Hej på er!
Tommy Tornberg heter jag och som mitt nick antyder är jag en antropolog som fått upp ögonen för survivalism och prepping och nu tänkte jag ta det här intresset några steg längre. Under det kommande året skriver jag min masteruppsats (Uppsala Universitet) om survivalism och då ingår givetvis ett praktiskt fältarbete. Tanken är att jag, i så stor utsträckning som möjligt, ska förbereda mig inför och genomföra en övning där jag tar mig ur staden till ett BOL.
Därför behöver jag hjälp från er rutinerade och erfarna (men också nytillkomna)! Finns det några av er som kan tänka er att ställa upp på intervju? Alla är givetvis anonyma och info som kan vara känslig hamnar självklart inte i uppsatsen. Jag är intresserad av alla delar av prepping, från omvärldsanalys och mindset till kunskaper och verktyg. Kanske är det några av er som ska uppdatera/uppgradera era BOL eller hemberedskap under sensommaren och kan tänka er att ha mig med under en eller ett par dagar? Jag håller till i Uppsala men kan ta mig ganska långt. Det går också att göra telefonintervjuer eller köra via Skype. Alla förslag om tillvägagångssätt för att hitta deltagare (här och på annat håll) till studien mottas gladeligen.
Tanken med uppsatsen är dels att genom intervjuer och berättelser från fältet ge en långt mer nyanserad bild av survivalism och prepping än vad som ges i program som ”Doomsday preppers” eller ”Nedsläckt land”, men också en liten inblick i processen att "bli" prepper.
Skicka ett PM så tar vi det därifrån! Jag behöver era röster, tankar och åsikter.
Mvh
Tommy
Studiedeltagare sökes!
- NordicHillbilly
Re: Studiedeltagare sökes!
Kom till platsen för dessa koordinater söndag den 4:e augusti klockan 15, så får du napp.
Latitud: 60.580896, longitud: 16.179077.
Latitud: 60.580896, longitud: 16.179077.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.
I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.
I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
bara för sakens skull så fundera en gnutta på opsec för sådanna här saker 

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
- somvanligt
Nu har det ju t o m gjorts TV med preppers så opsäk handlar mest om individuell preferens.bastard skrev: 23 jul 2019 22:11 bara för sakens skull så fundera en gnutta på opsec för sådanna här saker![]()
Jag undrar mest hur det är fatt med våra akademiska institutioner när det godkänns att skriva om prepping i en masters uppsats.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

Berätta varför du tycker det är konstigt. Jag uppfattar det som en ganska stor samhällsförändring, i alla fall stor förändring jämfört med bilden av hur samhället fungerar har varit.somvanligt skrev: 24 jul 2019 21:17 Jag undrar mest hur det är fatt med våra akademiska institutioner när det godkänns att skriva om prepping i en masters uppsats.
Sen en tid tillbaka har den officiella bilden ändrats och alla förväntas vara enveckaspreppers men innan dess fanns egentligen inget sånt under en längre period. Både det att samhället nu erkänner sin oförmåga och att samhället erkänner att det finns faror som tidigare ignorerats, eller i alla fall talats tyst om, är rejäla omställningar.
Prepping, åtminstone utöver veckorekommendationen, är på sätt och vis ett underkännande av samhällets förmåga att hantera situationer man preppar för. Det är en intressant grej, att det finns massa människor som inte har speciellt stor tilltro till samhällets förmåga eller eventuellt inte ens till civilisationens beständighet. Vilka är de, varför tänker de så, hur har de kommit dit och har det någon betydelse för samhället i stort, nu eller i en hyfsat nära framtid är frågor man kan ställa sig. Man kan också undra vad det är dessa individer känner av, vad det är för samtidsfenomen som triggar beteendet och kan det ligga något i den subkulturens betraktelser.
Jag tycker det är rätt kul att det går att skriva om en lite udda grupp och, antagligen, problematisera deras tänk från flera håll.
Collapse now, and avoid the rush!
jag bara nämner opsec så man tar en fundering på det innan man säger eller gör något man inte kan ta tillbaka
frågeställningen är däremot något som ligger i tiden, tyvärr
frågeställningen är däremot något som ligger i tiden, tyvärr
kiss, keep it simple stupid
Hej Tommy,
Var kan vi läsa din kandidatuppsatts?
Var kan vi läsa din kandidatuppsatts?
Antropolog skrev: 23 jul 2019 18:04 Hej på er!
Tommy Tornberg heter jag och som mitt nick antyder är jag en antropolog som fått upp ögonen för survivalism och prepping och nu tänkte jag ta det här intresset några steg längre. Under det kommande året skriver jag min masteruppsats (Uppsala Universitet) om survivalism och då ingår givetvis ett praktiskt fältarbete. Tanken är att jag, i så stor utsträckning som möjligt, ska förbereda mig inför och genomföra en övning där jag tar mig ur staden till ett BOL.
Därför behöver jag hjälp från er rutinerade och erfarna (men också nytillkomna)! Finns det några av er som kan tänka er att ställa upp på intervju? Alla är givetvis anonyma och info som kan vara känslig hamnar självklart inte i uppsatsen. Jag är intresserad av alla delar av prepping, från omvärldsanalys och mindset till kunskaper och verktyg. Kanske är det några av er som ska uppdatera/uppgradera era BOL eller hemberedskap under sensommaren och kan tänka er att ha mig med under en eller ett par dagar? Jag håller till i Uppsala men kan ta mig ganska långt. Det går också att göra telefonintervjuer eller köra via Skype. Alla förslag om tillvägagångssätt för att hitta deltagare (här och på annat håll) till studien mottas gladeligen.
Tanken med uppsatsen är dels att genom intervjuer och berättelser från fältet ge en långt mer nyanserad bild av survivalism och prepping än vad som ges i program som ”Doomsday preppers” eller ”Nedsläckt land”, men också en liten inblick i processen att "bli" prepper.
Skicka ett PM så tar vi det därifrån! Jag behöver era röster, tankar och åsikter.
Mvh
Tommy
- somvanligt
Det är inte akademiskt, det är för trivialt. Det finns inget att forska i av värde, inga djupa insikter att nå eller verklig kunskap att utröna. Det är som att intervjua folk om deras sexuella preferenser och sen stöta och blöta det.maskros skrev: 24 jul 2019 21:45Berätta varför du tycker det är konstigt.somvanligt skrev: 24 jul 2019 21:17 Jag undrar mest hur det är fatt med våra akademiska institutioner när det godkänns att skriva om prepping i en masters uppsats.
Stör mig inte, jag är redan störd

Efter lite googlande
https://www.uppsatser.se/uppsats/141abf40ff/
http://uu.diva-portal.org/smash/record. ... dswid=-426
https://se.linkedin.com/in/tommy-tornberg-082487117
https://www.uppsatser.se/uppsats/141abf40ff/
http://uu.diva-portal.org/smash/record. ... dswid=-426
https://se.linkedin.com/in/tommy-tornberg-082487117
Ständig EDC i ficka.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Gillade avsnittet Summering och diskussion här http://uu.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf tack för länkarna.
Collapse now, and avoid the rush!