbläsare men totalt olika användningsområden för datorerna
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

dom som försvinner är saker som ex bluberrpancakes eller liknande där pancakes är ihop med annat

jag önskar att det fanns en riktigt obunden absolut fri sökmotor , skulle gärna betala 100 kr år för det

numera är internet mycket mer dynamiskt än vad det var för 20 år sedan
tor vi kommer se en "nyhets" förmedling som låter en AI plocka fram nyheter med mycket klick på, händer det en riktig nyhet så kommer det mer på samma tema vid sidan om
det är ju redan så med mänsklig insats
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Jag startade denna tråd om att de fem stora är ruskigt farliga för våran integritet.
Alla har hört uttrycket "Storebror ser dig" Detta är något som mer hör hemma i USA, Kina samt några fler stater som jag inte orkar rada upp.
Här i sverige gäller inte detta "ännu".
(Om du inte är misstänkt för något, så att åklagaren gett polis/sääpo tillstånd för elektronisk övervakning mot dig som person/organisation/förening)

Däremot gäller detta uttryck företag som exempelvis Facebook, Apple, Microsoft(win10+bing) Google, Yahoo, och ett gäng fler företag som bedriver datainsamling av er som Internetanvändare. De flesta av er har nog hört talas om Cambridge Analytica och Facebook.
Idag kom ännu en påminnelse om hur dessa fem arbetar. De borde bojkottas, så de hamnar i ett sådant läge där de antingen: 1.Får gå i konkurs för att de saknar kunder. Eller. 2.Börja ändra på sig ifall de vill överleva och få tillbaka sina Kunder.
Google var en väldigt bra sökmotor och hade integritet från början, tills de kom på att de kan tjäna mer pengar på data än annonserna.

Nu gäller detta USA, men vem säger att de inte gör detta här i sverige/EU oxå. :hm:

.
6373a7a63fbc3976735495.jpg
6373a7a63fbc3976735495.jpg (46.51 KiB) Visad 456 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://omni.se/x-vill-samla-in-biometr ... a/a/Llx5nq

"X vill samla in biometrisk data från användarna
X (tidigare Twitter) kommer att börja samla in biometrisk information från användarna, samt uppgifter om deras utbildning och arbetsliv. Det framgår av den nya användarpolicy som Twitter nu har publicerat.

X specificerar inte i policyn exakt vad som menas med ”biometrisk information”, men det brukar oftast handlar om fingeravtryck eller ansiktsbilder. En talesperson för X har bekräftat ändringarna för Bloomberg, men kommer inte med någon närmare information om saken.

Den nya policyn kommer att träda i kraft den 29 september."

persondata kommer bli något som kommer bli jobbigt att ha i fred i framtiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

Har man inte en lucka för kameran på sin bärbara funkar en bit tejp bra. Värre med allt som läcker från mobilen förstås.
Jo, vi är som det brukar sägas, produkten. (:)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

känns som en ekvation

vi har X vi har Z , men vad är Y? :evil:

https://www.bbc.com/news/world-europe-60644832
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Grundregel..
Det som är gratis = du är produkten
Det som är billigt = du är fortfarande produkten
Det som kostar så det börjar smaka = då är du oftast inte produkten.. (undantag om google, amazon, microsoft, facebook och apple är inblandade i kedjan, då är du fortfarande produkten) :zombie:

Edit
Jag måste ju säga att det känns ganska Gött(som man säger på östgötska) att jag har hållit mig undan från de fem's konton ända ifrån start.. Windows på datorn är det närmsta jag kommit någon av dem(utan ms-konto), men då jag vet hur man dödar telemetri så har de ingen info mer än min produktnyckel aktivering som inte är köpt i mitt namn iallafall.
anonym data har jag nog läckt till google microsoft och amazons internetservrar då jag på tre sajter måste tillåta skript från dem.

Så twitters eller X bio jakt känner jag mig trygg ifrån.
8-) *tar fram popcornen, lutar mig tillbaka och ser på när 99% av världen blir bio-hamstrade* :zombie:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://omni.se/mozilla-moderna-bilar-a ... l/a/Kn9XmX

"Mozilla: Moderna bilar är som ”avlyssning på hjul”
Säkerhetsforskare vid Mozilla Foundation hävdar att de flesta moderna bilar utgör något av en integritetskatastrof och är att betrakta som ”avlyssning på hjul”. Det rapporterar The Register.

Det är Mozilla Foundations undersökning ”Privacy not included” som visar att de flesta större biltillverkare till och med medger att de skulle kunna sälja privat information om förarna. Hälften av biltillverkarna säger sig även vara villiga att dela informationen med regeringar eller polisorganisationer.

Forskarna menar att förarna har liten eller ingen kontroll över den data som bilarna samlar in, och de varnar även för att informationssäkerheten generellt sett är mycket dålig bland biltillverkarna.

Av de 25 populära bilmärken som Mozilla tittat på så klarade inte ett enda minimikraven som Mozilla ställer på integritet. 19 av tillverkarna uppger att de kan sälja användarnas data. Endast två tillverkare – Renault och Dacia – erbjuder möjligheten att få all personlig data raderad."

ingen som är förvånad härinne förstår jag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Det skulle ju vara intressant att veta vilka bilar det är :D

Edit

Här framgår bilmärken o lite mer info
https://foundation.mozilla.org/en/priva ... r-privacy/

Som vanligt mörkar media vilka bilar det handlar om, så man inte ska kunna undvika dem så lätt...

För övrigt känner jag mig nöjd som vanligt av att inte ha uppkopplade smarta saker. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"