Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Allt om vatten
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av reboot »

I Thailand säljs av naturliga skäl mycket flaskvatten. Från småflaskor upp till 6-liters PET- flaskor.
Bäst-före-datum är satt från 1 upp till 2år hos de flesta stora leverantörer (Nestle, Tesco, 7/11) Inget behov att förvara svalt eller mörkt. Står ljust i de vanliga butikshyllorna utan kyla!
Har skjälv druckit ur 1,5 år gamla flaskor, som fortfarande smakar utmärkt, så jag förmodar att det kan lagras betydligt längre.

Vattnet i samtliga fabrikat är Reverse Osmosis-filtrerat, ozon och UV-behandlat. Inget klor eller konserveringsmedel är tillsatt.


PS

Har försökt i en halvtimme att lägga in en egentagen bild från min iPad.....fortsättning flyttad till ’Anslagstavlan’, ’Lägga in bilder’

Edit, lägger nu in en bild på en 1,5-liters flaska med 2 års bäst-före.....600 pixlar bred....
8EA10016-1EC8-419A-9F6F-7EF0C61D3851.jpeg
8EA10016-1EC8-419A-9F6F-7EF0C61D3851.jpeg (44.77 KiB) Visad 2662 gånger
Senast redigerad av reboot den 10 maj 2019 02:48, redigerad totalt 1 gånger.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Skymning »

Mängden plast som kommer ut i plastflaskor är hälsomässigt försumbart och gäller inte när du fryser in dem i frysen. Finns en stor chans att vi snart kommer att dricka microplaster som har brytits ner i vattnet av global nedskräpning från vissa länder som inte kan ta ansvar för sina industrier.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Jag har autorotation på 25Liter

Inlägg av Marie »

Detta med hållbarhet i flaskor osv.
De flesta av oss har ju blommor hemma... Jag har 10st 2,5 liters saftdunkar som jag kör autorotation på med att använda vattnet för att vattna blommorna.. när en dunk tar slut efter vattning, så fyller jag upp den igen och ställer den längst till höger i raddan av dunkar.. blommor gillar när vattnet har stått ett tag så därför är det vattnet perfekt att använda och jag behöver aldrig fundera på om vattnet stått för länge då allt vatten garanterat är roterat inom 2veckor.
Sedan har jag även 2st 25liters dunkar, dessa står kolsvart så 0%ljus och de har stått ganska länge som test för att se hur länge det klarar sig. Så de är oroterade ännu. Så mina 10st 2.5Liters är primär dricksvatten backup... Skulle det bli längre strömavbrott så fyller jag mitt badkar för hygienvatten och toaspolning om avbrottet blir så långt att vattentornets pumpar inte har backupström.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Mulle »

Har minst 100 liter i 10 och femlitersdunkar. Sköljer först ur dunkarna med klorin och sedan med vatten. Blir en dutta klorin kvar i varje dunk och har aldrig haft problem med alger eller annat elände. Provsmakat vattnet efter två år och det har smakat som nytt. Förvarar dunkarna svalt ståendes i svarta sopsäckar och roterar regelmässigt kring midsommar och jul. Lätt att komma ihåg och ledig från jobbet så då har jag tid att uppdatera mina prepps.
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Wallflower »

Har planer med att fylla två stycken (kanske fyra tom) 25 liters dunkar om jag kan hitta några bra jeepdunkar. Frågan är dock om man ska fylla dom på bensinmacken eller ta vattnet från sin egen brunn.

I min brun har jag faktiskt ingen aning vad pH-värdet är eller hur hårt vattnet är, bara att det är säkert att dricka. Tar jag från macken så vet jag att jag får väldigt mjukt vatten med ~8 i pH-värde.

Vilket typ av vatten klarar sig bäst?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av bastard »

? jeepdunkar?

ta vanliga livsmedelgodkända plastdunkar
10-20 liters
börja med att ta ditt vanliga vatten, rotera veckligen i en månad eller så
sedan om du vill ha dom ståendes längre så
byt vatten, lite poolklor för att döda av det som ev finns i vattnet
det omvandlas till salt ändå efterhand
ställ mörkt och svalt, sedan kan du rotera vattnet per år eller halvår
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Wallflower »

Går ju att köra på vanliga livsmedelgodkända plastdunkar också men jag älskar verkligen en bra jeepdunk.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av bastard »

absolut inte vatten i plåtjeepdunkar

det bara rostar
klor i vatten ger salt som ger rost med, så man kaninte bakteriedöda vattnet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Skymning »

Ett tips: du dör fortare av uttorkning på 3 dagar än av lite micro-plaster och föroreningar i vattenförvaringen.

Kommer krisen så fyller du upp den där odiskade byttan du gjorde potatismos i med vatten så snabbt du bara kan.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Wallflower »

Trodde jag skulle vara smart med att ha gröna jeepdunkar med dricksvatten i jordkällaren och röda med bensin stående i garaget. Inte just microplaster jag var rädd för.

Planen var, efter att ha sett denna youtubevideon, att hitta dessa äldre (eller nytillverkade) jeepdunkar som har ett plastfoder inuti.

Problemet verkar vara att på dessa äldre dunkar så har plastfodret börjat flagna på grund av ålder och måste göras om vilket jag inte har kunskapen till. dessa är också få och dyra om du väl hittar någon begagnad. Dagens nya jeepdunkar verkar inte ha detta plastfodret invändigt då dom bara är tänkta till bränsle, och utöver det så är det inte alla som har svetsningen liggande i en fåra och designen på själv munstycket kan vara sämre.

Just den dunken, som är inköpt tidigt 2000-tal, jag har ärvt av en släkting lider av alla dessa problemen...

så det blir plastdunkar tillslut ändå.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"