Bra böcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra böcker

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 21 okt 2021 17:53 @Marie

Njeeh, kanske om tjugo-trettio år när min kunskap verkligen är konsoliderad och stadig och det inte råder någon tvivel i mitt eget huvud om vad som fungerar eller inte. Och om jag fortfarande har detta intresse. En faktabok skall skrivas på saker som prövats, prövats och åter prövats under en lång tid. De bästa uteböckerna är skrivna är 50+ gubbar som har levt utomhus en livstid.

Tyvärr är det mesta som kommer ut idag skrivet av yngre förmågor som söker snabb "fame and glory" och rider på natur-renässansen som har drabbat världen helt plötsligt. Ofta kan man ganska snabbt se vilken berömd uteprofil som har influerat dem mest; på kläder, utrustningsval, vokabulär och metoder. När någon istället är lite excentrisk och har en personlig touch på allt så är det oftast en person som har ansamlat en bred kunskap från flera källor och smält ihop dem med egna åsikter. Sådana personer skall man lyssna på. Jag är inte där ännu, och det vet jag inte om jag kommer att vara någonsin.

Under tiden är mina videos och inlägg bara ett långt "work in progress" och ett kreativt utlopp. Även om jag försöker göra mitt bästa för att hålla saker och ting faktafyllt och beprövat så kan jag motbevisas av andra och av mig själv i framtiden. Så folk får ta det för vad det är. Jag utger mig inte för att vara annat än en hobbyist; men allt jag säger och skriver kan jag stå bakom till hundra procent med praktik :)
Du ser, det är fler som tycker lika. :)
Du kanske ska fundera liite på saken iallafall.. :up: :up: :up: :up: :up:

Sedan är det en styrka att inse att man inte kan allt... Många som skriver har gjort efterforskningar o kanske aldrig testat dem skarpt.. Men många av dem som skriver "how to" saker tror att just de kan allt..
Det är en styrka att säga, "jag tror det är så här" än att säga. "Så här är det"
Av det jag sett dig skriva och filmer, så gillar jag din stil.. den är äkta så att säga.

Så seriöst.. fundera på det 8-) :up: :hug:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Bra böcker

Inlägg av entropi »

Sverige i krig. Ryskt anfall 2023 låter precis som något i min smak. Jag var med i MHB tidigare, men orkar inte med att deras affärsmodell går ut på att man aktivt ska avbeställa produkter så jag gick ur.

Finns det något sätt att köpa den tex begagnad så är jag intresserad.
Survival
Honor
Liberty
Ursus

Re: Bra böcker

Inlägg av Ursus »

Tackar för uppmuntran! Men nok är inte aktuellt just nu. Att skriva seriöst tar tid som jag inte har, och ork som jag inte heller har. Vill jag göra det så vill jag göra det rätt på en gång. Under tiden har jag dokument där jag skriver ned kunskapsbanken allt eftersom, bara för att behålla observationer och slutsatser i skriftlig form. Men att göra det till ett verk är ett mer omfattande projekt.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Bra böcker

Inlägg av Timmerstugan »

Ursus

Re: Bra böcker

Inlägg av Ursus »

I tråden om bra böcker kanske man också kan diskutera de mindre bra.

Efter mycket känsla av villhöver beställde jag Joshua Enyarts "Surviving The Wild". Även känd som Gray Bearded Green Beret på Youtube. Gillar denna 'tuber skarpt, men efter att ha plöjt igenom något mer än halva boken har jag slagits av besvikelse.

Det är en solid bok; missförstå mig inte; med bra, enkelt förklarad information och bra bilder där det behövs. Men på något sätt väntade jag mig betydligt mer. Det känns på det stora hela som att boken bara är en kondensering av ett antal av hans youtubevideor; med nästan samma fraser använda i skrift som i videornas tal. Bilderna är ofta screenshots från diverse klipp.

