har du en "säker" plats

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

har du en "säker" plats

Inlägg av bastard »

en liten udda fråga, jag har traskat runt en hel del i skogarna, hittat ställen som är udda och svårtillgängliga

en del har man lagt i minnesbanken som, intressanta
helt enkelt något ställe som kan passa att ta sig till om man skulle vilja undvika folk ett tag

ex vid extrema smittor eller liknande

en del som kräver kanot, några som går att köra till om man har fordon nog för det, en del som man måste gå och klättra till, en del som man kan cykla till

harmdu kollat upp sådant i förväg?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av bokmalen »

Det beror naturligtvis på hur smittsamt det är och hur det sprids.
Är det luftburet så är ju frågan hur långt från andra människor man måste hålla sig.

Men ja, jag har en plats på en ö dit vi brukade fara och campa emellanåt när jag var liten och dit jag själv varit med ungarna ett antal gånger.
Jag har aldrig sett en annan människa där, och sällan ens nära.

Ett problem dock är att det finns en hel del sjöfågel (främst mås) på klippor/skär runtomkring, och om det är någon typ av fågelinfluensa skulle de ju kunna vara potentiella spridningskällor.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av Ursus »

För alla människorelaterade hot (allt utom typ fågelinfluensor och liknande) har jag en betryggande plats ganska nära min BOL. Dit skulle jag kunna göra en american-style "bug out" med ryggsäck och diverse för att få vara ifred. Åtminstone sommartid; säg maj-sept.

Det är inte väldans långt ifrån civilisationen; men tillräckligt isolerat för att hålla fordon (och därmed 99,9% av befolkningen) borta. Vintertid brukar skoterspår figurera genom platsen, men det är oundvikligt häruppe där skoter i var mans garage är lika självklart som att himlen är blå och att vatten är blött.

Det är en slags kaldera-liknande formation mellan tre relativt dramatiskt stigna bergstoppar; en grund dal med en liten skogstjärn på kanske 100 x 150 meter i mitten; kanske lite mindre. Tjärnen härstammar från en kallkälla och är så ren den kan vara, men befolkas typiskt av smålommar och gräsänder. Vattenrening krävs således, men ingen oro finns för människoskapade föroreningar. Skogsbruk går inte att bedriva i nejden då bergstopparna är mycket risiga, blockiga och tvärbranta. Med undantag för en skogsväg som går på utsidan av ett av de lite slätare bergen och ned till en friluftsplats längre bort finns inga lätta vägar in; men även från denna skogsväg är det en utmaning att gå då en rullstensås blockerar vägen.

Väl inne i kalderan är det några hektar typisk norrländsk gammelskog; brunnen för kanske 90-100 år sedan. Rik flora och fauna; finns till och med tortor där. Tjäder i mängd. En björn har hängt där i några år, men är nu försvunnen (misstänker de kusinknullande fanskapen i en närliggande by, då jag inte sett rapporter om att björn har fällts lovligen i det området). MYCKET ved i form av torrfuror. Har campat där någon gång och gillar platsen. Inga trafikljud når in trots att bergen ligger intill en riksväg.

Har sett ett och annat tecken på att åtminstone någon människa sätter sin fot där emellanåt under barmarkssäsongen, troligtvis jägare. Däremot tror jag att jag kommer att få vara ganska ifred där om jag önskar.

Har ett par två tre andra ställen med liknande "kaldera"-egenskaper som jag även tittat på i kartform, och skall undersöka vid tillfälle. Nyckeln är att jag vill upp en bit, jag vill ha vatten, och jag vill ha otillgänglighet.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av maskros »

Finns några ställen i skogen vid BOL. Ett av dem har en gammal jaktkoja med ett bord och en plåtkamin. Visserligen känd av lokalbefolkningen men inget som någon utifrån hittar. Bilar tar sig inte dit, en traktor gör det. Har ett par ytterligare ställen jag känner till men de är inte lika ifred. Jag skulle känna mig ganska lugn i jaktkojan vid BOL.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av mopar340 »

Har några kandidater, de bästa är på ute på obebodda öar.
Att inte ha landfast förbindelse minskar ju risken för "spring" på platsen rejält, bara se till att gömma sin egen båt eller flytetyg så man inte drar till sig uppmärksamhet.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av Omnivore »

Nej, jag har ingen säker plats.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 01 sep 2019 16:18 Har ett par två tre andra ställen med liknande "kaldera"-egenskaper som jag även tittat på i kartform, och skall undersöka vid tillfälle. Nyckeln är att jag vill upp en bit, jag vill ha vatten, och jag vill ha otillgänglighet.
Ett år efter detta inlägg, 2020, kikade jag på ett av dessa ställen, och fann en ny plats dit jag definitivt skulle göra en skogs-bugout om så skulle behövas (diskussioner om rimlighet åsido). Häromdagen förärade jag stället med ett nytt besök och tog några bilder.

648eb284919a1305705059.jpg
648eb284919a1305705059.jpg (152.31 KiB) Visad 212 gånger

Stället ligger inklämt mellan två blockiga, oländiga berg varav ett är redigt brant. Otillgängligt för allt utom fotvandring sommartid, och även det var kärvt för en man i sin krafts dagar. Gammal naturskog runt omkring, fläckvis gammelskog. Härliga hänglavsgranar överallt. Något negativt att säga är att tältning skulle bli en aning tjavigt. Marken är mycket stenig. Men hängmatte-bugout sommartid och jag skulle leva livet!

648eb244ebb41695260854.jpg
648eb244ebb41695260854.jpg (127.25 KiB) Visad 212 gånger

Avlång långgrund klarvattentjärn mitt i allt, med sandbotten och abborre, gott om spår efter tjäder och järpe, samt två knip-par som samsas på varsin sida om tjärnen. Viltstigar av älg efter bergsidorna. Så ofantligt mycket resurser att det knappt går att peka på: Tickor, massiva tjärstubbar, lavar, blåbär, lingon... Det enda som saknas är en lagom hjortronmyr i närheten, men man kan inte få allt.

648eb2c7e6ac7335276465.jpg
648eb2c7e6ac7335276465.jpg (159.37 KiB) Visad 212 gånger

En kilometers vandring över ett av bergen och man hittar ett hygge nedanför en väl använd hällmark där tjädern har sin sovplats. Lär finnas rallarros där i något år till i alla fall.

648eb30d2c1e4217513794.jpg
648eb30d2c1e4217513794.jpg (173.11 KiB) Visad 212 gånger

Sällsamt att skåda dessa härliga mer-än-sekelgamla brandstubbar, fulla i tjärved. De blir mindre och mindre vanliga.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: har du en "säker" plats

Inlägg av bastard »

avundsjuk på det trevliga sättet, grattis ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"