symaskiner

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

symaskiner

Inlägg av bastard »

en symaskin tillhör mina hatobjekt
dom är något som alltid ställer till bekymmer :roll: :smack: :lol:

men ack så smidiga när dom väl fungerar

vad borde man ha ståendes som klarar sig i många årtionden till?


samma sak så kollar jag sakteliga efter en som klara läder och grövre saker, troligen där jag får problem med att dom vanliga symaskinerna ger upp för mig :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: symaskiner

Inlägg av maskros »

De gamla trampsymaskinerna är rätt tåliga. Nackdelen med dem är att de (allra flesta? alla?) saknar zickzack.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: symaskiner

Inlägg av bokmalen »

Tja... morsan har en "Husqvarna" som hon haft i 50+ år, grön metallic typ antagligen gjutjärn eller nåt :lol:
Ser ut såhär: https://www.tradera.com/item/340953/352 ... mal-modell

Men hon har haft den sedan innan hon gifte sig, och den funkar än, och jag tror inte det går en vecka utan att den används...

Så om du kan få tag på kvalitet så kan det hålla riktigt länge, så länge du droppar på lite symaskinsolja och underhåller den.
I intend to live forever, or die trying to
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: symaskiner

Inlägg av EN brun böna »

Den där gröna är en klassiker men finns i olika modeller med och utan zicksack så kolla, Jag har nån sån som står, Har gärna mer än en för lite reservdelar mm.
Jag tittar gärna efter de första motoriserade symaskinerna, finns fina singer med inte bara zicksack utan även med div dekorsöm samt pressfötter för knapphål mm. Det som är bra med dem är att de har remdrift som inte skiljer mycket till trampmaskinerna. S har jag ett par trampmaskiner. Kör med ström så länge det går men kan sedan lätt flytta över den mer avancerade symaskinen till trampstativet.
Fyndet för i år är en skomakarmaskin med trampa som stått i en sportaffär för lagning av benskydd och skridskor
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: symaskiner

Inlägg av jr_36 »

bokmalen skrev: 05 sep 2019 20:54 Tja... morsan har en "Husqvarna" som hon haft i 50+ år, grön metallic typ antagligen gjutjärn eller nåt :lol:
Ser ut såhär: https://www.tradera.com/item/340953/352 ... mal-modell

Men hon har haft den sedan innan hon gifte sig, och den funkar än, och jag tror inte det går en vecka utan att den används...

Så om du kan få tag på kvalitet så kan det hålla riktigt länge, så länge du droppar på lite symaskinsolja och underhåller den.
Jag har denna. Det enda jag lite orolig över är gummidrivremmen mellan motor och första hjul, den kanske kan vittra med tiden. men den funkar just nu. Övrig rem är i tyg+stål. Tycker backknappen är lite underligt placerad också. Har tyvärr inte använt den så mycket, men det är första tankarna. Har så klart köpt på mig diverse synålar, även lädernålar. Just den maskinen har dessutom en lågväxel för tufft läder och diverse.

Och den gör zicksack i olika bredder och tätheter (framåthastiget) och massa andra konstigt haha.

besvarar gärna frågor eller laddar upp bilder om någon undrar något speciellt ang den
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: symaskiner

Inlägg av FCR2 »

Kör också med gröna Husqvarnan, tjejen har en trampmaskin. Har inte hunnit prova trampmaskinen än.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: symaskiner

Inlägg av Daltorpet »

Frugan har en stor svart sak. Tror den heter Singer eller stinger. Den har hon ärvt från sin mormor som använde den väldigt flitigt. Så kvalitén är det nog inget fel på och den håller nog en generation till.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: symaskiner

Inlägg av maskros »

Ja, de gröna är fina. Det är vardagsmaskinen här hemma, för go-tider, den har hållit länge hittills, över 30 år i vår ägo. Trampen är för andra tider.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: symaskiner

Inlägg av lupl »

Olja är a och o.
Krånglande symaskiner är oftast pga de inte fått olja...
Enkelt förklarat, röliga delar kärvar vilket medför att vissa delar inte blir synkroniserade med övriga.
Sömmar som ser lite konstiga ut och trassel har ett samband med oljebrist.
Den tunna symaskinsoljan försvinner snabbt, jag droppar på varje månad.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: symaskiner

Inlägg av bastard »

bra att du påminde mig, symaskinsolja skall införskaffas, finns det 200 liters fat ? :lol:

någon som kört med små symaskiner, typ handhållet eller liknande ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Sömnad"