Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 27 jan 2021 23:32 Den finns inte heller men nämns lite då och då, som en potemkinkuliss, för att vi skall inbilla oss att staten tänker på, och jobbar för, den enskildes integritet och rätt till privatliv.
Vad menar du? https://www.imy.se/ är f.d. datainspektionen.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 28 jan 2021 18:50
Charlie** skrev: 27 jan 2021 23:32 Den finns inte heller men nämns lite då och då, som en potemkinkuliss, för att vi skall inbilla oss att staten tänker på, och jobbar för, den enskildes integritet och rätt till privatliv.
Vad menar du? https://www.imy.se/ är f.d. datainspektionen.
...jag försökte vara lite sarkastiskt raljant! :roll: (:)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

Charlie** skrev: 28 jan 2021 21:51 ...jag försökte vara lite sarkastiskt raljant! :roll: (:)
:oops: :lol: Jaha, ja, då förstår jag, tror jag. :?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/facebook-lamn ... nsk-polis/

en intressant sak är att dom lämnar ut en del vid bara en förfrågan, inte när det det kommer en sak som har nått så långt att det är i ett ordentligt mål
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Facebook lämnar ut data till vem som helst som har lite pengar.. Så alla här inne kan köpa data av facebook... Det står i deras användaravtal som alla facebook medlemmar accepterar när de reggar sig, att facebook lämnar ut data till tredje part. Det är så de tjänar sina pengar och kan hålla sajten gratis till folk..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

:lol: * hahahaha * :lol:

Jag bara älskar när man läser det finstilta i olika nät-tjänster,sajter osv. :lol: :lol: :lol:

Discovery plus den nya plattformen efter kanal 5 kanal 9 och kanal 11 play..

Uppgifter de samlar in för att kartlägga deras användare.. och Discovery plus är bara en mini i IT-världen och ganska snälla i jämförelse med andra...
jag hugger bort en del så det inte blir extremt massivt. och jag har gjort fet stil på vissa o understruket på ett ställe..



3. Vilka personuppgifter vi samlar in om dig
Uppgifter som du delar med oss
* ditt namn
* din e-postadress
* din ålder
* ditt kön
all e-postkommunikation, inklusive bilagor, som du skickar till oss
i de fall då du köper Tjänsterna av oss, dina betalningsuppgifter, inklusive faktureringsadress, bankkonto- och kontokortsuppgifter samt uppgifter om transaktionerna, såsom vilka produkter eller Tjänster som inköpts
profiluppgifter, inklusive ditt användarnamn och lösenord för att registrera ett konto, din avatar, köp eller beställningar som görs av dig, dina intressen och preferenser samt
dina preferenser avseende marknadsföring som du mottar från oss och våra tredje parter och dina kommunikationsinställningar.
När du deltar i enkäter för användaråterkoppling kan vi samla in ditt namn, din e-postadress och ditt mobilnummer.
Vi samlar in följande information från din interaktion med Tjänsterna:

hur du får åtkomst till Tjänsterna och vilka enheter du använder för att få tillgång till dem, vilket inbegriper insamling av unika onlineidentifierare såsom IP-adress och dina inloggningsuppgifter, webbläsartyp och -version, inställning av tidszon och plats, olika typer och versioner av insticksprogram i webbläsaren, operativsystem och plattform samt annan teknik på de enheter du använder för att komma åt Tjänsterna
information om hur du använder Tjänsterna, bland annat genom din konsumtion och uppspelning av videor (vad du tittar på, hur länge och när du tittar på det), inloggning och utloggning, uppspelningsfel och webbläsaruppgifter

all e-postkommunikation, inklusive bilagor, som du skickar till oss.

Tredjepartskällor eller allmänt tillgängliga källor
Vi kan komma att ta emot personuppgifter om dig från olika tredje parter på det sätt som beskrivs nedan:

om du loggar in på Tjänsterna via ett tredjepartskonto såsom Facebook så samlar vi in viss information om ditt konto hos de tredje parterna, däribland ditt namn, din profilbild, åldersgrupp, ditt kön och annan information som finns på din offentliga profil. Du kan hantera de uppgifter som en tredje part delar med oss genom att ändra dina inställningar via de integritetsinställningar som dessa tredje parter tillhandahåller på sina plattformar,

vi har upprättat arrangemang med vissa leverantörer av tv- och internettjänster samt strömningsmedieenheter (som i denna integritetspolicy benämns våra ”Partner”), vilket innebär att dessa Partners kan göra våra Tjänster tillgängliga för sina kunder. Om du får tillgång till Tjänsterna via en av våra Partners kommer vi att erhålla viss personlig information från Partnern i fråga som i de flesta fall kommer att vara begränsad till ett hashkodat ID-nummer för användare, en produktkod och information om ursprungsland (”API-data”). Vi samlar in API-data från Partners för att tillåta/autentisera din åtkomst till Tjänsterna. Vi och Partnern i fråga är gemensamt personuppgiftsansvariga för API-data, vilket innebär att vi båda ansvarar för att säkerställa att API-data hanteras i enlighet med tillämpliga dataskyddslagar – du kan utöva dina rättigheter i förhållande till API-data gentemot oss båda.

