EDC-kniven

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: EDC-kniven

Inlägg av Charlie** »

Jag bär en SOG Acces card 2.0 mer eller mindre dagligen. Den ar ingen plats och är väldigt diskret.

https://www.tacticalstore.se/knivar-ver ... ical+Black
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: EDC-kniven

Inlägg av NordicHillbilly »

Jag har flera billiga fällknivar med assisterande fjäder. De kan man dra och försvara sig med på under en sekund. Minns inte vad märket heter, men det är egentligen rent skräp. Inte menade för hård användning. Går sällan utan kniv nu de senaste åren. Till skillnad från buset så har jag tränat på att slåss med kniv ganska länge. Hemma på gården går jag oftast beväpnad och med kniv på bältet då jag har rätt att skjuta på egen mark. När jag tyvärr behöver vistas i städer eller dylikt så bär jag skräpig fällkniv som man lätt kan kasta bort vid behov.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: EDC-kniven

Inlägg av somvanligt »

Jag har den här: https://images.jet.com/md5/e4396ec18625 ... ec875d.500
Jag hade inte valt just denna själv men jag fick den i present så då använder jag den. Helst hade jag faktiskt velat att den varit standard röd. Den är bra men jag har ju inte direkt användning för vinöppnare exempelvis :roll:
Jag har haft mycket användning för den för vardagliga grejer som att öppna paket och peta sten ur skosulorna :D
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Ursus

Re: EDC-kniven

Inlägg av Ursus »

Uti staden: Har en halvstor Victorinox med trähandtag (Hunter? Ranger? minns inte, fick i present). Låsbart blad, bra skärpa efter en omgång i Tormeken och lagom med verktyg, klarar sig förmodligen under knivlagen. Saknar bara en sax, men kompenserar genom att ha en nagelklippare med mig.

På landet: Vanligtvis en gammal go Mora. Typ modell med rött träskaft. Har oftast på mig någon Moramodell, har aldrig svikit och aldrig känt att jag behövt annat, även om man emellanåt bara måste släpa med sig en hardcore bushcraft-Casström för att förlänga kuken i vänners sällskap.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: EDC-kniven

Inlägg av NordicHillbilly »

5cf1550d8c5af317115550.jpg
5cf1550d8c5af317115550.jpg (31.45 KiB) Visad 4607 gånger

En sån här brukar jag ha. Inget jag direkt rekommenderar, men den duger och ser lite olycksbådande ut. Stålet är kasst och svårslipat. En sån där värdelös amerikansk bladprofil. Önskar att man hade samma tanke på konstruktionen fast ett blad med samma profil och material som en gammal kolståls-mora. Kanske gör egen när jag har tid... Har massa gamla moraknivar.

Bland annat skrämt bort en mindre flock afghanska typer med den, de tänkte råna mig och/eller troligen sno bilen. Tror de var fem stycken. Finns liksom ingen anledning att halvjogga ifatt och sprida ut sig runt någon i en halvmåne en mörk kväll. Hade säkert kunna undvika det genom att inte röra mig i ett dåligt område efter 22 på en mörk höstkväll, men. Ingen kom till skada. Drog kniv och de stack iväg så fort den klickade ut. Hade fälgkorset i andra handen för de hann ikapp mig precis när jag kommit till bilen på parkeringen.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: EDC-kniven

Inlägg av falken »

Leatheman Surge, lite tung med sina 330gr men man får mycket nyttiga funktioner.
Inte billigaste alternativet dock kostar dryga 1000:-
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: EDC-kniven

Inlägg av vantohal »

VIctorinox. Lite olika vilken jag har, beror på tillfälle och klädsel.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: EDC-kniven

Inlägg av Charlie** »

En SOG Accescard 2.0, sitter ned stoppad i den lilla "myntfickan" på mina jeans mest hela tiden.
SG-SOGAC77.jpg
SG-SOGAC77.jpg (30.68 KiB) Visad 4125 gånger
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: EDC-kniven

Inlägg av vantohal »

Jag har en victorinox (Huntsman, Farmer, Hiker eller Small Tinker) på mig. Jag bor och har intressen som gör att jag för det mesta på fritiden kommer undan med att ha en Morakniv eller liknande. Ibland har jag en Leatherman Sidekick på mig som jag fick i julas. Men jag behöver sällan en tång och på allt annat är victorinox mycket bättre.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"