Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Nopp, inte det minsta... gissa varför jag vägrar smartphones och the big five. :mrgreen:
Google, Facebook, Microsoft, Apple och amazon är dina bästa vänner.... precis lika omtänksamma som ryssen är mot ukrainas civilbefolkning.
Heter det enligt dem alla 6 (6:e är ryssen asså om någon inte hängde med på ironin)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Skymning »

Marie skrev: 23 mar 2022 21:35 Nopp, inte det minsta... gissa varför jag vägrar smartphones och the big five. :mrgreen:
Google, Facebook, Microsoft, Apple och amazon är dina bästa vänner.... precis lika omtänksamma som ryssen är mot ukrainas civilbefolkning.
Heter det enligt dem alla 6 (6:e är ryssen asså om någon inte hängde med på ironin)
Ok, så du jämställer FAANG med Rysslands bombande av civilpersoner. Flummerier.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Skymning skrev: 24 mar 2022 10:26
Marie skrev: 23 mar 2022 21:35 Nopp, inte det minsta... gissa varför jag vägrar smartphones och the big five. :mrgreen:
Google, Facebook, Microsoft, Apple och amazon är dina bästa vänner.... precis lika omtänksamma som ryssen är mot ukrainas civilbefolkning.
Heter det enligt dem alla 6 (6:e är ryssen asså om någon inte hängde med på ironin)
Ok, så du jämställer FAANG med Rysslands bombande av civilpersoner. Flummerier.
*suck* :roll:
Du måste lära dig att se ironin i saker och ting.
Jag menade alltså, att IT bolagen är lika respektlösa mot sina användare som ryssen är mot civilbefolkningen i ukraina.
De tänker asså bara på sig själva och skiter i om andra lider av det.
Fattar du nu??
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Skymning »

Marie skrev: 24 mar 2022 15:19
Skymning skrev: 24 mar 2022 10:26
Marie skrev: 23 mar 2022 21:35 Nopp, inte det minsta... gissa varför jag vägrar smartphones och the big five. :mrgreen:
Google, Facebook, Microsoft, Apple och amazon är dina bästa vänner.... precis lika omtänksamma som ryssen är mot ukrainas civilbefolkning.
Heter det enligt dem alla 6 (6:e är ryssen asså om någon inte hängde med på ironin)
Ok, så du jämställer FAANG med Rysslands bombande av civilpersoner. Flummerier.
*suck* :roll:
Du måste lära dig att se ironin i saker och ting.
Jag menade alltså, att IT bolagen är lika respektlösa mot sina användare som ryssen är mot civilbefolkningen i ukraina.
De tänker asså bara på sig själva och skiter i om andra lider av det.
Fattar du nu??
Jag fattar sedan länge, men det är en jäkla liknelse att göra. Det är skillnad på giriga företag som tjänar pengar och en nazist stat som bombar civila.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Skymning skrev: 24 mar 2022 19:26 Jag fattar sedan länge, men det är en jäkla liknelse att göra. Det är skillnad på giriga företag som tjänar pengar och en nazist stat som bombar civila.
Du kanske ser skillnad då du accepterar giriga företag och tycker det är okej.
Jag accepterar inte det och där med bojkottar dem/sanktionerar dem. Om tillräckligt många skulle göra det skulle företagen tvingas välja mellan konkurs eller sätta sina kunder i första hand o sluta med idiotierna.
När microsoft vart lika informationshungriga som google, facebook, amazon och apple, då övergav jag windows. Jag har inte win10, jag har inte win11, jag har inte mac vad alla de olika heter.

Så jag tycker dessa fem är en form av nazister... så liknelsen i mina ögon är närmre, då du tycker de är okej eftersom du garanterat använder dem.
allt är ut egen synvinkel på saker här i världen.. det finns flera idiot-länder som tycker putin är okej enligt FNs möten de haft om ryssland-ukraina
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1065
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av rödluvan »

Giriga företag som enbart är intresserade av pengar, helt saknar moral och personer som Putler de facto flitigt använder sig av och har i koppel om de tjänar på det, det är naivt att tro att stormakter inte skulle göra det eller att tro att företag som dessa lider av någon form av moraliska skrupler om någonting gagnar deras intresse.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.wsj.com/articles/u-s-eu-rea ... 1648200085

så om det blir den sortens avtal mellan usa och eu så är det djävligt illa då usa lämnar ut det till sina kontrakterade bolag som gör vad dom vill med datan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av ofiam »

Skymning skrev: 24 mar 2022 10:26 Jag fattar sedan länge, men det är en jäkla liknelse att göra. Det är skillnad på giriga företag som tjänar pengar och en nazist stat som bombar civila.
Inget illa menat från min sida. Jag tycker dock att det finns en liknelse att göra här. Det handlar inte om att företagen tjänar stora pengar (vilket är ok), utan det handlar om vad de tjänar pengar på.

De tjänar pengar på möjligheten att påverka opinionen. Det är därför man samlar information. För att påverka. Om än det handlar om att få allmänheten att köpa en skjorta i en butik eller berättiga ett krig.

Med den insamlade datan storföretagen har idag så har de en större verklig krigskraft än många vapen vi är vana vid.

Nu säger jag inte att FAANG gör det. Men potentialen till att bli värre än nazisterna finns i deras data. Den stora frågan är bara vem som har tillgång till den och vad de väljer att göra med den.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1065
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av rödluvan »

Jag kunde inte ha skrivit detdär bättre själv! :up:

Just detdär har ju för övrigt varit Puttes bord redan innan han satte sig på tronen.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Denna hade jag ju missat. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
https://www.svt.se/kultur/metas-hot-sta ... m-i-europa

Fan jag hoppas verkligen att det inte går igenom och att fejan stänger ner.. :mrgreen: *jublar högt* :mrgreen:
Google nästa sedan. :twisted: *moahahaha* :twisted:
Företaget Meta, som äger plattformar som Facebook och Instagram, hotar nu att släcka sina tjänster i Europa om det inte kommer ett nytt avtal för dataöverföringar.

Mark Zuckerbergs bolag Meta hotar att lämna Europa om de inte får som de vill när det kommer till hanteringen användardata. Det skriver företaget i sin årliga rapport till den amerikanska finansinspektionen.

Techjätten menar att överförandet av användardata till USA, som europeiska lagen GDPR förbjuder, är avgörande för att tjänsterna och dess annonsering ska fungera. Företaget trycker på att om inte ett nytt avtal kommer på plats kan plattformarna Facebook och Instagram behöva tas bort från den europeiska marknaden.

”Om vi inte kan överföra data mellan länder och regioner där vi är verksamma, eller om vi är begränsade från att dela data mellan våra produkter och tjänster, kan det påverka vår förmåga att tillhandahålla våra tjänster, sättet på vilket vi tillhandahåller våra tjänster eller vår förmåga att rikta in annonser. Om vi inte når nya avtal under 2022 kommer vi sannolikt inte att kunna erbjuda ett antal av våra viktigaste produkter och tjänster, inklusive Facebook och Instagram, i Europa”, står det i rapporten.

Men hur realistiskt är det här, kommer plattformarna verkligen tas bort för användare i Europa? Det och mer kan du höra i klippet ovan.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"