Sida 1 av 3

Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 09:16
av Skogsmusen
OBS, detta är inte en fråga om politik eller liknande, utan hur vi kan preppa personligen för att undvika liknande själva.

Saxat från GP:
– Det var någon form av hinder uppsatt på vägen, som vi misstänker att de här männen har gjort, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen region Väst.

De två männen hotade sedan föraren av bilen med kniv och pistolliknande föremål innan de tog hans bil och försvann från platsen. I bilen fanns mannens mobiltelefon, pass och nycklar.

Mannen blev även slagen i huvudet med ett föremål.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsver ... 1.16133370

Vad gör jag för att minimera risken att jag är nästa som blir av med min bil? Se till att alltid ha dörrarna låsta, inte köra i en uppseendeväckande bil (gäller både lyxbil/sportbil och stora jeepen. Grå i trafiken), men mer än så? Om någon är ute efter en bil, hur undviker jag att det blir min?

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 09:18
av Ursus
Vid såväl mjuka som hårda hinder på vägen: Ramma.

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 09:19
av Skogsmusen
Ursus skrev: 09 jul 2019 09:18 Vid såväl mjuka som hårda hinder på vägen: Ramma.
Gäller detta även om hindret utger sig för att vara polis eller militär? Om det är en bil i diket och det ser ut att vara folk i nöd? Rammar du dem då med?

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 09:28
av Dancecommander
Det viktigaste vid hinder-situationen är att tänka till och hålla motorn igång. Om det är en bil i diket och en svensk kvinna viftar med armarna, då lär jag stanna och hjälpa till. För några år sedan var det en himla massa skriverier om gäng som viftade på hjälp och sedermera rånade välmenande bilister. Det borde inte vara helt svårt att göra en rimlig profilering och analys den första minuten.

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 09:51
av Ursus
Skogsmusen skrev: 09 jul 2019 09:19
Ursus skrev: 09 jul 2019 09:18 Vid såväl mjuka som hårda hinder på vägen: Ramma.
Gäller detta även om hindret utger sig för att vara polis eller militär? Om det är en bil i diket och det ser ut att vara folk i nöd? Rammar du dem då med?
Ja och ja.

Det skall mycket till för att någon trovärdigt ska utge sig för att vara polis/militär. Korrekta uniformer, vägskyltar, fordon med militära regplåtar, ser svenska ut, osv. Om jag känner att något är fel vidtar jag åtgärder.

Folk i nöd skiter jag ärligt talat i. Risken är för stor att det är vägpirater. Tacka våra styrande politiker för denna erodering av tillit. Edit: annat än om det är minus 30 ute. Inga pirater är ute i sträng vinter. Och om de ser pursvenska ut är det ok.

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 10:27
av Daltorpet
Jag tänker att bov:en har jag iaf på gården i de allra flesta fall. När jag inte har det så är jag endera ute på jakt eller arbete i skogen så det är nog inte jätteroligt att den blir stulen, isf blir nog vilken bil som helst det så att säga.

Vid en eventuell shtf så kommer vi inte lämna våra bovar obevakade och vi skulle inte stanna för någon som vi inte känner. Även en svensk vit kvinna kan vara i maskopi med rövare. Visst är det Är det på en motorväg med öppna fält omkring så kanske..

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 09 jul 2019 10:43
av Tank
Håller med.

Dörrar låsta, motor igång med drive i och sen ner med rutan en bit för att höra vad det gäller.

//Tank

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 11 jul 2019 00:55
av Marie
Låsta dörrar som alla andra säger.. Motorn igång, men ha neutral i om det är automat eller friläge om det är manuell med kopplingen nedtryckt, handen på växelspaken, så du snabbt kan välja mellan backen alternativt 1:an/driven.. Se till att ha en billängd till framförvarande hinder, var uppmärksam i speglarna ifall det kommer någon bil som tänkt blocka in dig.. ha koll på ögonen på den som vill ha din uppmärksamhet, då de kan avslöja om någon närmar sig från något håll, då kumpaner gärna har koll på sina polare när de tänker agera.