Hade gärna sett detta som ett mer detaljrikt, ingående och separat verk från hans youtubekarriär, och inte bara en identisk upprepning av det som redan sagts på kanalen. Samt är det lite för mycket Pathfinder över det hela. Mycket av det som lärs ut har Dave Canterbury redan skrivit (och tagit upp sin kanal), lika stor andel återfinns hos t ex Corporals Corner. Blir lite kaka på kaka, bara med annat ansikte som delar ut informationen.

Rekommenderas väl om ni har pengar över och intresset att samla verk, men inte som "den sista boken du behöver köpa".
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Bra böcker

Inlägg av Pentti.linkola »

Vill man läsa om en lite annorlunda och mer radikal syn på miljötänk är Pentti linkolas can life prevail. Väldigt intressanta tankar av en väldigt intressant man.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Bra böcker

Inlägg av rödluvan »

Lars Fäldt skriver helt ok böcker tycker jag.

Forntida teknik skrifterna kan jag också rekommendera om man är intresserad av generellt allmänbildande kunskap inom experimentell arkeologi kring hur man levde med naturen och rättade sig efter moder naturs villkor (såsom vad man kan äta för att verkligen klara sig i realiteten (glöm bär och vegankost här...) och när, hur man klarar sig utan en modern kniv, osv Som vanligt givetvis saker man behöver prova fysiskt också men med kunskaperna har man en grund att luta sig tillbaka på) före vårt moderna tidevarv.


Jag blir ofta höggradigt irriterad över många personer ofta tolkar "jag tror" som att det är någonting man tagit rätt ur luten, om jag skriver -Jag tror eller motsvarande så betyder det som regel att det är underbyggt av mycket research eller praktisk erfarenhet, alternativt insamlat från andras erfarenheter men som man behöver lämna öppet på grund av att man inte har kunnat definitivt bekräfta att det verkligen förhåller sig på det viset eller om saker och ting förhåller sig fundamentalt annorlunda mot vad man för närvarande har starkast skäl att antaga.
(i gnagarfångartråden tex upptäckte jag att jag saknade en del fältarbete inom en sektor som jag således behöver göra för att kunna fylla en kunskapslucka).


BTW, Robinson Crusoe är faktiskt en djäkligt bra bok om man är intresserad. ;)
Jag läste originalet när jag var barn.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bra böcker

Inlägg av maskros »

Pentti.linkola skrev: 07 jan 2023 16:10 Vill man läsa om en lite annorlunda och mer radikal syn på miljötänk är Pentti linkolas can life prevail. Väldigt intressanta tankar av en väldigt intressant man.
Rätt extrem snubbe, säger inte att han har fel i sak men rätt extrem. Hans idéer kommer nog inte att bli verklighet förrän det börjar gå åt helvete på riktigt.

Hittade boken som PDF https://ia802200.us.archive.org/30/item ... revail.pdf det påstods att den var open source, är det fel så anmäl inlägget så länken kan tas bort.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Bra böcker

Inlägg av Pentti.linkola »

maskros skrev: 07 jan 2023 17:34
Pentti.linkola skrev: 07 jan 2023 16:10 Vill man läsa om en lite annorlunda och mer radikal syn på miljötänk är Pentti linkolas can life prevail. Väldigt intressanta tankar av en väldigt intressant man.
Rätt extrem snubbe, säger inte att han har fel i sak men rätt extrem. Hans idéer kommer nog inte att bli verklighet förrän det börjar gå åt helvete på riktigt.

Hittade boken som PDF https://ia802200.us.archive.org/30/item ... revail.pdf det påstods att den var open source, är det fel så anmäl inlägget så länken kan tas bort.
Väldigt extrem. Tycker dock det är rätt intressant i dessa tider med allt låtsasmiljötänk och flum. Pentti är en extremist som levde som han lärde.

Mer boktips men annan genre röde orm och silmarillion.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Bra böcker

Inlägg av rödluvan »

Vi får väl ha i åtanke att mycket av hans verk har sina rötter i 60-70 talet.
Intressant person var han ju i alla fall, definitivt inte dum i huvudet som den klara majoriteten av dagens aktivister och jag kommer helt klart att läsa mer av hans verk.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"