framtiden för vägarna

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av maskros »

Varit ute och åkt lite på E-väg, tvåsiffriga och tresiffriga i Västernorrland på sistone. Inte ett enda seriöst hål jag behövt väja för. Däremot grusvägarna, speciellt i anslutning till broar och överfarter kan slå sönder både fälgar och delar i hjulupphängningen.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Scoo »

Hörde av en bekant som har insyn i finländska förhållanden att han är mycket pessimistisk (kom på tal då det idag var i nyheterna om att finska staten ger upp försöken att lappa & laga vissa sparsamt trafikerade vägsträckor, endera sänks fartbegränsningen eller så varnar man bara för beläggningsskador och vägen ifråga får väl hålla tills den görs om till grusväg en vacker dag...).

Nån gång i början av 2000-talet gjorde man om normerna för enskilda & statliga grusvägar så att kvalitetskravet nuförtiden i princip är att vägen skall ha en jämn yta. Detta släppte fram jordbrukartraktorer med till och med något slags hemmagjorda vägsladdar, rejäla väghyvlar blev bortkonkurrerade. Underhållet kunde väl sålunda göras billigare men med bara en sladd baktill traktorn så dras vägen även plan, upphöjningen i mitten för att få lutning så att vatten rinner av försvinner -> vatten blir kvar på vägen och blir med tiden sämre och sämre*.

I Sverige ska man tydligen åtminstone i teorin hyvla vägen minst en gång i året enligt kvalitetsnormen.

*) påminner lite om en grannkommunen där man i samband med att en tjänsteman pensionerades frångick praxis med att ha en slamsugbil att med roterande schema fara runt och suga rent dagvattenbrunnar, den som kom i stället ville spara pengar :roll: Nu får alltså löv och annat skräp sakta fylla upp brunnarna tills en dag sediment börjar söka sig in i rören och sakta täpper till dem, blir garanterat mer jobb och dyrare än att bara en gång i vartannat år eller så suga tomt brunnarna :|
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av bastard »

körde en runda idag och på en sträcka dom lagade i somras, så var den nu ännu sämre än vad den var då

dom lade på asflat/olja och sten, såg bra ut under några månader men nu är hålen i det nya större än vad dom försökte ordna med ganska jobbiga gropar, skönt att man har en gnutta bättre offroad än gemene man, men jag hadde inte velat åka där med en kebabracer

en vanlig väg mellan lite mindre samhällen, om detta är framtiden så blir det nog unimog som gäller om 10 år...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Prepsson »

Vägarna söder om Varberg är i regel bättre än norrut. Sist jag körde E45 så var det ganska stora sträckor mellan trollhättan och karlstad som inte var något att hurra över.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Charlie** »

Det beror ju på vilken sorts kris också men visst kommer kvaliteten på vägnätet att bli sämre i en kris. Snöröjningen ryker först av allt. De räcker med en ekonomisk kris för att det inte skall finnas mycket pengar över till vägunderhåll. Å andra sidan så är vägnätet viktigt för att transportera timmer och underhåll till viktiga produktionsplatser som gruvor och kraftverk. Att investera i infrastruktur är oftast en nödvändighet för att häva ekonomiska kriser men detta handlar i så fall om politiska prioriteringar och beslut. Man behöver inte ha en 4-hjulsdriven stor SUV, en mindre framhjulsdriven bil med hög markfrigång räcker gott och väl. Bilen skall ha en dragkrok så man kan ha en mindre släpkärra med sig (Tänker närmast på min gamla V4 som stått i flera år nu. Kanske dags att rusta upp den) Bor man norr om Dalälven och i glesbygd, är en snöskoter för vintern en bra investering. Har man gott om pengar över, kan en 4-hjuling vara bra att ha.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av maskros »

Hittar inte tillbaka till artikeln men läste för några år sedan hur de "over there" börjat riva upp asfalten på vissa mindre vägar och låter dem bli grusvägar istället. Kanske något som kommer även hos oss så småningom.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av FCR2 »

maskros skrev: 11 apr 2022 19:28 Hittar inte tillbaka till artikeln men läste för några år sedan hur de "over there" börjat riva upp asfalten på vissa mindre vägar och låter dem bli grusvägar istället. Kanske något som kommer även hos oss så småningom.
Läst samma. Men jag tar hellre en sprucken asfaltväg än en dålig grusväg. Är oklart för mig varför att riva upp asfalten är en bra idé. Att riva upp kostar ju också.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av mango »

Ansvarar för 400 m grusväg som jag försöker hålla i så gott skick som möjligt. Dock så räcker pengarna från staten endast till en grusning per år, så resten får tas ur egen ficka.

Har ingen traktor med sladd, men 4-hjuling med plogblad fungerar hjälpligt att skrapa in gruset från vägrenen. Brukar köra 6-7 ggr/år med den. Ser också till att fylla potthål när det behövs och gräva upp stenbumlingar som växer upp.
Inom 5 år behöver jag nog kantskära och dubbelgrusa så jag vet att det är ett himla jobb att hålla en grusväg fin.
Är också med i en vägförening för ytterligare ca 6 km, så det finns att göra!
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Mulle »

Är glad att ha 4wd även om jag bor söderöver. Mycket tjälskador som aldrig repareras. Nästa bil lär väl bli en Dacia Duster med tanke på ekonomin.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av EN brun böna »

FCR2 skrev: 12 apr 2022 17:36
maskros skrev: 11 apr 2022 19:28 Hittar inte tillbaka till artikeln men läste för några år sedan hur de "over there" börjat riva upp asfalten på vissa mindre vägar och låter dem bli grusvägar istället. Kanske något som kommer även hos oss så småningom.
Läst samma. Men jag tar hellre en sprucken asfaltväg än en dålig grusväg. Är oklart för mig varför att riva upp asfalten är en bra idé. Att riva upp kostar ju också.
Det är svårare att reparera en asfaltväg som börjar bli dålig än en grusväg. Grusvägen blir billigare i längden. Om du lagar ett hål i asfalt så tar det inte lång stund innan hållet är tillbaka.
Grusvägen är dålig under tjällossning och kan bli mjuk och slirig efter stora regn men är lätt att reparera genom att barmarkshyvla så snart vägen bär igen. Här i området pratas det om att ta bort asfalt till förmån för grus då den är lättare att sköta. Bara man ser till att hyvla för vår och höst/vinter då dessa hyvlingar skiljer sig åt. Har med vägens lutning att göra. På sommaren vill man ha vägen plan och till vintern vill man ha mer bombering så den lutar lite åt dikena till. Sedan att man håller efter sly, dikesrensar plockar stenar och allmänt ser till små skador innan de blir stora då håller gruset hög kvalite. Sköts inte dikesrensningen blir det för mycket vatten mot vägkroppen och då blir vägens hållbarhet mycket sämre.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"