Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 20 maj 2021 21:07 https://www.nyteknik.se/sponsrad/deras- ... iv-7012997

läs articklen och ta sedan en fundering vilka som gör samma sak men som inte har gott i sinnet, tekniken finns.·......,..
[...Lösningarna bygger på insamling och analys av spåren som mobiltelefoner lämnar efter sig i mobildatanätet. Spåren analyseras på anonymiserad nivå, exempelvis för att se hur människor flyr från ett terrordåd...]

Eller så kan myndigheterna se vart människor flyr från myndigheternas förföljelser? ...vem garranterar den anonymiserade nivån?


[..Den informationen är viktig för fortsatt förebyggande arbete. Xolaris system kan också användas för att upptäcka samband vid brott – om samma mobiltelefoner befunnit sig vid flera olika brottsplatser kan detta bli ett utredningsunderlag för polis...]


"Förebyggande intresse" Vad är de man vill förebygga i människors rörelsemönster? Folkets krav frihet? Här kommer också begreppet "brott" in. Vad som betraktas som brott brukar ändras efter tid och allt efter myndigheters intresse.[/i][/b]


[...Tillsammans med Ericsson utvecklade moderbolaget en av världens första platsbaserade plattformar som lanserades 2000...]

Eh!? ...har inte Ericsson flyttat mycket av sin forskning och utvecklingsadministration till Kina som är det land i världen som kontrollerar sit folk mest av alla stater? Känns inte som någon tillfällighet längre.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

De skriver data insamling... Men vilken typ av datainsamling kan ju vara intressant att veta.. Handlar det om vilka ime nummer som är anslutna mot masten.. eller handlar det om gps-data från mobildatan som alla smartphones använder
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

IT-jättarna ska få ännu mer makt............... EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning

Jag länkar till sweclockers artikel som i sin tur hänvisar till vad EU-domstolen har klubbat igenom
https://www.sweclockers.com/nyhet/32323 ... vervakning

De ska jaga pedofiler o terrorister.. Helt okej att polis ska kunna få fatt i kriminella och de behöver anpassa sig till den digitala världen...
Men nyckelordet jag anser är att polisiära organ ska kunna jaga dem.
I länkad artikel kan man se ett citat: Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.
hmmm :hm: när attan blev IT-jättarna poliser.. Microsoft har sedan windows10 även möjligheter till folks innehåll datorer.. Detta står tydligt när man läser igenom alla femtioelva sidor av användarvillkor och datapolicy.. Vilket är väldigt okänt bland folk då 1% av alla läser igenom användarvillkor på sina it-tjänster/operativsystem/sajter

Detta kommer ju naturligtvis skapa mer än att de scannar efter kriminellt innehåll, nu när it-jättarna legitimt får scanna sina användares innehåll.
Google och facebook har sedan några år redan AI som scannar mail o meddelanden för att rikta reklam.. så de har infrastrukturen redan på plats och behöver bara lägga till lite nyckelord och en algoritm för att de nya nyckelorden ska hamna i ett separat fack.

Så detta kommer med störta sannolikhet att missbrukas och IT-jättarna kommer komma undan med det då inga polisiära organ kommer att inspektera IT-jättarnas implementering och hur det nyttjas..

I diskussionen på sweclockers kan man se hur folk direkt antyder på att staten massövervakar oss... Men som jag skrev i denna trådstarten i första inlägget så är det inte storebror som övervakar oss.. det ÄR de förbenade IT-jättarna som är det stora problemet i massövervakning.

Min respons på det hela är... vad faaan, ska IT-jättarna få ännu mer massövervakningsmakt än vad de redan har. :wall:
IT-jättarna behöver bromsas innan det är försent... dock är det egentligen redan försent då 98% av alla redan är beroende av minst två av de fem jättarna.

Hur många av er här inne, med handen på hjärtat, kan säga att ni inom 24timmar skulle kunna radera allt och vara utan Google, Microsoft, Facebook, Apple, Amazon utan att det påverkade er i vardagen.
Jag gissar på 1-3% av alla medlemmar här inne skulle klara det på sin höjd. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

svårigheten är att jag har min gråa email på gmail, det tar tid att ändra sin emailadress på alla ställen den är registrerad

på microsoft har jag bara cad dator

google är jobbigt med mobilen , larm app och videokamrorna, ett fungerande allternativ för android vore väl värt att ha, men få gör saker till det

sedan har jag resten på linuxmaskiner, offline eller inte alls på dator
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/spionprogram- ... ktivister/

"Programvaran säljs av det israeliska övervakningsföretaget NSO Group och är tänkt att användas för att spåra terrorister och brottslingar. I stället har aktivister, journalister och advokater över hela världen utsatts för att auktoritära regeringar använt hackingsprogramvaran emot dem, enligt en ny granskning av ett massivt dataläckage.

Granskningen är gjord av 17 stora medieorganisationer, under samarbetsnamnet Pegasus-projektet, och tyder på ett omfattande och pågående missbruk av NSO:s hackningsspionprogram, Pegasus. Företaget insisterar på att programmet endast är avsett att användas mot brottslingar och terrorister, och menar att det inte är sannolikt att auktoritära regimer missbrukar det.

Pegasus är en skadlig kod som infekterar Iphones och Android-enheter och gör det möjligt för den som manövrerar programmet att extrahera meddelanden, bilder och e-postmeddelanden, spela in samtal och i hemlighet aktivera mikrofoner."


om man säger såhär

har du en smart telefon så räkna kallt med att många har möjlighet med att snoka i din telefon
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 19 jul 2021 00:02
har du en smart telefon så räkna kallt med att många har möjlighet med att snoka i din telefon
Helt korrekt, man ska nog räkna med det
Här är ett verktyg för att försöka leta efter tecken på att din telefon varit/är avlyssnad.
https://github.com/mvt-project/mvt/
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Ursus »

Är jag svag som har "gett upp" i integritetsfrågan?

Känns som meningslöst att kämpa emot. Ska man ha ett socialt liv idag; eller ens dejta, måste man ha ett dussin appar på telen. Som alla med största sannolikhet spionerar på dig. Vet inte, med jag levde som teknologisk eremit de fem första åren efter högskoleexamen som en del av min utveckling till hardcore survivalist, och detta stadium gav mig egentligen ingenting. Vänner och bekanta föll sakta bort, romantiska möjligheter gick en förbi; förutom de som skedde tre på morgonen på Sunkiga Krogen.

Till och med min drönare sänder data till Kina vid varje användning, inklusive screenshots. Hur och var jag har flugit och i vilka vinklar jag har filmat.

Hur skyddar man sig egentligen? Det finns appar som bevakar andra appar, men hur vet man att dessa appar inte heller reggar allt du säger och gör?

Hoppas nästan på en solstorm som grillar techjättarnas samt Kinas serverhallar.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

du behöver inte ge upp, välj vad du exponerar utåt

fundera på vad som kan bita dig i häcken framöver och undvik detta eller kör på något sätt lite mera skyddad trafik

det finns även en fördel med att vara grå , att ha ungefär samma trafik på nätet som alla andra
du sticker nästan ut lika mycket med ingen trafik som extremt fel trafik

lägg till betendet att inte ha telefonen på hela tiden
, ex så kan man stänga av när man jagar, av helt ok skäl
skulle du någon gång vilja göra något som inte telefonen skall ha koll på så stäng av den
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"