framtiden för vägarna

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

framtiden för vägarna

Inlägg av bastard »

en sak som jag funderar en del på

som det är nu så går det en hel del pengar till att underhålla vägar, i en framtid där grodan värms upp så kommer sannolikt saker som underhåll i vägnät minskas ordentligt

det synns redan nu i norr där det klagas över dåliga vägar
googla på
dåliga vägar
och döm själva

dagens bilar är till en del mindre lämpade för sämre vägar, ex småbilar och normala elbilar , dom skakas sönder och har högre förbrukning per mil

sedan finns det mycker mer suv'a idag med större hjul som klarar det bättre än normalbilarna

är vägunderhållet någon vettig skala på kokta grodan?

planerar ni för att hantera en sådan kokt situvation?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Ursus »

Bor i norr.
Äger suv.
Inga problem! (så länge jag får äga en bil med förbränningsmotor)
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Obstinat »

Jag har resonerat som så över saken. Desto sämre vägar innebär att ett mindre antal av fårket kommer att röra sig utanför sin hemmamiljö den dagen då det sk*ter sig på riktigt. Om nu inte drivmedlen sinat först? Förhoppningsvis inser BMW folket att de inte kommer så långt på knappt farbara vägar med sina lågprofildäck.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av bastard »

ursus, hur illa är vägarna däruppe egenteligen?
media är en sak, verkligheten av folk manlitar på som kollat irl är bättre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 18 aug 2019 09:01 ursus, hur illa är vägarna däruppe egenteligen?
media är en sak, verkligheten av folk manlitar på som kollat irl är bättre
Motorvägar och större transportleder (exvis huvudleder från gruvorna till respektive industri/hamn) är generellt bra och släta, men allt annat lämnar mycket att önska.

Mindre vägar; även de som benämns landsvägar mellan (mindre) orter, är överlag ungefär 20 år efter i underhåll. Vi har stora problem med tjälskador häruppe pga snön och kylan, men jag tycker att det läggs mindre och mindre krut på att faktiskt laga dem. Där det skulle behövas en helrenovering från grunden använder man hellre asfaltbrännare på de allra värsta platserna, vilket ger en fin yta i ungefär två-tre år innan det åter är gropigt och sprucket. Det är en plåstermentalitet som ger ett par hundra meter fin asfalt varje mil eller så, resten är i oskick. En släkting som bott i Göteborg ett bra tag var uppe och hälsade på och förfasades över hur gropigt och buckligt det var; hon kunde knappt tro att bilen skakade till som den gjorde jämt och ständigt. Själv börjar man bli så van att det knappt märks. Bra eller dåligt?

Potthål och sprickor; även rejäla sådana, kan ta år att fixa. Och när det väl händer så är det sällan mer än ifyllnad medelst spade. Ett par vintrar efter det så har det sjunkit igenom igen. Dessa är förmodligen de jävligaste av allt. Det är svårt att slappna av när man kör. Mitt i allt kan dessa dyka upp och då är det tvärnit eller hård sväng som gäller för att inte paja däcken.

Grusvägar är mer okej, men detta beror på privata initiativ medelst väghyvel snarare än något statligt. Jag väljer hellre grusvägar på vissa platser än asfalt, risken för stenskott är mer acceptabel än att behöva rulla på en tvättbräda tills hela bilen rasar ihop.

Inom byarna/samhällena läggs viss energi på att laga och förbättra, men jag tycker att det blir mer "skrytprojekt" än faktiska åtgärder. TIll och med i min lilla hemby på ett par tusen pers, medelålder 60+, byggs en rondell. Till vilken nytta, kan man fråga? Ja, det gör ju kommunen mer attraktiv säger kommunfullmäktige på fullaste allvar. Likaså byggs trottoarer med höga, vassa naturstenar för att betrygga fotgängare. Vilka fotgängare? Agda, 80 år, som snart är död ändå? "Attraktivare kommun", är åter svaret. Rondeller och fina trottoarer är dock en klen tröst om ingen tar sig hit på skitvägarna mellan samhällena.

Vintertid är sedan en separat fråga. Snöröjningen tycker jag blir sämre för var år som går. Det brukar se ut ungefär såhär:

Snö faller.
Kommun: "Nja, det kommer nog inte så mycket, vi behöver inte ploga."
Snön slutar på 20 cm efter ett dygn.
Kommun: "Åh, fan, vi kanske måste ut och ploga ändå"
Plogar de största vägarna, inget annat.
Privata aktörer tar småvägar och inne i bostadsområden.
Kommun (i gnällig ton): "Vad fan plogar privatpersonerna vägarna för? Det är vårt jobb."
Mer snö faller:
"Nja, det kommer nog inte så mycket, vi behöver inte ploga"
20 cm till.
"Okej då"
Folk kör fast eller tvingas duellera mot plogbilen ute på trånga passager med snö upp till spoilern.
"Jävla idioter varför är ni ute och kör när vi inte har plogat??"