I vissa enstaka fall kommer vi också att erhålla din registreringsinformation från Partner (till exempel ditt namn och din e-postadress), istället för att registrera dig direkt hos oss. Vi kommer att använda denna information i enlighet med denna integritetspolicy.
tekniska uppgifter från följande parter:
analysleverantörer baserade inom och utanför EU, såsom Adobe (Adobe Analytics), Oracle (Moat Analytics) och Google (Google Analytics)
leverantörer av kunddatahantering inom och utanför EU, såsom mParticle, Inc., Blueshift Labs, Inc.
reklamnätverk baserade inom och utanför EU, såsom Google Ad Manager, FreeWheel och MMS (Comscore)
leverantörer av plattformar för datahantering baserade inom och utanför EU, såsom Adobe (Adobe Audience Manager)
leverantörer av annonseringsverktyg med ”multi-touch attribution” baserade inom och utanför EU, t.ex. Neustar, Inc.
För mer information om hur var och en av dessa parter samlar in och använder dina uppgifter, se avsnittet ”Tredjepartsannonsörer” nedan
kontakt-, finans- och transaktionsuppgifter från leverantörer av tekniska tjänster, betalväxlar (till exempel Adyen) och leveranstjänsteföretag
identitets- och kontaktuppgifter från informationsmäklare, sammanställare och allmänt tillgängliga källor

tredje parter som tillhandahåller oss vissa tjänster inom ramen för Tjänsterna, till exempel underlättande och administration av kundformulär, prenumerationer på nyhetsbrev och tävlingar.

4. Hur vi lagrar och använder dina personuppgifter

* Vi lagrar och använder dina personuppgifter för följande ändamål, som förklaras närmare längre ner i detta avsnitt:

* det är nödvändigt för att vi ska kunna uppfylla ett avtal som vi ingått med dig;

* det krävs för våra berättigade intressen;

* det krävs för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga skyldigheter; eller

* det är tillåtet eftersom du har gett oss ditt samtycke.

Den sista är sååååååå klockren för alla nätjättar som Microsoft, Facebook, Google, Apple och Amazon ....
Det är tillåtet eftersom du gett samtycke. :smack:
Och sedan gnäller folk för att polisen vill ha en övervakningskamera i centrum där Agda på 90år blev rånad men får nej för att folk tycker det är integritetskränkande... Största hotet är inte staten... största hotet är svenska medborgare som tillåter IT-jättarnas övervakning o sedan gnäller på integritet..... Sluta stödja integritetskränkningen först... sedan är det okej att klaga. :up: :up: :up: :up: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Charlie** »

Det behöver inte vara Storebror som övervakar er. Det kan vara en lillebror också. Jag är en lillebror, till en storasyster, så jag VET mer än vad storasyster tror. Nu övervakar jag inte folk men en del medlemmar på detta forum har en förmåga att omedvetet röja sin identitet och opsec på nätet. Jag har själv gjort samma tabbe tidigare men nu har jag blivit betydligt försiktigare. Jag var för en tid sedan i kontakt med en av forumets administratörer om att gå ut med en varning om detta.
På ett forum som detta har vi alla liknande intressen och livsstilar. Detta speglar även våra nätaktiviteter på andra forum. Många av oss är även aktiva på fb och är ofta med i alla de "intressegrupper" som kan ha något med prepping, friluftsliv och självhushållning, jakt osv osv att göra. Då och då dyker det upp nya inlägg på både preppad.se och i vissa intressegrupper på Fb under relativt samma tidsperiod. Inläggen kan förvisso vara upplagda av olika personer men då man börjar studera frågeställningen, textstruktur och språkbruk, så är det längre ingen tvekan om att det ibland har varit samma person. Därmed, har denne, i sin iver att informera oss om idéer, tankar och information också brutit sin egen opsec. Här kommer mina egna tips.


Dela inte samma länkar på preppad.se som i fb-grupper.

Delta inte i diskussioner som rör samma fråga på preppad.se och i Fb-grupper.

...och det mest graverande uppträdandet som röjer ens opsec omgående:
Starta inte nya diskussioner om samma ämnen, med samma frågor och med samma länkar på preppad.se och i fb-grupper, under samma eftermiddag!!!

...jag vet att det är svårt, framför allt när man tvångsmässigt måste vara en briljerande bessewisser! :smack:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

:up: :up: :up: :up: :up:

Valet av storebror övervakar dig... det var ren skär ironi då det är företagen som är miljoner gånger värre.. här i Sverige har vi inte en diktatur som kina.. där av är storebror enbart farlig om man är kriminell.

Men du har poäng i att OM man håller på opsec så ska man vara försiktig med vad man säger o hur man säger saker på olika ställen på nätet. :up:

För min del så har jag inte mer opsec här än på andra ställen på nätet.. Jag har till o med samma användarnamn o signatur på sajterna..
Så det är lika lätt att lista ut vem jag är och var jag bor här inne, som på andra forum jag är medlem i.
Sunt förnuft säger att man inte ska annonsera oavsett sajt, för det är nog större risk att få stalkers o sådana efter sig på fejan än på php forum där det bara finns några få människor.. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Vattendrag »

På nyllet är jag noga med att inte delta i prepperdiskussioner överhuvudtaget. På ett eller annat forum diskuterar jag det men är noga med att undvika korskorrelationer. Detta forum besöker jag enbart med en laptop och ibland speldatorn. Ingen läsplatta eller mobil. :zombie: :notme:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.nyteknik.se/sponsrad/deras- ... iv-7012997

läs articklen och ta sedan en fundering vilka som gör samma sak men som inte har gott i sinnet, tekniken finns.·......,..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"