Recept / Matidéer

Matlagning i praktiken
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Charlie** »

Tänkte dela med mig av några recept jag hittade i min ömma moders gömmor. Dessa kan komma tillhands då skitkringkastningen ställt till det för oss.

Ekorrfrikassé

2 ekorrar
4 msk vetemjöl
6 skivor bacon/stekfläsk
2 msk hackad lök
3 tsk citronsaft
1 kaffekopp buljong
salt och peppar

Stycka ekorrarna i 5 -6 bitar. Gnid in dem i salt och peppar och rulla dem i mjölet. Bryn dem i het panna tillsammans med det sönderskurna fläsket i ca 30 min. Tillsätt lök, buljong och citronsaft. Låt puttra sakta under lock i 3 timmar.
Man kan också ta 2 msk paprikapulver, cayennepeppar, ett par hackade sura äpplen och dubbelt så mycket buljong i stället för citronsaft och bacon/fläsk.


Stekt bisamråtta

1 bisamråtta
1 äggula
0.5 kaffekopp mjölk
0.5 kaffekopp mjöl
3 msk fett
salt och peppar

Låt köttet ligga över natten i svag saltlag. Stycka i portionsbitar och koka dessa i 20 min. Bitarna tas upp, torkas av och vänds i en blandning av äggula, salt, mjöl och mjölk och bryns sedan i det heta fettet. Sänk värmen och låt allt puttra sakta under lock i 30 min.


Michigan special

1 bisamråtta
0.5 skuren lök
0.5 kaffekopp fett
kaffekopp ketchup
1 tsk Worcestershiresås/HP-sås
Salt och peppar

Låt köttet ligga över natten i svag saltlag. Stycka i portionsbitar och och lägg dessa i en djup kastrull. Koka med vatten, salt, peppar och lök i en timma. Ta upp bitarna, torka av dessa och bryn dem i det heta fettet, på ena sidan. Vänd bitarna och häll över vatten (eller buljongen de kokats i) ketchup och sås, precis så det når över bitarna. Låt puttra sakta under lock i 30 min.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

Som skrivet i beredskapstråden har jag torkat en del frukt den senaste tiden. Torkade mycket förut som hobby, men det avtog av olika orsaker. Nu verkar jag ha hittat tillbaka på grund av kärvare tider. Köper på mig lite extra frukt när jag handlar och det är bra pris, sedan torkar jag i ugn på ett flergångs-bakplåtsark. Eftersom elen ingår i hyran i läggan så blir det ingen extra kostnad :lol:

Så här har jag gjort en omgång äpplen idag:

Skalat och kärnat ur tre äpplen med äppelpipa, och skurit ned till cirka tre millimeter tjocka skivor. Hade hellre velat ha lite fastare och syrligare äpplen än de jag hade (sötare och grynigare), men går bra oavsett. Tre är ungefär vad som ryms på en bakplåt i min ugn. Har inte varmlufts, så kan bara köra en plåt åt gången.

Sätter ugnen på ungefär 70 grader, lägger in plåten i mitten och kör totalt ungefär sex timmar. Efter två timmar vänder jag plåten så att det som legat längst in kommer ut. Efter ytterligare två timmar (dvs. totalt fyra timmar) tar jag som hastigast ut plåten och vänder på samtliga skivor för att även torka undersidan. In igen, och låt stå i två timmar till; totalt sex.

När de är klara skall de gärna snäppa av vid en del böj för att vara riktigt torra med lång hållbarhet. Ingen vätska skall tränga ut om du bryter av och klämmer på en äppelbit, utan allt skall kännas läderaktigt. Låt kallna, lägg förslagsvis i glasburk och förvara i skafferi. Hållbarhet? Vet ej, frestelsen brukar vara för stor och självkontrollen för låg, men månader i plural utan tvekan.

Ät som de är, ta med ut i skogen som snacks, fördela och blanda in i vid grötkok, etc.

652aad6cde775803501062.jpg
652aad6cde775803501062.jpg (22.74 KiB) Visad 196 gånger
Strykfula, men välsmakande!

652aad7a189cc480459042.jpg
652aad7a189cc480459042.jpg (19.95 KiB) Visad 196 gånger
Tre äpplen i en burk
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av maskros »

Hållbarheten på äpplena är åtminstone till nästa äppelsäsong. Vi gör liknande men i en torkapparat och så använder vi äppelsvarv https://www.clasohlson.com/se/Äppe ... /p/44-4776 som initialt verkar var rena nyset men faktiskt fungerar bra, ger bra ringar och ökar hastigheten på ringproduktionen väldigt mycket. Vi har dem i återförslutningsbara plastpåsar som vi lagrar mörkt och svalt. Då jag inte är så förtjust i äppelskal, än mindre när det är torkat och blir vasst, är svarven fantastisk.

Håller med dig, bra promenadgodis!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av bastard »

minst 3 år väl förvarat håller torkade äppelringar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"