Ungefär så. Nepotism, sinande kassa och politiker med alkohol- eller inavelsskador har lett till detta.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av bastard »

:o (:)

tack för beskrivningen, hur pass sämre kan det bli utan att vanliga bilar kan ta sig fram?

hadde helt glömt bort snösvängen
härnere har snön lyst med sin frånvaro på allvar i snart tio år
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 18 aug 2019 11:01 :o (:)

tack för beskrivningen, hur pass sämre kan det bli utan att vanliga bilar kan ta sig fram?
Jag skulle nog säga att alla med lågprofildäck redan i nuläget får en dålig dag om de beger sig utanför motorvägar och storstäder (så stora städer nu blir häruppe). Låga bilar i allmänhet, typ Toyota Prius, är i ständig riskzon, skulle inte vilja ha något motsvarande i dagsläget. Övervägde en sådan när jag skulle köpa nytt men verkligheten hann ikapp med bakhuvudet, tack och lov. Om man nu kör extremt defensivt hela tiden och är beredd på att bromsa in och snigelköra så klarar man sig säkert, men skulle inte vilja behöva ha detta i tankarna hela tiden. Så sent som i våras körde en kompis till mig sönder spoilern på sin sänkta Audi i ett helt vanligt "tjäl-gupp", orsaken var helt enkelt ouppmärksamhet.

Den värsta utvecklingen för vanliga bilar (typ vanlig sedan/kombi) skulle potentiellt ligga i att redan tjälskadade vägar blir än mer tjälskadade utan att markarbete görs. Redan idag finns det vägar vars profil ser ut som en stillbild av en vippande flagga i vind: Bändar och krökar och kullar på det som borde vara rakt.
Tycker mig dessutom se att tjälskadorna blir värre nuförtiden med klimatförändringarna än för; säg, tio-femton år sedan. Våra vintrar blir blaskigare och blötare än vad de var förut. Hela hösten är princip en evig frys-tö-cykel tills det stabiliseras efter nyår. I kustlandet häruppe har det regnat rejält till julafton eller varit plusgrader kanske sex av de åtta år jag bott i denna miljö. Min teori är att detta försämrar underlaget under vägarna då det progressivt letar sig in smältvatten under asfalten som sedan fryser och expanderar när det väl blir riktig vinter. När våren sedan kommer bänder det skiten ur vägen då den sjunker igen. Förut; då jag vill minnas att det var mer eller mindre en stor infrysning i november/december och sedan snö på det, så blev nog tjällossningen mildare, men så verkar inte vara fallet numera.
bastard skrev: 18 aug 2019 11:01hadde helt glömt bort snösvängen
härnere har snön lyst med sin frånvaro på allvar i snart tio år
Börjar det vara så illa där nere? :o Olycksbådande tider vi lever i... Hur skall klimatet utveckla sig framöver? Inte kul.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av Tank »

Jag tänker att rätt däck i första hand är a och o.
I andra hand markfrigången och sist drivlina och hjulupphängning.
Obs! Ovan gäller så klart bara om föraren kan köra bil och är uppmärksam på väglaget ;)

Jag uppfattar dock inte att vägarna har blivit påtagligt sämre, mest att just underhållet minskat.

Jag har själv för länge sedan anpassat bilparken efter ett tänkt Worst-case-scenario för just dålig väg. Ovan punkter testas lite då och då med sambons bil och jag kan konstatera att en Kia Ceed, även med bra däck inte är bra på dålig väg....

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av bastard »

borde vara tio år sedan det kom mycket snö och där det varade i någon månad
dock har det kommit en del snö runt om, men det är mer lokalt

nu har det varit mest att det något år kommit en decimeter eller två, det håller sig en vecka eller tre, kanske kommer lite till, eller smälter det bort och kan komma lika mycket till

ganska ofta hart vintern inneburit mest blött, någon vecka med några minusgrader och lite snö som är där för syns skull
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: framtiden för vägarna

Inlägg av FCR2 »

Kör "vanlig" sedan i golf klass idag. Nästa bilbyte blir det en bil med högre markfrigång, inte tvunget fyrhjulsdrift men högre frigång är ett måste här ute på landet. Svevia hänvisade till sorkar som underminnerat vägbanan i den lokala byns fejjagrupp! Det tog hus i helvete.. Det var förra året. Just nu håller dom på att lägga ny asfalt.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Fordon"