Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av FCR2 »

bastard skrev: 06 sep 2023 17:00 https://omni.se/mozilla-moderna-bilar-a ... l/a/Kn9XmX

"Mozilla: Moderna bilar är som ”avlyssning på hjul”
Säkerhetsforskare vid Mozilla Foundation hävdar att de flesta moderna bilar utgör något av en integritetskatastrof och är att betrakta som ”avlyssning på hjul”. Det rapporterar The Register.

Det är Mozilla Foundations undersökning ”Privacy not included” som visar att de flesta större biltillverkare till och med medger att de skulle kunna sälja privat information om förarna. Hälften av biltillverkarna säger sig även vara villiga att dela informationen med regeringar eller polisorganisationer.

Forskarna menar att förarna har liten eller ingen kontroll över den data som bilarna samlar in, och de varnar även för att informationssäkerheten generellt sett är mycket dålig bland biltillverkarna.

Av de 25 populära bilmärken som Mozilla tittat på så klarade inte ett enda minimikraven som Mozilla ställer på integritet. 19 av tillverkarna uppger att de kan sälja användarnas data. Endast två tillverkare – Renault och Dacia – erbjuder möjligheten att få all personlig data raderad."

ingen som är förvånad härinne förstår jag
Vad jag hört så erbjuder visa märke att stänga av kommunikationen från bilen när myndigheter och större företag som köper. Tex polisens bilar skall enligt uppgift sakna anslutning. Även på mitt lilla jobb så har vi ingen kontakt med omvärlden från bilens meny. Mängd meny alternativ som inte fungerar/avaktiverade. Där kan ju fortfarande skickas info från bilarna så klart. Inom försvaret är det stora användandet av hyrbilar ett problem.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://cornucopia.se/2023/09/tidolaget ... t-control/

var ju uppe i nyhetsnotiser

förtjänar en del mer uppmärksamhet
vi behöver inte gå in på hur man kommer runt detta, för det går

däremot om hur pass övervakat samhälle vi går in i
och frågan om vad staten kommer göra i våra datorer

har ni inte läst det i länken bör ni nog göra det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

Gissar att steg ett är att sluta uppdatera Signal när info kommer om att bakdörrar installeras.

Annars är vi tillbaka i det som nämnts ibland -- ansikte mot ansikte i fotogenlampans sken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://omni.se/eu-skjuter-upp-forslag- ... g/a/0QAyv0

"EU:s omdiskuterade övervakningsförslag, av motståndare kallat chat control, skjuts upp på obestämd tid. Det rapporterar flera medier.

Under torsdagen gav EU-ordförandelandet Spanien besked om att punkten strukits från dagordningen när justitie- och inrikesministrarna möts nästa fredag, 28 september.

Förslaget ska omarbetas och det är oklart när det kan bli verklighet.

Lagens förespråkare menar att den behövs för att hitta övergreppsmaterial på nätet, medan kritiker ser den som ett kraftigt ingrepp i integriteten.

Den svenska regeringens hållning är inte spikad men i en bilaga till ett dokument från EU-nämnden i veckan efterlystes ”flera rättssäkerhets- och integritetsaspekter [...] för rätt balans i förslaget”."

så dröjer ett tag innan dom tar upp det igen

nackdelen med att kämpa mot överstatliga organ är deras uthållighet, dom kan lägga fram samma sak om och om igen, vilket dom brukar göra

eller en sak och låta införandet komma ex om 10 år så ingen bryr sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://omni.se/nya-regler-for-avlyssni ... e/a/69Re5z

"Från och med i dag får svensk polis tillgång till ett nytt preventivt verktyg i kampen mot gängen: möjligheten att avlyssna personer som inte är misstänkta för brott.

Förhoppningen är att det ska ge polisen bättre förutsättningar att förhindra allvarliga brott.

– Det är inte bara de kriminella som ska få utnyttja tekniken, utan vi behöver också utnyttja den. Och är man inte kriminell så har man förmodligen inget att frukta, säger Erik Nord, chef på utredningsenheten i region Väst, till P4 Göteborg.

Jale Poljarevius, underrättelsechef i region Mitt, säger till TT att polisen redan har ärenden och individer som man vill tillämpa den nya lagstiftningen på.

– Det ska bli spännande att se hur gängen jobbar i defensivt spel. De är vana vid att alltid ha initiativet."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Det ska bli intressant o se om det verkligen gör nytta.. Om det gör det, so kommer vi nog se fler gripanden inom en månad eller två.

Till er övriga som lever i gråsonen.. Tänk NMT telefontiden och använd inte ens kodord för saker.. Ta en fika o prata mellan fyra ögon med telefonen kvarlämnad i bilen. ;)

För min del skiter jag i om de avlyssnar mig, De kommer nog bli vääääääldigt uttråkade av mina konversationer. :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte, jag själv tycker ju inte heller att man har någonting särskilt att dölja, jag menar just nu tittar jag på en film om elektriska induktanser, om någon vill veta det... Alla vet ändå om min porr, tror jag den de förmodligen redan har själva lär vara mer spännande idag, och det mest spännande jag engagerat mig i idag är väl frågan om jag kan låna en press för äppelmust.

Sannolikt är det i så fall saker man inte ens tänker på eller reflekterar över nu.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

rödluvan skrev: 01 okt 2023 17:59 Jag vet inte, jag själv tycker ju inte heller att man har någonting särskilt att dölja, jag menar just nu tittar jag på en film om elektriska induktanser, om någon vill veta det... Alla vet ändå om min porr, tror jag den de förmodligen redan har själva lär vara mer spännande idag, och det mest spännande jag engagerat mig i idag är väl frågan om jag kan låna en press för äppelmust.

Sannolikt är det i så fall saker man inte ens tänker på eller reflekterar över nu.
Jasså... inte alla... för jag visste inte om din porr. :lol: :lol: :up:

Det är skillnad på att dölja o dölja.. Vi alla har saker vi vill hålla för oss själva för allmänheten och företag som säljer data.. och där håller jag hårt, med massor åtgärder för att stoppa de fem teknikjättarna från att hamstra min data.... (:)
Men när det kommer till myndigheterna så har jag inget att dölja då jag är laglydig sedan 2001 och planerar att förbli, då det är jävligt skönt att inte behöva titta sig över axeln eller vakta min tunga.. och myndigheterna säljer inte den eventuella datan de har om mig.. Bara hackers är en reell fara där i min mening.

Äppelmust låter gott. :mrgreen:
Tur vi inte är grannar, för då hade jag våldgästat dig för ett glas eller två. :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Parabellum »

Lite snabb info om den nyinstiftade lagen för avlyssning från kanalen advokatsnack.
https://youtu.be/EAvbUc8BFrU?si=8Jk3mh40HzFE_CrQ
Spontant välkomnar jag den, vi får väll se vad som händer.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Omnivore »

Lyssnade på Advokatsnack. Mycket intressant fast när han drog exemplet om den fiktive "Arne" översatte jag det i mitt huvud till Don Corleone, Tony Montana, Kurdiska Räven med flera.

Lagen oroar mig inte för egen del, just nu, men ponera vad en annan regering skulle kunna göra med den.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"