energisnåla datorer

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

det är intressant, speciellt när det är så enkelt att byta operativsystem i dom, bara byta sd kort så har man en helt annan maskin

gissar att man kan byta usbminne hur man vill och det är den som ligger ute för nedladdning

en sådan sak är bra smidig för att dela ut information om folk kan ladda mobiler åtminstånde
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: energisnåla datorer

Inlägg av jr_36 »

bastard skrev: 24 aug 2019 10:36 det är intressant, speciellt när det är så enkelt att byta operativsystem i dom, bara byta sd kort så har man en helt annan maskin

gissar att man kan byta usbminne hur man vill och det är den som ligger ute för nedladdning

en sådan sak är bra smidig för att dela ut information om folk kan ladda mobiler åtminstånde
I mitt fall var raspberry pin vanlig webbserver för usb-minnet, då kan man bara lägga in valfria filer med minnet med en annan dator. Men wikipedian måste delas ut på annat sätt, tror jag skrev ett skript som kollar igenom alla ZIM:filer (information från wikipedia) och startade en webbserver för varje sådan den hittade på minnet.

Men kör den bara webbserver på allt på minnet är det enkelt att lägga in sina APK:er (android installationspaket), EXE:filer för datorer, PDF:er/epub:ar, statiska HTML sidor så kan man bläddra runt bland det innehållet.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

finns det något enkelt sätt att göra så att allt dom finns på pinne läggs ut utan handpåläggning?
som vanligt folk med mobil kan hantera?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

kollar lite lätt på att göra en portabel dator i en pelicancasekopia

vill ha det för att hantera lite småsaker

skärm är lite småsvårt trotts allt, nu finns det 10" skärmar, men kollar efter några som kan ta kompositvideo med för att kunna annvända det till dubbla saker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

någon som har koll på bra små tangentbord?
helst med åäö
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Jakob »

jr_36 skrev: 19 aug 2019 22:20 Och, om den ingår som "bra att ha vid shtf", har du Windows+allt annat som du behöver för att installera om den? Eller ett mycket lättare alternativ, ta en backup, och se till att du kan återställa backupen. (Kan testas praktiskt/riskfritt genom att ta backup, byta ut SSDn mot en gammal hårddisk och testa återställa backup).
Tydligen garanterar de inte längre stöd "create system image" (skapa total backup) i windows 10 (men finns kvar i win 7 och 8) läs guide här: https://www.windowscentral.com/how-make ... windows-10
(om provar detta se till att inte återställa till er vanliga disk ifall något får fel, ta ut vanliga disken, sätt in en slask och återställ till den)
Jag skulle byta till SSD i min HP Elitebook. Det visade sej att gamla disken hade en partition med själva bios-programmet och en del annat på sej. För att spegla gamla hårddisken till SSD använde jag Seagate DiscWizard som finns att ladda ner. Då var det klart på en halvtimme.
(Jag köper inget som det står Seagate på, men det är en annan historia.)
För att göra en helt fungerande kopia av en laptop ska hela disken speglas av.
I linux kunde jag ha gjort det med dd, men då ska helst båda diskarna vara avmonterade medan kopiering pågår.
bastard skrev: 25 dec 2019 16:44 någon som har koll på bra små tangentbord?
helst med åäö
Logitech K400 plus gillar jag. 380 gram med batterier så inte det minsta, men det är ett riktigt tangentbord med riktiga knappar och åäö.
Unifying usb-mottagaren får plats i batteriluckan för att inte komma bort, och extra mottagare finns på aliexpress för 70 kronor.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

letar efter ännu mindre och helst med sladd, usb då

tanken är minimalt system med 7-10" skärm och så litet men bra tangentbord som möjligt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av deadrabbit »

Härlig idé med dator i hardcase pelikanen.
Finns några mindre men ofta till iPad Pro mm
https://www.iphonebutiken.se/kanex-mult ... -8657.html
Här är ett vikbart med åäö men är en bluetooth lösning med möjligheter till flera enheter.
Skärmar kan en liten dvd spelare inbyggd allt I ett funka eller liten skärm för kamera etc
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av deadrabbit »

provar linuxmint med bärbar dator, den drar lite än så länge
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: energisnåla datorer

Inlägg av maskros »

Raspberry Pi 4 i en Argon One-låda https://www.argon40.com/catalog/product ... ategory/4/ är trevligt och drar inte så mycket el. Raspberry Pi finns nu också inbyggd i ett tangentbord https://www.raspberrypi.org/products/ra ... rType=home så man bara hakar på skärm och mus, gillar verkligen lösningen men väntar på Sv tgb innan jag slår till.

Det går fint att köra Linux Mate https://ubuntu-mate.org/ports/raspberry-pi/ på Raspberry Pi 4. Lägger man OSet på en USB kan man ha med sig hela sin miljö på en liten usbsticka och bara ploppa in den i lämplig raspberry. Helt ok desktopmiljö och min nya "slimline-PC".
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"