Bra böcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Bra böcker

Inlägg av WoodsmansLife »

Parabellum skrev: 20 jul 2023 18:44 Kan varmt rekommendera boken perfekt storm av författaren Arne Weinz.
Har inte läst hela tetralogin, andra boken inte fullt så bra som första.
Får ta och köpa alla. :up:

Handling:
Perfekt Storm är en politisk och militär spänningsroman. Berättelsen är en dystopisk framtidsskildring om hur Sverige drabbas av kriget som bryter i samband med ett försök till maktövertagande. Boken är tänkt att vara den första i en serie av fyra till fem böcker som handlar om kommande inbördeskrig i Västeuropa.

Lördagen den 17 juli 2027 bryter kriget ut som en blixt från klar himmel. Via vanliga kryssningsfartyg lyckas Brödraskapet landsätta tusentals välutrustade elitsoldater utan att möta motstånd. Samtidigt släpps hundratusentals gudskrigare loss.

Deras kraft är förfärande och de tar snabbt kontroll över stora delar av Sverige. Först efter tre dagar lyckas en stympad och chockad ledning samla sig till motstånd. Kaoset är totalt och landet saknar en fungerande organisation eftersom agenter mördat ledande personer i sina hem natten innan krigsutbrottet.

Motståndskämpar inleder en kapplöpning med gudskrigarna om att hinna först till de militära vapenförråden och fristående motståndsgrupper uppstår där de hinner först. Det står snabbt klart att de inte kan besegras militärt. Exilregeringen vädjar om internationell hjälp och blir hörsammade i Moskva.

För civilbefolkningen råder svåra tider med svält, kalla bostäder samt brist på mediciner och drivmedel. Elförsörjningen är utslagen, liksom mobilnäten, TV och Internet. Hämningslösa profitörer gör sig rika genom att utnyttja de förtvivlade människornas trångmål. Befolkningens kampvilja låter sig inte knäckas och efter fem månaders strider tar allt plötsligt en oväntad utveckling.
Tack för tips. Jag påbörjade att lyssna till denna bok då jag spenderar mycket tid i rörelse i mitt arbete men var tvungen att avbryta då uppläsaren är kopiöst svår att tycka om... De lilla jag hann lyssna på var dock bra så det får bli kvällsläsning!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bra böcker

Inlägg av Parabellum »

Tråkigt när uppläsaren inte faller en i smaken, har själv bara läst boken.
Köp den, jag tycker den är värd det, kanske finns att låna på biblioteket.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Preppad212121
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jun 2021 21:34

Re: Bra böcker

Inlägg av Preppad212121 »

Blev nyfiken på Perfekt storm, och ja.. Uppläsaren var ingen höjdare. Jag löste det genom att spela upp ljudboken i en hastighet av 0.7x. Då gick det att lyssna :D
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bra böcker

Inlägg av maskros »

Tribe https://www.bokus.com/bok/9780008168186/tribe/ är en bok jag rekommenderar.

Många tankar snurrar efter att ha läst den ett par gånger.

Prepperby.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Bra böcker

Inlägg av WoodsmansLife »

Mare Balticum serien av Roger Skagerlind är rätt trevlig. Inte överdrivet MÖP-ig och rätt fartfylld.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Bra böcker

Inlägg av Omnivore »

Perfekt Storm var bra. Kanske något överdriven man det behövs för att budskapet skall gå fram.
Har läst flera dystopiska skildringar av Sverige i klorna på "nyanlända" och vilka konsekvenser det har medfört.
Nu läser jag en annan dystopi där pendeln har svängt till sin extrem åt andra hållet. En rafflande fartfylld historia men mycket militär jargong som jag tycker om. Har ca 50 sidor kvar och ser fram emot en rejäl bossfight på slutet. Kostar en spottstyver som e-bok på adlibris.

https://magasin.frivarld.se/david-bergman-36-timmar/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bra böcker

Inlägg av Parabellum »

