tung attackcykel

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tung attackcykel

Inlägg av Marie »

mopar340 skrev: 16 sep 2022 07:41
Marie skrev: 15 sep 2022 23:49
mopar340 skrev: 15 sep 2022 23:05 Har en Bafang BBS02 som ger över 1000W med mina inställningar. Har 10 växlad kasett på bakhjulet. Känner inget större behov av fler. Med eller utan el.

Men om man känner för det så kan en SRAM vara nått, de har större område än vanliga Shimano med bara bakväxel.
tack för tipset.. jag hade aldrig hört om SRAM navmotorer.. Men det ser ut att fungera med stor drevkassett.
10växlar räcker oftast ja. :mrgreen:
Nu råkar jag bara ha en äldre tävlings mountainbike med fjädring fram o bak o en jädra massa växlar... så jag vill inte "sabba" den så att säga, men att ha den kombo eldriven kan ju vara lite lathetsfaktor modell stor. :mrgreen: :mrgreen:
Menade att man kan byta bakväxeln till en SRAM eller en modernare Shimano med större "område" sen har man mittmotor.
det finns kasetter med över 5 ggr skillnad i utväxling.

Hyrde en el-fatbike med SRAM 12 växlat i somras, minsta drevet var 10 kugg och största 52, vilket gav ett stort område.

Du sabbar ju inte cykeln, bara riva bort elkittet och montera tillbaka originalgrejorna.
Jo jag såg att de hade för enbart byta ut bakhjulet men ändå behålla växlarna. :D
Byta ut trampnav skulle jag dock inte göra. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

Är osäker på hur eftermarknadsmittnav sitter, men de är ju påhäng så sååå svårt äre inte väl att återställa. Kan inte va värre än att byta växellåda och kamrem på volvon....🙄

Somsagt har jag en elcykel.10växlad framdämpad som bivit min vardagsbrukis nu. Kompletera med cykelvagn och pakethållare.
10 räcker för mig, cyklar mest landsväg men de lägre intervallet är bra vid snö/utanför vägen.

Tänkte också i banorna att ha fullväxlad cykel med elassistans. Men det är inte ett behov som har uppstått än för mig.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tung attackcykel

Inlägg av Marie »

Men om jag inte kan byta kamrem på volvo då? :mrgreen:

Edit.
Såhär gick det sist jag bytte kamrem. :hm:

.
6328b3a87c8f7337701290.jpg
6328b3a87c8f7337701290.jpg (117.83 KiB) Visad 445 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tung attackcykel

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 20 sep 2022 22:48 :lol: :lol: :lol:
Med nya kamremmen medföljde en Lila topp och 350hk istället för 165hk. :P
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

Man ska ju alltid va välutr....väl förberedd heter det.

Blir lite av då på extra pinalerna på den här:
https://c8.alamy.com/zooms/9/14d9bdd594 ... j9myf8.jpg

:mrgreen:
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

Annars som tacticool är ju denna att föredra.

https://wp.inews.co.uk/wp-content/uploa ... 108507.jpg

Hörde att gränstrupperna i nordnorge hade kikat och skulle prova e-bikes för patrullering. Var mycket tystare än sexhjulingarna de körde runt i.

Har alltid tänkt på cykel som bov. Men jag känner att jag har ingen bra lösning på bob. Nu är ju min tilltänkta lite stor och kanske mer åt inch bag men men.
Om det gick att fästa en stadig rygga smidig, komma åt utr smidigt när ryggan är lastsäkrad samt vid behov kunna dumpa cykel för fotjobb snabbt så kanske.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tung attackcykel

Inlägg av Charlie** »

Kråkfot skrev: 27 sep 2022 21:36 Annars som tacticool är ju denna att föredra.

https://wp.inews.co.uk/wp-content/uploa ... 108507.jpg

Hörde att gränstrupperna i nordnorge hade kikat och skulle prova e-bikes för patrullering. Var mycket tystare än sexhjulingarna de körde runt i.
Cyklar för militära enheter är inget nytt men har glömts bort under motoriseringseran. Cykeln i militära förband har återuppstått för just att de är tysta. Cyklar typ mountainbike, har använts en hel del för nattpatrulering i Afghanistan bl a.
Kråkfot skrev: 27 sep 2022 21:36 Har alltid tänkt på cykel som bov. Men jag känner att jag har ingen bra lösning på bob. Nu är ju min tilltänkta lite stor och kanske mer åt inch bag men men.
Om det gick att fästa en stadig rygga smidig, komma åt utr smidigt när ryggan är lastsäkrad samt vid behov kunna dumpa cykel för fotjobb snabbt så kanske.
En mindre cykelkärra, typ enhjulig löser kanske problemet?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

:up:
Ska kika på det
Hallabaloo
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 mar 2023 00:48

Re: tung attackcykel

Inlägg av Hallabaloo »

Bumpar gammal tråd men om man nu ska bygga en attackcykel, vad är det billigaste och enklaste sättet att få den eldriven?
Skriv svar

Återgå till "Fordon"