Köttgrodor/ödlor/ormar

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Daltorpet »

Jag har snöat in lite grann på urvakens scenario som handlar om att man inte kan vara utomhus av någon anledning. Det gör det ju så klart svårt att hålla större djur som måste vara utomhus.

Vi håller på att spåna lite på vilka djur som skulle fungera att hålla inomhus för mat. Vi har kommit fram till kaniner, insekter, och vaktlar men vi tänker att kaninerna kan man inte hålla med mat alltför länge. Så vi tänkte på kräldjur!

Har ni någon erfarenhet kring det? Finns det särskilda köttkräldjur? Jag vet att våra svenska kräldjur är fridlysta så jag tänker på arter som är avlade till det syftet.

Hur tror ni "ekonomin" skulle se ut med dem? Jag menar ur självhushållssynpunkt är det möjligt att få dem att reproducera sig med det man kan få plats med inomhus. Tänker tex insektsodling, fönsterodling etc. Vatten måste man ju så klart hämta utifrån men det gäller ju oss människor också så småningom.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av EN brun böna »

Ormar som hålls som husdjur i sverige har ofta salmonella

Tittat på marsvin?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 24 aug 2019 02:19 Ormar som hålls som husdjur i sverige har ofta salmonella

Tittat på marsvin?
Aha det var intressant det visste jag inte. Kan man smittas av dem vid beröring eller så?

Jo det har vi men tänker att det är lite samma som kanin, att man kan hålla ett lager till mat men sen tar det slut. Det jag hoppades på var att kunna få ruljans med det man kan skapa inomhus.

Men marsvin är intressant det har varit på tapeten här hemma ett tag. Har du någon erfarenhet kring dem? Tänker som matdjur då?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av EN brun böna »

Ja reptiler kan smitta och det kommer flera fall per år läs gärna detta
https://www.djurvardguiden.se/artikel/s ... -reptiler/
https://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/s ... h-amfibier



Marsvinen kan hållas i större grupper än kanin och marsvinet växer snabbare och har en ämnesomsättning som gör att det går åt mindre mat än till kaninen för tillväxt. I sydamerika har man cuy som blir större än de vanliga marsvinet, men vill man ha såna så är det få uppfödare i sverige, danmark har fler uppfödare.
Köttet är lite fetare än kanin mer åt gris än kanin.
Ursus

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Ursus »

De flesta kräldjur tror jag inte är värt det. Ormar är bara brosk och helvete; fråga mig gärna hur jag vet (OK, jag har smakat friterad sådan i ett mindre nogräknat land). Ödlor har väldigt lite kött på kroppen om vi inte pratar Gila-monster-storlek (tror f.ö. att de är giftiga). Grodor är bara bakben och resten är skinn och inälvor.

Sjukdomsrisken dessutom. Det är djur som ålar eller glider eller krälar längs marken och stoppar i sig allt elände i detta plan. Nein danke. Jag skulle hellre bunkra myyycket kött av lite trevligare djur :-g :?
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av bokmalen »

jag tror nog det största problemet med kräldjur/kallblodiga djur för kötthållning är den långsamma reproduktionen.

Om du har husdjurskaniner eller marsvin sätter du ihop honor och hanne och 30 dagar senare har du fler. För kräldjur har de oftast en parningssäsong per år, och har du någon icke inhemsk sort är det inte säkert det triggas alls.

Du vill ju kunna komma igång med produktionen tämligen fort efter shtf.

En fråga dock gällande "inomhus" som stod i början av tråden. Hur illa är det ute? är det "bug in p.g.a. radioaktivt nedfall, eller kommer du att kunna ha en liten inhägnad i samband med huset?