Omnivore skrev: 19 sep 2023 14:05 Perfekt Storm var bra. Kanske något överdriven man det behövs för att budskapet skall gå fram.
Har läst flera dystopiska skildringar av Sverige i klorna på "nyanlända" och vilka konsekvenser det har medfört.
Nu läser jag en annan dystopi där pendeln har svängt till sin extrem åt andra hållet. En rafflande fartfylld historia men mycket militär jargong som jag tycker om. Har ca 50 sidor kvar och ser fram emot en rejäl bossfight på slutet. Kostar en spottstyver som e-bok på adlibris.

https://magasin.frivarld.se/david-bergman-36-timmar/
Spännande och fartfylld bok. :up:
Viktigt att varje soldat lever efter följande:
(Soldaterindran)
"Sedan du nu har påbörjat din grundläggande militärutbildning erinrar jag dig om vad det innebär att vara soldat i landets tjänst.
Det svenska försvaret skall verka för att vår fred och vårt oberoende bevaras. Det skall värna vår frihet att själva forma vår rättsordning och vår kultur. Om Sverige blir angripet, skall vi med vapenmakt hindra att landet faller i angriparens hand.

Försvarets styrka och landets säkerhet beror på den personliga insats som du och alla vi andra kan göra och på allas vår förmåga att samverka för att lösa de uppgifter som ålagts oss. Värdet av dina insatser bestäms av de kunskaper och färdigheter som du förvärvar under utbildningen och av din vilja att fullgöra de uppgifter som möter dig.

Såväl i fred som i krig skall vi samvetsgrant och efter bästa förmåga fullgöra våra uppgifter och lyda givna order. Vi skall vara vaksamma mot allt som kan äventyra landets säkerhet. Genom vårt personliga föredöme skall vi främja samhörighet och god anda inom försvaret.
Om kriget kommer, skall vi med gemensamma krafter till det yttersta försvara vårt land."

Eller ännu bättre den äldre som jag själv är för ung för.

"Krigsman skall frukta Gud och vara Konungen huld och trogen. Han skall med nit och trohet uppfylla alla de plikter, honom i tjänsten åläggas, samvetsgrant och efter bästa förmåga verkställa mottagna befallningar och föreskrifter samt vid alla tillfällen iakttaga ett värdigt och rättskaffens uppförande. Hans oavlåtliga strävan skall vara att väl bereda sig för krigets värv. Vid ofred skall han mot rikets fiender sig städse manligen och väl förhålla samt med liv och blod Konung och Fädernesland försvara."
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 902
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Bra böcker

Inlägg av Omnivore »

Mitt hjärta smälter.

Soldatens erinran är tänkvärd även för en gammal och grå civilperson. Vi civila skulle alla behöva erinra oss:
- Att verka för att vår fred och vårt oberoende bevaras och värna vår frihet att själva forma vår rättsordning och vår kultur.
- Vi skall vara vaksamma mot allt som kan äventyra landets säkerhet
- Om ofred råder skall vi,var och en efter bästa förmåga och med gemensamma krafter, försvara vårt land.

För övrigt håller jag som rojalist med om den äldre versionen.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bra böcker

Inlägg av reboot »

ONE SECOND AFTER

”One Second After is a 2009 novel by American writer William R. Forstchen. The novel deals with an unexpected electromagnetic pulse attack on the United States as it affects the people living in and around the small American town of Black Mountain, North Carolina.

Released in March 2009, One Second After and was ranked as number 11 on the New York Times Best Seller list in fiction in May 2009.”

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Secon ... #Reception

Finns vad jag vet bara på engelska….

https://www.bokus.com/bok/9780765356864 ... gL8GvD_BwE
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bra böcker

Inlägg av reboot »

Kan lägga till, att One Second After som är den första boken är helt fristående och man behöver inte fortsätta med dom andra.
Men uppföljarna One Year After och The Final Day kom sen 2015 respektive 2017 och broderade ut en fortsättning på temat.

Five Years Later släpptes nu i augusti 2023.

48 Hours är en fristående roman om en annalkande solstorm av kollosalformat och hur man förbereder sig.

William R. Forstchen ä mycket kunnig om konsekvenserna av HEMP/NEMP & CME och ger en grav tankeställare till läsaren!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"