Vad har ni för ransoner i era väskor och hur resonerar ni kring det?
På senaste tiden har jag allt mer börjat förenkla och förbilliga buret käk. Det måste ändå roteras med jämna mellanrum så man kan lika gärna hålla nere kostnaden.
Jag har egentligen bara en GHB just nu, även om jag kan bygga något större, och i den bär jag:
- Jägarsnus bestående av tofu jerky*, russin/tranbär, pecannötter/jordnötter, Non Stop och en ganska enkel skeppsskorpa*. Märkt med * innebär hemmagjort.
- Havregryn med mjölkpulver för snabbgröt.
- Ett par Yankie bars som snacks.
- Kan slänga med ett par konserver Heinz Vita Bönor eller tomatsoppa, vikten är OK att bära för ett så pass gott tillskott.
Jägarsnuset allena kan jag stå mig på ett par dagar. Vakuumförpackar om det är risk för att det ligger länge. Med undantag för gröten går allt att äta ouppvärmt.
Visst är torrmat/frystorkat lätt och så, men kostnaden börjar bli förbjudande. Tycker inte att det är värt det längre.
Man kan ha någon brödmix också, men det kräver också friluftskök eller eld.
Framöver ska jag börja experimentera med hemmatorkade hela rätter, men har inte tagit tag i saken ännu.
Hur ser er mat ut i era kit?
Mat i BOB/GHB/nödväska
- VaultDweller
Mat i BOB/GHB/nödväska
You're a hero... and you have to leave.
- Parabellum
Re: Mat i BOB/GHB/nödväska
REAL turmat som lunch och kvällsmat, frukost vad jag kommer över.
Köper när det är sänkta priser.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
- VaultDweller
Någon kedja som har bra kampanjer?Parabellum skrev: 27 mar 2025 14:43 REAL turmat som lunch och kvällsmat, frukost vad jag kommer över.
På XXL kostar rea-mat idag vad fullpriset var för några år sedan.
- Parabellum
Nej tyvärr inte, ibland snubblar man över nedsatt pris på någon enskild rätt och då köps det.
Det händer att det skrivs om någon kampanj här inne på forumet.
Vi kanske skulle bli bättre på att hjälpa varandra när det kommer till bättre priser.
Det händer att det skrivs om någon kampanj här inne på forumet.
Vi kanske skulle bli bättre på att hjälpa varandra när det kommer till bättre priser.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
- deadrabbit
Oavsett om det gäller BOB/INCH väska har jag alltid frystorkat.
i GHB har jag enbart kexchoklad och nudel-förpackningar.
Det är märken som real turmat, 24h meals fom finns i mina väskor och förråd. Alltid köpt på nedsatt pris eller fått via gröna män i uniform.
i GHB har jag enbart kexchoklad och nudel-förpackningar.
Det är märken som real turmat, 24h meals fom finns i mina väskor och förråd. Alltid köpt på nedsatt pris eller fått via gröna män i uniform.
3-3-3 Radio Plan
Matsmart säljer ibland frystorkat av märket Leader, vill jag minnas det heter. Tillverkat i Finland. Smakar bra och är ofta laktosfritt. Kostat kring 50-60 kr
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
- VaultDweller
För hur många dagar packar ni? GHB för min del är två - tre dagar som mest.
Har bara för en dag i bilväskan, med reducerat intag säg två dagar. Om jag är på jobb blir det minst tre dagar, eventuellt mer.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz