Köpte mig en vedklipp i våras, begagnad, för nästan samma pengar som en ny Kellfri eller Bole. (Ja, jag menar att det mesta från Kellfri och Bole är skit.)
Trefasapparat men effekten är inte jättestor, den maxar iaf inte mina 16A huvudsäkringar (tror den ligger runt 4 kW). Den är alltså hyfsat energisnål.
Hur har det funkat då? Jo, jag fick ett knappt skotarlass massaved, mestadels björk och sen hade jag lite slanor (15 cm, typ) jag själv tagit ned och det klippte jag i somras. Ja, jag vet, det ska ligga en vinter och sen en sommar men det struntar jag i. Jag har finved, torkad och estetiskt tilltalande men nu kör jag sommarveden och det funkar bra.
Veden från klippen (som tar upp till 30 cm) är inte vacker och inte alltid behaglig att ta i (man kan få stickor i fingrarna) men den funkar finfint. Det gick väldigt mycket snabbare och smidigare att klippa än att, som jag gjort förr, först kapa sen klyva med hydraulklyv.
Funderar du på din vedhantering så rekommenderar jag starkt en kvalitetsklipp. Givetvis blir det ännu effektivare med en automatisk vedmaskin men det är mer som kan gå sönder, de kostar VÄLDIGT mycket mer och du kommer behöva fler maskiner och tillbehör för att hantera stockarna. Vedklippen klipper så pass grovt att det blir jobbigt att hantera 4 m stockar som ligger nära max klippdiameter. Helt klart min bästa vedinvestering efter en bra klyvyxa!
Ja, men SHTF då? Jo, jag kan köra 230 V elsåg och 230 V klyv på el från solpanelerna i ö-driftsläge om det skiter sig. Men till dess är klippen suverän.
Vedklipp är bra
Vedklipp är bra
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Vedklipp är bra
en sådan hydralisk sak kan man ju lätt byta hydralaggregat på
ex
traktorn hydraluttag
12v hydralagg
24v hydralagg, finns många från lastbilar och truckar
230v hyrdalagg
bensindrivna hydralagg
dieseldrivna
bensindrivna kan man ju ha gengaskonventerade
24v kan man köra via batteribank
finns ju kraftiga truckmodeller för 48v och högre spänningar
fördel med dom här klipparna är att effekten behövs under relatatvt kort tid
skulle gå att göra klipp med ex kulskruv och elmotor rakt av med, speciellt för inte allt för stora diametrar
annars

ex
traktorn hydraluttag
12v hydralagg
24v hydralagg, finns många från lastbilar och truckar
230v hyrdalagg
bensindrivna hydralagg
dieseldrivna
bensindrivna kan man ju ha gengaskonventerade
24v kan man köra via batteribank
finns ju kraftiga truckmodeller för 48v och högre spänningar
fördel med dom här klipparna är att effekten behövs under relatatvt kort tid
skulle gå att göra klipp med ex kulskruv och elmotor rakt av med, speciellt för inte allt för stora diametrar
annars

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules