Vilken yxa?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1287
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Vilken yxa?

Inlägg av reboot »

Hittade en Hultafors 0,7kg med hickoryskaft totalt 46cm för 50:- på den lokala second-hand-butiken.
”MADE IN SWEDEN”
Tillräckligt lång för tvåhandsfattning om det behövs.
Ska enligt uppgift vara handsmidd och med härdad egg.
36BF3881-B805-426F-A606-49C038C35E9D.jpeg
36BF3881-B805-426F-A606-49C038C35E9D.jpeg (25.44 KiB) Visad 4078 gånger
Blir min all around favorityxa. Lagom tung, ligger perfekt i handen och är rakbladsvass!
Svenskt stål biter!
8DECBB83-E03C-4729-A9C3-60F5F2CC80FD.jpeg
8DECBB83-E03C-4729-A9C3-60F5F2CC80FD.jpeg (43.11 KiB) Visad 4078 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10718
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vilken yxa?

Inlägg av bastard »

har några gränsfors, en finsk billinge som är bra
och en del gamla ok svenska


den mesta trevliga är dom halvstora med lagom tungt huvud, går att hugga med men inte spräcka stort med, bra att stamkvista med och lagom räckvidd

en handfull brandyxkor med, men dom är inte så bra, vasst stårl i, men funkar till det dom är tänkt för
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Vilken yxa?

Inlägg av Ursus »

Gränsfors Liten Skogsyxa köpte jag för några år sedan på SS-forums inrådan. Är nöjd, och det är min mest använda yxa så här långt. Lagom stor för att kunna ta ner även hyfsade furor, lagom tung för att inte bli ett sänke, lagom lång för att kunna peta ned även i dagstursäcken.

Vintertid gillar jag den vanliga Hultafors huggyxan som finns på alla Bolist eller XL bygg. Vet inte vilken modell det är, men den är "full-längd" och kostar en femhundring och är gjord i Sverige. Trevlig att veda med, tålig, den extra tyngden gör den snabb och effektiv. Dock liiite för stor för min ringa kroppsstorlek att släpa med sig överallt, så antingen åker den bil, kanot eller pulka. Dessa är något "massproducerade"; så varierande kvalitet. Se till att du väljer en med bra fiberriktning och god balans. Den ska kännas bra i handen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3020
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vilken yxa?

Inlägg av maskros »

Gränsforsarna har jag hängande på väggen tills kvalité blir ett krav. Under tiden olika billiga varianter från varierande säljare. Med BOL följde diverse skogsutrustning, däribland några riktigt gamla yxor som använts för kommersiell skogshuggning, mestadels för kvistning. De har en märkligt behaglig känsla när man kvistar men är kassa att klyva med.

Jag skriver det för jag tänker att yxvalet mycket beror på vad man vill ha yxan till. Olika yxor för att klyva kaffeved, klyva vresved, kvista, hacka hål i isen respektive bära med sig som diverseyxa. Mina Gränsforsare var dyra men gör mig sälla besviken så länge jag håller mig rimligt nära tänkt användningsområde.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Vilken yxa?

Inlägg av Daltorpet »

Jag är lite av en yxsamlare och har alltifrån Biltema till gränsfors. Köper ofta gamla yxor på loppisar för någon tia styck och vänner och bekanta brukar också tänka på mig om de ser någon billig/gratis yxa. Jag gillar att göra iordning gamla rostiga saker och se hur de utvecklas både i skönhet och praktiskt användande. Fast iofs gäller väl det de flesta verktyg.

Men yxorna jag använder mest just nu. Gränsfors skogsyxa, Hultafors handyxa, Säter banco klyvyxa, Säter banco fällyxa, Gränsfors stora klyvyxa, Gränsfors kubben och Gränsfors outdoor axe.

Skulle jag bara välja en så blir det Gränsfors skogsyxa utan tvekan! Jag har tre stycken en ligger fortfarande i sin lilla presentlåda från gränsfors. Nästa år ska jag besöka gränsfors bruk och smida min egen.

5d8ec4531f929147926300.jpg
5d8ec4531f929147926300.jpg (19.5 KiB) Visad 3985 gånger
5d8ec4a6c5c57045595038.jpg
5d8ec4a6c5c57045595038.jpg (34.07 KiB) Visad 3988 gånger
Bilagor
5d8ec3d2042c1366093714.jpg
5d8ec3d2042c1366093714.jpg (31.15 KiB) Visad 3985 gånger
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vilken yxa?

Inlägg av Tank »

Fina funktionella yxor :) :up:
Jag håller på att prova några åt det andra hållet med icke-trä skaft och rostfria huvuden :hm: (läs fritids och taktiska yxor).

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vilken yxa?

Inlägg av mopar340 »

har ett antal yxor, den som används överlägset mest är en Gerber med kompositskaft och teflonbelagt huvud.
Det är egentligen en Fiskars med Gerber logga. Köpte den för drygt 10 år sen i USA för halva priset jämfört med Sverige.

typ en sån här
https://images.app.goo.gl/873xajxSorXR4mBi6


Hade inte så höga förväntningar, men den är vass, håller skärpan bra balanserad och lätt att jobba med. Verkar inte rosta heller.
Den går ner i ryggsäcken och har ett bra skydd för eggen som även funkar för att sätta den i bältet om man vill.

Verkar ha kommit uppdaterade modeller med såg eller kniv inne i skaftet, ska kanske uppgradera vid tillfälle?
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"