Är tourniquet något att alltid bära på sig?

Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Är tourniquet något att alltid bära på sig?

Inlägg av deadrabbit »

Jag bar en dagligen i arbetsbältet, men bär ingen i EDC eller GHB. Som nämnts här ovan öva med riktig och köp inga kopior.
Perfekt att ha i stridspackning, BOB, INCH, range bag.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Är tourniquet något att alltid bära på sig?

Inlägg av Olyckskorpen »

Nivån på vad man ska bära med sig dagligdags är ju såklart upp till var och en. Tourniquet lite "over the top" för mig, speciellt då jag inte arbetar i en fysiskt utsatt miljö. Skulle jag se någon bli skjuten eller överkörd på ett sådant sätt att ett avsnörningsförband blir aktuellt så får jag helt enkelt försöka använda bältet.
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2021 15:32

Re: Är tourniquet något att alltid bära på sig?

Inlägg av Pelle »

Intressant på ämnet improviserade tourniqueueteter (jobbigt ord) är att improviserade sådana ofta är relativt ineffektiva.
För att stypa flödet helt behöver man ganska hårt tryck, och helst med ett band som är 3cm eller bredare. Det kan vara mycket svårt att få tillräcklgit med tryck utan någon hävstång att vrida på.

Med det sagt så är de dock bättre än ingenting alls!
Värt är dock att testa är tex hur hårt du måste dra åt tex ditt skärp för kring ditt ben för att stoppa flödet, samt klura ut ett sätt som du kan fortsätta trycket med utan att bältet glider upp.

Tillräckligt tight sitter bältet när din fot/ben börjar bli blå (är inte så farligt som det låter att ha det så flera minuter) och/eller du kan klämma på tex tårna och se hur de blir blekare när blodet tryckts bort samt att det tar flera sekunder för blodet att återkomma och tån att återfå sin lite mer röda färg.

Man märker då hur knepigt och svårt det kan vara att få till ett riktigt avsnörande förband!

Ett tips på improviserat sådant är dock långa snören/rep. Bara att linda tight och fortsätta linda. Efter tillräckligt många varv stryps flödet. Dock kan det vara riktigt svårt att få till när man har fullt med adrenalin i ådrorna och ens händerna halkar runt i blodet på personen som skriker i smärta... :shock:
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Är tourniquet något att alltid bära på sig?

Inlägg av Kardinal »

Jag har ingen på min person men har i min evak-väska på jobbet, i bilen och hemmet. När det kommer till modeller så gillar jag SOF-T Wide (inte gen1), CAT och SAM-XT. Tror att CAT:en är billigast, se till att köpa Gen 7. Om du har en annan modell, som SWAT-T eller RATS så inse att dessa inte är ideala men den bästa tourniqueten, är den du bär med dig. SWAT-T och/eller RATS kan möjligen vara att föredra om man ska avsnöra skador på barn eller djur.

Aldrig har devisen "one is none, two is one" varit så relevant; ha minst 2. Dels för att en enskild skada ibland kräver flera T och dels för att en skadeplats ofta har flera skador (på en person eller på flera).

Slutligen: Det är bara lemskador som går att åtgärda med tourniquet, och alla skador är inte överlevbara. Vissa kommer dö oavsett vilken typ av åtgärd du har förmåga att utföra. Hur triagerar du?
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"