kanske, men jag ser inte det som sannolikt
energi är en ändlig resurs, speciellt olja
krasst sett har vi
solenergi
som
solpaneler
vind
vattenkraft
ved
torv
olja /ganska vällagrad och komprimerad)
sedan kärnkraft i dess olika former
dom är ändliga
nedräkning till oljan tar slut
Re: nedräkning till oljan tar slut
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
kör en förenklad sak så länge
började i december på
1,348
nu
1,346
började i december på
1,348
nu
1,346
1,345
1,344
1343
1342
eller 1.342 miljarder fat olja kvar
försvinner 1,000,000,000 fat var 10-11 dag
eller 1.342 miljarder fat olja kvar
försvinner 1,000,000,000 fat var 10-11 dag
Att oljan blir allt besvärligare att utvinna har effekter inte bara i pengar, utan även i undergrävande av oljans mängdmässiga särställning. Det är just att oljan kan pumpas upp i väldiga mängder utan att drabbas av de ytbegränsningar som gäller för exempelvis biobränsleodling som har gjort oljan till drivkraft i ekonomisk tillväxt på en ändlig planet. Det sista fatet olja behöver inte ta slut för att oljeekonomins effekter i form av skenande ekonomisk tillväxt ska stupa, det räcker att besvärligheten i att utvinna oljan når en nivå där den mängd olja som kan utvinnas per år sjunker till en nivå jämförbar med den mängd biobränslen som hade kunnat odlas per år om biobränslena inte hade konkurrerat om odlingsutrymme med maten.
japp, oljan kommer inte ta slut enligt nedräkningen
när det börjar bli svårt och dyrt att ta upp olja kommer takten sjunka, priserna öka, på allt som har med olja att göra
odlad energi är helt klart intressant, som ex kunna köra dieselmotor på rapsolja
det som är än mer intressant är att kunna odla för att ha som ersättning för olja i div kemiska processer, i ex plast och läkemedel med många fler områden
tanken jag har med tråden är att öka medvetenheten om att oljan kommer börja sina, inte någonstans i en avlägsen framtid, utan i en snar framtid
omvälvningen kommer bli stor, jag tror inte en normal människa förstår vidden av detta
men en nedräkning som visar att det tickar ner vecka för vecka ger mig förståelse för att det händer, och det nu
när det börjar bli svårt och dyrt att ta upp olja kommer takten sjunka, priserna öka, på allt som har med olja att göra
odlad energi är helt klart intressant, som ex kunna köra dieselmotor på rapsolja
det som är än mer intressant är att kunna odla för att ha som ersättning för olja i div kemiska processer, i ex plast och läkemedel med många fler områden
tanken jag har med tråden är att öka medvetenheten om att oljan kommer börja sina, inte någonstans i en avlägsen framtid, utan i en snar framtid
omvälvningen kommer bli stor, jag tror inte en normal människa förstår vidden av detta
men en nedräkning som visar att det tickar ner vecka för vecka ger mig förståelse för att det händer, och det nu
Jag skrev om biobränslen som ett exempel på att alternativ till olja har mängdmässiga begränsningar, till exempel odlingsyta. När det gäller solenergi och vindkraft tillkommer begränsningar i tillgången på sällsynta metaller till elektroniken om man försöker ha dessa energikällor istället för olja som drivkraft i fortsatt skenande ekonomisk tillväxt. Vissa av metallerna skulle det ta 900 år att utvinna så mycket som 15 år av "grön omställning" skulle kräva.bastard skrev: 09 feb 2025 14:12 japp, oljan kommer inte ta slut enligt nedräkningen
Med att oljan inte kommer att ta slut enligt nedräkningen, menar du att besvärligheterna med att utvinna tillräckliga mängder olja kommer tidigare än beräkningen säger, för att beräkningen är gjord efter det sista fatet olja? Eller menar du tvärtom att beräkningen inte är gjord på det sista fatet olja, utan på när utvinningen blir för besvärlig?
den nedräkningen är "bara" statestik
registrerade fyndigheter delat med årlig uttag av råolja
så det kommer inte stämma
men ger ändå en hygglig bild av att det kommer sina
den stora frågan är när det börjar märkas på allvar
som du säger , bioallternativen kommer inte räcka, för liten odlingsyta, för mycket folk, och dagens odling är beroende av diesel
det viktigaste är nog att fundera ut minst dåliga allternativ att fortsätta frammåt med
registrerade fyndigheter delat med årlig uttag av råolja
så det kommer inte stämma
men ger ändå en hygglig bild av att det kommer sina
den stora frågan är när det börjar märkas på allvar
som du säger , bioallternativen kommer inte räcka, för liten odlingsyta, för mycket folk, och dagens odling är beroende av diesel
det viktigaste är nog att fundera ut minst dåliga allternativ att fortsätta frammåt med