Träna gärna på en stooor p-plats först med grus, på att göra rivstartsvändningar. J-sväng är bra att kunna om du måste backa ur en situation o sedan vända o fly... handbromsvändning är bra att kunna oxå.

Om man blir inboxad men har 20cm fritt mellan nosen o bilen framför och har en framhjulsdriven bil med handbromsen på bakhjulen och det är lite kasst underlag likt rullgrus, våt asfalt, grusväg eller om du har en motorstark bil så går det på torr asfalt oxå.. I med handbromsen, fullt rattutslag åt höger, lägg i backen o gör en rivstart.. bakhjulen kommer hålla sig på samma position medan framänden kastar runt åt vänster.
Motorstark fyrhjulsdriven eller halt underlag.. ratten fullt åt vänster, (om automat), håll foten på bromsen medans du stämplar fullt för en rivstart så motorn hinner jobba upp lite varv tills du släpper bromsen samtidigt som du känner att motorn driver mer än bromsen orkar hålla emot.. bilen kommer göra en donut spin runt sin egna axel.

Prova vintertid på is första gångerna för att få feeling över hur bilarna beter sig.. Stort fett OBS Ju mer friktion ju mer stryk kommer drivknutarna ta.. Det är aldrig nyttigt att belasta drivknutar med gaspådrag med fullt rattutslag. :nono:
Så på is behövs ingen motorkraft för att få hjulen att spinna, så det är ett bra underlag att träna på, så man vet hur man kan göra i en nöd situation, då det kan vara värt att bilen kan ta skada.

Om man inte kan fly.. sätt i fel nyckel i tändningslåset och bryt av den i låset.

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 12 jul 2019 02:53
av Charlie**
Blondie skrev: 11 jul 2019 00:55 [... Låsta dörrar som alla andra säger.. Motorn igång, men ha neutral i om det är automat eller friläge om det är manuell med kopplingen nedtryckt, handen på växelspaken, så du snabbt kan välja mellan backen alternativt 1:an/driven.. Se till att ha en billängd till framförvarande hinder, var uppmärksam i speglarna ifall det kommer någon bil som tänkt blocka in dig.. ha koll på ögonen på den som vill ha din uppmärksamhet, då de kan avslöja om någon närmar sig från något håll, då kumpaner gärna har koll på sina polare när de tänker agera.

Träna gärna på en stooor p-plats först med grus, på att göra rivstartsvändningar. J-sväng är bra att kunna om du måste backa ur en situation o sedan vända o fly... handbromsvändning är bra att kunna oxå.

Om man blir inboxad men har 20cm fritt mellan nosen o bilen framför och har en framhjulsdriven bil med handbromsen på bakhjulen och det är lite kasst underlag likt rullgrus, våt asfalt, grusväg eller om du har en motorstark bil så går det på torr asfalt oxå.. I med handbromsen, fullt rattutslag åt höger, lägg i backen o gör en rivstart.. bakhjulen kommer hålla sig på samma position medan framänden kastar runt åt vänster.
Motorstark fyrhjulsdriven eller halt underlag.. ratten fullt åt vänster, (om automat), håll foten på bromsen medans du stämplar fullt för en rivstart så motorn hinner jobba upp lite varv tills du släpper bromsen samtidigt som du känner att motorn driver mer än bromsen orkar hålla emot.. bilen kommer göra...]
Shit pomftitt, Blondie!!! :shock: Får jag gå en kurs hos dig? Jag som tyckte jag höll en hyfsad hög nivå av "situational awernes" när jag är ute och kör om nätterna!? 😂

-Dörrarna alltid låsta i stadstrafik på kvällarna.
-kör aldrig mer än till halv tank.
-Tankar alltid dagtid.
-Alltid reservdunk.
-Planerar min körsträcka och eventuella rastplatser, samt alternativa vägval.
-Stannar inte för någon om det inte är en polisbil.

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Postat: 12 jul 2019 10:37
av bastard
blondie, :up:

finns funderingar på att kunna stänga av bränslet på fjärravstånd, så dom hinner några hundra meter innan motorn dör, då har man lagom tid på sig att hantera situvationen

lägger till, ha två mobiler på dig, kräver dom mobilen så ge dom en, så kan man ringa efter hjälp med den andra