Rädda frysboxen vid strömavbrott

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av maskros »

Tack xsive, då förstår jag.
Ja, en solpanel med en MPPT är nog bra att ha!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Marie »

Bara en liten sak som många inte tänker på.
Se till att ha så lite tomt utrymme som möjligt i frysen.. När man börjar få mindre mat, så lägger man in frysklampar eller 2,5liters dunkar med vatten för att fylla ut.(man får se till att det finns utrymme för isen att expandera i dunken, så inte proppfull med andra ord)
På så vis fördröjer man tinings-tiden en del.. samt det ger dricksvatten när det väl är tinat.
Sedan tänk på att kyla sjunker och värme stiger.. så ha de sakerna i botten på frysen som behöver mest kyla och klampar/dunkar högst upp.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Tank »

Du har helt rätt, men jag tänker att det ena inte utesluter det andra. :hm:
Ett gäng solceller med mppt som laddare accarna finns i planen. Men prio just nu var korttidsfunktionen med inverter och batteri eftersom elverk finns :)
En vettig solcellsanläggning med mppt för att driva/ladda ovan är ju inte heller jättebilligt :hm:

Vad skulle kunna vara en vettig kombo som bara är att köpa och skruva ihop?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av maskros »

Tank skrev: 12 mar 2022 17:17 Vad skulle kunna vara en vettig kombo som bara är att köpa och skruva ihop?
Menar du solcellsanläggning? Jag vet inte ett smack om denna lilla anläggning och jag vet inte vad du har för pengar men https://24volt.eu/butik/Solenergi/Solce ... _regulator ger 3A för 775 kr. Kan det vara möjligt att parallellkoppla såna för högre laddström tro? Firman har massa skojiga saker i alla fall.

Vad vill du lägga ut? Vill du mata huset också eller vill du bara ha batteriladdning?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Parabellum »

Tank skrev: 12 mar 2022 17:17 Du har helt rätt, men jag tänker att det ena inte utesluter det andra. :hm:
Ett gäng solceller med mppt som laddare accarna finns i planen. Men prio just nu var korttidsfunktionen med inverter och batteri eftersom elverk finns :)
En vettig solcellsanläggning med mppt för att driva/ladda ovan är ju inte heller jättebilligt :hm:

Vad skulle kunna vara en vettig kombo som bara är att köpa och skruva ihop?

//Tank
För den som inte har allt för långt till Tollarp, så är det all ide att köra till Dartwind`s butik. (24 volt)
Ägaren är kunnig och hjälpsam. :up:

Borgargatan 40
298 33 Tollarp
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av FCR2 »

Parabellum skrev: 12 mar 2022 18:56
Tank skrev: 12 mar 2022 17:17 Du har helt rätt, men jag tänker att det ena inte utesluter det andra. :hm:
Ett gäng solceller med mppt som laddare accarna finns i planen. Men prio just nu var korttidsfunktionen med inverter och batteri eftersom elverk finns :)
En vettig solcellsanläggning med mppt för att driva/ladda ovan är ju inte heller jättebilligt :hm:

Vad skulle kunna vara en vettig kombo som bara är att köpa och skruva ihop?

//Tank
För den som inte har allt för långt till Tollarp, så är det all ide att köra till Dartwind`s butik. (24 volt)
Ägaren är kunnig och hjälpsam. :up:

Borgargatan 40
298 33 Tollarp
Tack för tipset, hade inte koll på att den låg här nere.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av somvanligt »

Scoo skrev: 15 sep 2021 15:49 Väcker denna tråd "några" månvarv senare :lol: Som jag skrev i tråden om Honda elverk kontra "allt annat" så skaffade jag ett rambyggt OEM-elverk som producerar "ful-el". Hoppas sen kunna nån gång ärva ett knappt använt Honda EU20i-elverk (aningens äldre modell än dagens EU22i).

Frågan om frysbox och reservkraft blev aktualiserad för mig då jag handlade ett nytt frysskåp och mätte vad det tar, kompressorn startström ligger på 240W och sen ligger normal effekt på 45W. En cirka 10-15 år gammal frysbox startar med cirka 700W och arbetar sen med 200W, testade även ett gammalt Electrolux från månne slutet på 1970-talet eller början på 1980-talet som dundrar igång med lite på 1kW och drar sen 260W. Börjar tro att med så här pass liten förbrukning som det moderna skåpet behöver så skulle jag helt enkelt kunna ha det minsta Hondaelverket* (EU10i) i lager och i långvarigt krisläge flytta över de mest kritiska livsmedlen till den moderna frysen. Någon annan som mätt vad nyare frysboxar & -skåp förbrukar?

*) detta är ungefär vad jag kunde tänka mig ha råd med, följande storlek är nästan dubbelt dyrare
Intressant. Då kanske det är görbart ändå att ha ett elverk för att kicka igång och diva kyl/frys? Förstår jag rätt då?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av entropi »

Man behöver så klart undersöka och prova det först, men jag har en teori.

Om man ändå ska köpa ny kyl/frys så skulle jag tro att de nya inverter-frysarna borde ha betydligt lägre startströmmar. Lär vara billigare att satsa på ett något dyrare skåp än en dyrare generator.

En annan sak att undersöka är om inverterdriva kompressorer ens behöver växelström. Kan det fungera med en DC-DC -omvandlare till 110/230 VDC..?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

eller direkt på solpaneler, bara en shuntregulator för lagom spänning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Scoo »

Mitt fall som beskrivs ovan är ju förstås bara en anekdot, bäst är det väl nog att man kollar före köp av eventuell ny frys. Handlar man från fysisk butik bör de ju ha modellexemplar framme och då går det ju att ha med elmätare och be dem stöpsla i det så man får mäta belastningen. Sen är ju frågan om hur dessa moderna frysar är mera känsliga för annat såsom åsknedslag etc :hm:
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"