Lysstavar, brytljus, snap lights - använder ni?
- Björngrillarn
Lysstavar, brytljus, snap lights - använder ni?
Någon annan än jag som preppar och använder lysstavar? Kärt barn, många namn, osv, men ni förstår vad jag menar - genomskinliga plaststavar med två separerade kemikalier som bänds tills en ampull går sönder och de kommer i kontakt med varandra och kemiluminiscens uppstår.
Förutom som accessoar till skogsrave och kul leksaker till ungar på Halloween tycker jag att de är rätt praktiska som nödljus, där applikation är beroende på färg: Röda är särskilt behagliga om kartor eller texter måste läsas i mörker, vita kan vara starka nog att lysa upp ett helmörkt rum för generella aktiviteter (särskilt om rummet i sin tur är ljust inrett), blå och grön kan nyttjas för signalering medelst viftning eller snurr i änden på ett snöre och sticker verkligen ut som så... Har till och med använt en lysstav som ersatz till reflex en mörk kväll när jag var mörkt klädd och var tvungen att gå efter en trafikerad väg.
De är tämligen harmlösa och kan dumpas i vanlig soppåse. De tar förhållandevis lite plats och kan vara billiga nog. I kyla håller de längre men med lägre ljusstyrka; om de hettas upp blir ljuset starkare men hela grejen kortvarigare.
Har en min EDC, ett par i cachar (de kan förvaras länge), och brukar allmänt förekomma som del av mina överlevnadskit eller hemmaprepps.
Använder ni dessa, och vad ser ni i sådana fall för användningsområden?
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Re: Lysstavar, brytljus, snap lights - använder ni?
Ja, så klart
Har ett gäng olika färger. Används främst kanske som nödbelysning och för att markera pissegrop och ingångar vid mörker.
Bäst före datum måste man hålla koll på. Har ett antal som inte fungerat vid aktivering. En är ingen etc....
//Tank

Har ett gäng olika färger. Används främst kanske som nödbelysning och för att markera pissegrop och ingångar vid mörker.
Bäst före datum måste man hålla koll på. Har ett antal som inte fungerat vid aktivering. En är ingen etc....
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
- Parabellum
Har rätt många, fast av mindre modell.
Typen används vid fiske, de lyser tillräckligt bra enligt mig/ mina behov.
Prova gärna.
https://www.olssonsfiske.se/fiskemetode ... x38mm-50fp
Finns billigare i dom där ena internet butikerna.
Prova gärna.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Också haft problem med utgångna stavar. Är mer "nice to have" än "need to have" för mig.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
- somvanligt
Ovärderliga för att markera campingplats i skogens mörker när man rör sig mellan o-plats och camp.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

numera dissar jag kemiska ljusstavar
dålig hyll livslängd, läs jag använder sällan dom
det för att dom är för dyra i förhållande till vad man får för dom
har istället batterier och lysdioder i div utförande
dålig hyll livslängd, läs jag använder sällan dom
det för att dom är för dyra i förhållande till vad man får för dom
har istället batterier och lysdioder i div utförande
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Har haft användning av såna. Inte tagit BF-datum på allvar, hänger såna vid alla brandsläckare men datumen är sedan länge passerade. Kanske dags att byta ut dem eller ersätta dem med LED-lampor.
Collapse now, and avoid the rush!
- Björngrillarn
Gillar dessa skarpt! Ett förvisso ganska nischat användningsområde (men vilket kan vara intressant) är som ersättning för det gäckande "betaljuset" som rekommenderades för nödaskar. Till det syftet är de riktigt bra som ersatz!Parabellum skrev: 31 okt 2024 17:12 Har rätt många, fast av mindre modell.
Prova gärna.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
- deadrabbit
Har som standard ett par i EDC/GHB väska någon i bil/förråd och sjvväska. Haft men inte längre de mindre fiske varianten. Det här med datum måste jag kolla på då jag inte roterat flera av dem på ett tag. 2st har också inget fodral/emballage kvar så får svårt att spåra pd bf datum.
3-3-3 Radio Plan
Tips på ställen med bra pris om man tänker sig att köpa typ 20 st?
Collapse now, and avoid the rush!