Empati vinnande koncept?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Empati vinnande koncept?

Inlägg av Obstinat »

Stöter på folk till o ifrån som uttrycker sorg eller med en tår i ögat över hur illa ställt det är för vissa människor.
Det kan handla om allt möjligt någon som förlorat jobbet/skiljt sig/ont i en tand osv.... Det är inte de själva som är drabbade utan någon avlägsen bekant arbetskamrat osv.... Men ändå trillar nästan tårarna fram hos godhetsknarkarna. Ett annat tecken på dessa individer är att de gärna fånstirrar i mobilen på söta katt/hund sekvenser o utstöter kommentarer om hur söta djuren är.

Nu till frågeställningen!

Är det ett plus att ha sådana individer som helt klart är känslomänniskor i en grupp vid ett Wrol scenario.
Min bestämda uppfattning är ett rungande nej! Men försök gärna övertyga mig om att även dessa individer fyller en funktion om det krisar sig. Det enda jag kan komma på är att dessa individer är både vårdande som ömmande fördel om gruppen består av barn o sjuklingar/åldringar.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Sterb »

Svar på frågeställningen: Nej.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Jakob »

Kanske vinnande koncept tidigare - de här individerna har varit klistret som skapat sammanhållning i gruppen eller byn.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Dancecommander »

Det är absolut ett komplement. Om vi bara kör vårt eget race så tappar vi värdet av gemenskap, vänskap, blodsband. Jag litar på att min bättre hälft ger mig en tankeställare så att jag inte ser allt svart eller vitt när fläkten snurrar.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Omnivore »

När man sitter i trygghet bakom sitt tangentbord är det så lätt att vara tuff.

Men...

Vem vill du ha i närheten om du bryter ett ben - den som lämnar dig åt ditt öde eller den som spjälar och plåstrar om?
Om du ser ditt barn drunkna - resonerar du att du kan alltid få flera barn eller försöker du rädda det?
Om det är din kompis barn? Din grannes?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av bastard »

om det är illa vill jag ha den som sätter i kula i huvudet på mig så jag slipper plågas mera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Daltorpet »

Jag tror att det är ett ganska stort spann av godhet och om vi ska kalla det själviskhet. Bara för att man är "snäll" behöver man inte vara en idiot och bara för att man är självisk behöver man inte vara smart.

Men jag tror du menar de som är allra längst ut på godhetsskalan och då blir även mitt svar på frågan ett rungande nej.

Ett roligt exempel: igår på lunchrasten på jobbet så satt en grupp unga kvinnor och tjattrade om allt möjligt tills det plingade till hos någon av dem och de fick en notis om att tre män skulle avrättas i Marocko. Det vart ju grin och tjat om hur grym världen är. En äldre man som också verkar ha fått notisen säger då att det är helt rätt då de tre männen våldtagit, torterat och dödat två danska flickor. Det blir ju ännu mer grin om hur sjuk den äldre mannen var som var för dödsstraff osv. Då gick jag.

Skulle jag ha haft någon av de tjejerna i gruppen med sådana värderingar trots att de säkert var väldigt snälla så skulle jag se det som extremt negativt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Sterb »

Jag klassar inte en egen gruppmedlem som vill spjälka en bruten arm på någon annan i våran egna grupp som ett problem.


I ett WROL scenario är den (extrema) känslomänniskan en direkt fara för den egna gruppen,
då de kommer att utsätta den egna gruppen för fara när de vill "rädda" individer som inte är med i den egna gruppen,
eller vägrar utför arbetsuppgifter som handlar om att avliva "för att det vore så hemskt att ta ett liv",
eller bryter ihop och får känsloutbrott på grund av otrevliga situationer och på så sätt förstör gruppharmonin.
Kommer den här individen att avlossa vapen för att försvara den egna gruppen?

Individer som inte kan hålla sina känslor under kontroll kommer att påverka gruppen negativt.
Hur hanterar känslomänniskan flyktingar som passerar gruppens område?
Kanske smyger individen ut och ger bort gruppens mat?

Risker som känslomänniskan kan utsätta den egna gruppen för handlar om
allt från att övertala gruppen till att rädda någon och genom detta utsätta
gruppen för risker som kan resultera i skador på egen grupps medlemmar,
röja den egna gruppens position eller resurser för tredje part under räddningsarbetet,
till att ta in skadade individer i den egna gruppen som sedan visar sig ha få skrupler
med att äta all mat och döda de som säger emot eller kanske bara låter sig läka och efteråt
lämnar våran grupp och efter det berättar för andra vart vi finns och vad vi har.



Exempel:
Under en patrull upptäcker gruppen någon sönderslagen men levande kvinna i ett dike och extrem-känslo-individen
anser att personen skall omhändertas och vårdas. Efter två veckor lämnar den nu vårdade
individen gruppens gård och 3 veckor senare blir gården raidad av MC-gäng...

Det visade sig senare att kvinnan blivit utkastad ur MC-gruppen men valde att använda sin kunskap
om våran gruppering för att köpa sig in i gänget igen. Hennes resonemang handlade endast om egen överlevnad
och det var för henne inte något problem att offra oss för att hon skulle få ha det bra, hon kunde kontrollera sina känslor.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Charlie** »

Det ni kallar "kännsloindivid" är det en som alltid är omsorgsfull och ska ta hand om folk?
Jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Jag är en "kännslomänniska" och jag visar och uttrycker gärna mina känslor med en yxa i handen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Empati vinnande koncept?

Inlägg av Tank »

Intressant inlägg :hm:

Jag hörde om en grupp som hade satt regler och förhållningssätt med vissa gränser för vad man som medlem i gruppen måste göra, gå med på och klara av samt vad som inte var okay.
Uppfylldes inte detta åkte personen och/eller dennes familj ut.
Det handlade helt enkelt om gruppens överlevnad före individen.
Inte så att man inte skulle ta hand om gruppens medlemmar utan för att just kunna skippa situationer som i slutändan riskerade hela gruppen.

Kan man ha med en extrem känslomänniska i en sådan grupp? :hm:
Vet inte, kanske om denna person kan ta reson och följa gruppens överenskommelse.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."