Om det:
1. Går att vara ute
2. Det inte gör något om det "låter lite", d.v.s. du gömmer dig inte för raidande gäng
3. Är OK med viss kapitalförstöring fram till SHTF[
Så har jag haft en fundering på höns, lagrade i små behållare ready to hatch. :notme:

En äggkläckningsmaskin kostar runt 2 tusen, och den kan man ha stående.
Så man skulle kunna tänka sig att ha en tolv-pack befruktade ägg stående och rotera dessa varje månad.
Det kan dock vara bökigt att hitta/köpa garanterat befruktade ägg från uppfödare hela tiden.
Tester/prov har visat att rätt stor procent av ägg från frigående ekologiska gårdar är befruktade och går att kläcka.
Man har tuppar med hönsen för att de ska vara lugnare, och naturen har sin gång :lol:

Ägg vill man ju ha hemma i vilket fall, så att ha en 15 pack extra med ekologiska ägg från frigående höns skadar inte.
En ide i alla fall.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Daltorpet »

bokmalen skrev: 26 aug 2019 09:12 jag tror nog det största problemet med kräldjur/kallblodiga djur för kötthållning är den långsamma reproduktionen.

Om du har husdjurskaniner eller marsvin sätter du ihop honor och hanne och 30 dagar senare har du fler. För kräldjur har de oftast en parningssäsong per år, och har du någon icke inhemsk sort är det inte säkert det triggas alls.

Du vill ju kunna komma igång med produktionen tämligen fort efter shtf.

En fråga dock gällande "inomhus" som stod i början av tråden. Hur illa är det ute? är det "bug in p.g.a. radioaktivt nedfall, eller kommer du att kunna ha en liten inhägnad i samband med huset?

Om det:
1. Går att vara ute
2. Det inte gör något om det "låter lite", d.v.s. du gömmer dig inte för raidande gäng
3. Är OK med viss kapitalförstöring fram till SHTF[
Så har jag haft en fundering på höns, lagrade i små behållare ready to hatch. :notme:

En äggkläckningsmaskin kostar runt 2 tusen, och den kan man ha stående.
Så man skulle kunna tänka sig att ha en tolv-pack befruktade ägg stående och rotera dessa varje månad.
Det kan dock vara bökigt att hitta/köpa garanterat befruktade ägg från uppfödare hela tiden.
Tester/prov har visat att rätt stor procent av ägg från frigående ekologiska gårdar är befruktade och går att kläcka.
Man har tuppar med hönsen för att de ska vara lugnare, och naturen har sin gång :lol:

Ägg vill man ju ha hemma i vilket fall, så att ha en 15 pack extra med ekologiska ägg från frigående höns skadar inte.
En ide i alla fall.
Jo det stämmer nog vi har övervägt och kommit fram till att det inte var någon bra idé. Jag kom på tanken då vi håller insekter och tänker att en groda tex får väldigt många ägg så tänkte att antalet ägg skulle väga upp att det bara lades en gång per år.

Jag tänker att det är någon slags radioaktivt avfall och helst något man inte ska andas in. Jag är inte säker på om man får reda på det i berättelsen eller om de bara antar det och har det som försiktighetsåtgärd.

Vi har faktiskt en större äggkläckningsmaskin men den går på 230volt så då måste vi ta oss någon annanstans om vi ska använda den. Dock har vi ett gäng biologiska superkläckare som kallas dvärgcochiner :twisted: så lägger man större rasers ägg under dem så ruvar de garanterat. Tänker om man inte vill ha en av de större hönsen inomhus.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Tidsspann »

Kan råttor var en idé?
De kan äta alla rester från hushållet och de kommer garanterat gnaga det helt rent.
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av Camo »

Tidsspann skrev: 29 aug 2019 21:15 Kan råttor var en idé?
De kan äta alla rester från hushållet och de kommer garanterat gnaga det helt rent.
Usch,bara tanken gör mig illamående,jag dör hellre än att med full vetskap äta en råtta...
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Köttgrodor/ödlor/ormar

Inlägg av FCR2 »

Sniglar? Odlas väl i Frankrike
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"