fordon för framtiden

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

sedan vill jag ha en dieselmotor som kan köras på mindre roliga ersättningar, som rapsolja, frityrolja och en del liknande

helst ska man ha en bil som hadde både diesel och bensinmotor och ha någon extra omgång motorer så man kan byta om det behövs
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: fordon för framtiden

Inlägg av Jakob »

Tekniken verkar inte vara det största bekymret. Problemen är priserna, skatter, regelverk och politik.
Det som håller och är billigt ogillas och kanske inte får rulla på vägarna i framtiden. Eller så får det rulla bara man betalar dyrt för det.
Vissa lösningar gillas, men är för dyra i sej. Eller så uppfyller de inte det behov som finns.
Vete katten vad man ska satsa på.

Min farfar hade bensin i lager under krigstiden. Men han använde den inte. Hade han använt bensinen skulle det inte ha gillats. "Varför använder du bensin då armén har bränslebrist?".
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: fordon för framtiden

Inlägg av Skymning »

Har du hälsan kvar och inte bor i Gällivare och pendlar ner till Sollefteå så fungerar cyklar ganska bra om du bara ska någon mil. Kan köpa en på auktion för nån hundralapp.

Ingen bränsleförbrukning som retar upp människor i ett skymningsläge. Delar, verktyg och lås är billiga i relation till bilar. Enda negativa jag kan se är regn och halka på vintern.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: fordon för framtiden

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 21 okt 2019 20:40 sedan vill jag ha en dieselmotor som kan köras på mindre roliga ersättningar, som rapsolja, frityrolja och en del liknande

helst ska man ha en bil som hadde både diesel och bensinmotor och ha någon extra omgång motorer så man kan byta om det behövs
Här har du idealfordonet. Mercedes W123-serien. Väldigt omtyckt och finns mängder av på varenda reportage från Libanon, Gaza och övriga Mellanöstern. Dom vet vad som funkar, då dom lever i konstant SHTF-läge sen årtionden!

Finns mycket delar att tillgå på skrotar och Autodoc har nyare slitdelar och andra reservdelar att lagra.

Den här t.ex. från 1980 på Blocket sägs vara en lågmilare med lilla motorn och manuell låda. Perfekt med mekanisk insprutning!
https://www.blocket.se/stockholm/Merced ... ?ca=12&w=3

24900:- är väl helt överkomligt om den inte är för rostig.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: fordon för framtiden

Inlägg av xsive »

Tittade lite på att eventuellt köpa en lätt begagnat 3,5t lastbil med isolerat skåp.
Tillräckligt ny för att vara drabbad av senaste nivån av Bonus malus skatten.
Direktimporterad och 163hk diesel.
Ehhh fordonsskatt 37.788kr tills den är tre år gammal. Det gååååår fan inte :smack: :smack: :wall:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

:roll:
utan att faktiskt tjäna pengar på att ha ett sådant fordon i arbetet så är det totaltkört

börjar bli dags att skatten är baserad på körda mil och var
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Uniblock
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 apr 2022 10:41

Re: fordon för framtiden

Inlägg av Uniblock »

Skymning skrev: 23 okt 2019 07:32 Har du hälsan kvar och inte bor i Gällivare och pendlar ner till Sollefteå så fungerar cyklar ganska bra om du bara ska någon mil. Kan köpa en på auktion för nån hundralapp.

Ingen bränsleförbrukning som retar upp människor i ett skymningsläge. Delar, verktyg och lås är billiga i relation till bilar. Enda negativa jag kan se är regn och halka på vintern.
Bra inlägg, det var en revolution för folket när cykeln blev var mans egendom. Under 1900-talets första hälft var cyklingsavstånden förvånansvärt stora med dagens mått mätt, folk kunde helt plötsligt jobba 20km från sin hemort, och det tog "bara" en timme att ta sig dit, istället för 4 timmar som till fots.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: fordon för framtiden

Inlägg av entropi »

Min (begränsade) erfarenhet är att ju äldre bil, ju mindre driftsäker. Visst, man kanske inte kan meka allt själv på nyare bilar, men de flesta kommer nog inte ha gjuteri och vad som nu kan behövas för att tillverka reservdelar själv.

Däremot - om utvecklingen hinner komma till att det går att 3d-printa metall, då pratar vi något helt annat! Plötsligt är det inte jätteproblem att skriva ut en ny förgasare till silverpilen som just fick den stulen.

Generellt tror jag man antingen får köpa gamla grejor men då meka ofta för saker går sönder. Tex är min erfarenhet att en billig Citroen Berlingo från början av 2000-talet håller bra mycket fler mil än en kvalitets-merca från 80-talet.

Eller så köper man nya, modernare och saker går inte sönder lika ofta. Men när det rasar så är man stekt.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Fordon"