USA spårar ur, hur agera?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros

USA spårar ur, hur agera?

Inlägg av maskros »

Ni har kanske sett https://edition.cnn.com/2025/02/28/poli ... ice-digvid ? Om inte se det klippet innan vidare funderingar.

Så Trump säger åt Zelensky att vara tacksam på ett extremt otrevligt sätt och allt skiter sig mellan dem. Ukraina riskerar att bli utan stöd från USA och Trump har något ihop med Putin som gör att han inte har samma hållning mot Ryssland som USA haft sen andra världskriget. Istället kastar han Zelensky och Ukraina till vargarna. Det är nu upp till EU-länderna att hjälpa Ukraina att skydda oss mot Putin.

Vad Trump gör här, är såvitt jag kan bedöma, att ta sin hand från EU och ge Ryssland fria tyglar. Jag tror vi (EU-länderna) kan hålla ryssen stången men det kommer att kosta, inte bara pengar. Under tiden kan Trump fördjupa sin vänskap med Putin och indirekt NK samt i någon mån Kina. Kina håller allt på armlängds avstånd men väntar på rätt tillfälle att ta för sig, av Ryssland kanske - de är historiskt fiender.

Prepp!

Ett förväntat storkrig i Europa (EU), hur hanterar man det? Kan vi tänka oss att det kommer ryska kängor på svensk mark eller är det shaheder som gäller? Får vi hjälp av övriga länder runt Östersjön om Gotland anfalls? Hur ska jag som enskild förhålla mig till detta? Vilka förberedelser är lämpliga och rimliga i det fall att vi faktiskt får ett storkrig i Europa?

Fritt fram.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Re: USA spårar ur, hur agera?

Inlägg av bastard »

ingen större skillnad i saker man vill ha
mat , energi, allt det man behöver för vardagen

det jag gör nu är att öka takten
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Ja, ok, men tar du höjd för ryska kängor i Sverige eller nöjer du dig med ett splitterskyddat rum för att klara shaheder i grannskapet?
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

inte än, och kommer den dagen så får jag göra det lilla jag kan inför det

kan dock gå fortare än vad man vill tro, och då blir det vad det blir, går att sova i källaren,

krigsplaceringen är klar så ingen skillnad där

först kommer en hope politik, där europa måste välja väg, skita i usa och hjälpa ukraina eller inte

därefter väntar jag på ukrainas långsamma eller snabba förlust i kriget

om inget mer oförväntat händer

därefter får vi se vad ryssland hungrar efter nästa gång, eller kina, eller usa, eller nordkorea, fast dom vet ju vad dom vill ha

kanske usa's kollaps, inte helt olikt det som hände i sovjetunionen efter muren föll
fast triggat av kollapsande ekonomi, kanske inbördeskrig, eller stater som blir självständiga

räknar kallt med enorm ökning av rustning av militären i europa, troligen med inhemska vapensystem

sedan kommer energikrigen, och efter det, vi får väl se, dom som överlever

men njee, inget extra, öka takten på vad man kan och har råd med, medans det ändå är relativt billigt
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

jag borde ta höjd för en del saker till

öka möjligheten att odla själv, för att klara en del av basbehovet

se till att man klarar strömavbrott bättre
gissar att putin inte kommer starta fullskalig krig mot sverige, utan kanske litauen, men då försöker få "oförklarliga" olyckor i svensk infrastruktur, el vatten avlopp och liknande
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Kan det leda till krig utanför Ukraina? Ja kanske men vi är inte där ännu.
Frågan man bör ställa sig först är nog hur det kan påverka mig direkt innan det går så långt.
Energi, bränsle, matförsörjning, ekonomi.
Kan det driva fram en depression och vad kan jag göra för att dämpa effekterna av det för just mig.
Arbetsmarknad med kraftigt ökande protektionism. Ökande arbetslöshet osv.
Ryssland ställer om till krigsproduktion men är dom redo i närtid i så fall att utöka krigsföring ännu?
Jag tror oavsett vi har tid även om Ukraina skulle falla helt i björnens händer.

Att vi gick med i NATO visade sig nog vara ett förhastat drag även om jag då höll med om att det kändes rätt.
Hela NATO vacklar. Trumpen mer intresserad göra deals med Putte.
Inte bara USA som är dåliga allierade. Flera i Europa som är tveksamma. Turkiet, Ungern osv
Avsaknad av starka ledare med synsätt liknande vår i Europa.

Mina omedelbara åtgärder är att försöka se över sparande och buffert och försöka säkra den så gått som möjligt
och skjuta på större investeringar lite på framtiden.
Spelar kanske inte större roll om jag gör det men som en del i en stor massa -
Bojkotta varor från länder man visar sig inte kunna lita på
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Tank

Inlägg av Tank »

Glöm nu inte att USA inte är hela NATO.
Ja, de är en betydande del, men Ryssland är oavsett inte starkt nog att anfalla ett NATO-land oavsett om USA är med eller inte, just nu. Om 5 - 10 år är en annan sak.

Det man bör beakta är priset på varor etc som kan komma att sticka iväg.

I övrigt tänker jag fortfarande att öka takten och volymer på den prep som behövs om man är i ett land som är i krig eller krigsliknande tillstånd.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Trump är ute efter hämnd då han förlora förra valet.
Titta bara på skillnaden mellan förra periodens agerande/uttryck/sinnestillstånd och hur han är nu.

Jag har kontakt med några i USA och en av dem är pensionerad polis.. Men de är genuint oroliga för att det kan bli ett inbördeskrig.
Jag brukar inte bry mig över enskilda individers tyckande, då alla är påverkade av sin omgivning och tro.. Men när en ex polis uttrycker sådan oro så känns det lite svårare att ignorera. :hm:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

en sak man kan göra är att fundera på konsekvenserna

antingen är han och hans anhang mentalt ostabila, och tror att alla ska göra vad dom vill, i usa och i världen

och då kommer dom som femåringar i sandlådan få rabiata utbrott av självförnekelse när dom inte får vad dom vill

eller kanske det går bra

jag tro på att trumph ljugit för sig själv så han tror på vad han säger och usa kommer göra en partiell kollaps
och det kan man förbereda sig för
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

Aktat det mycket osäkra omvärldsläget är det svårt att göra specifika åtgärder för att hantera en allvarlig eskalering. Det är företrädesvis på statlig och överstatlig nivå åtgärder behöver ske. För egen del är det ungefär det vanliga:
- se till att ha någon form av försörjningsgrad avseende råvaror
- ha förmåga att snabbt identifiera och agera på hot
- ha en plan för att ta dina anhöriga i säkerhet (jag bedriver fria kriget och kan inte följa med)
- ha en eller flera alternativa tillflyktsorter
- ha en plan för vad, när och hur du gör om det skiter sig
- sikta på bred planering eftersom man inte vet hur saker kommer påverka en
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"