Kaminfläkt, vilken är bra?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av maskros »

https://www.google.com/search?q=kaminfl%C3%A4kt
Tänkte mig skaffa en kaminfläkt för att få lite bättre värmespridning, har tittat lite men har ingen aning om vilka som funkar bra och vilka som bara surrar lite utan att göra nytta. Tips?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av FCR2 »

Jag köpte min på gekås och är förvånad över att den faktiskt var bra. Kosta 299kr. Har inte mätt något utan tycker den flyttar bra med luft.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av Charlie** »

Jag läste, att om de hade "synliga" kablar mellan värmecellen och motorn så var de lågprisvarianter. Jag hade Julas kaminfläkt, med synliga kablar, och den fungerar mycket bra men en gång så stod den för nära rökröret och den slutade att fungera helt. Köpte en lika dan och den står nu så att den får mindre varm luft bakom sig och fungerar bra.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av kullamannen »

Har ni sett någon som kan sitta på sidan av en kamin?
Våran har inte horizontell top eller hylla eller nåt sånt
Winter is coming
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av Charlie** »

kullamannen skrev: 13 aug 2020 10:51 Har ni sett någon som kan sitta på sidan av en kamin?
Våran har inte horizontell top eller hylla eller nåt sånt
Nej och jag har själv letat efter en men inte hittat någon. Jag har bara sett improviserat hemmafix. Själv har jag monterat en liten metallskiva som hylla på ett rökrör där jag ställt en fläkt. Den fungerar men tyvärr inte optimalt, då den inte får den värme som behövs för att vispa runt så stor mängd luft för att den skall göra skillnad. Jag har gjort en liknande lösning på en gasolkamin, där jag satt fast en metallskiva straxt ovan brännaren med hjälp av popnitar som fläkten står på och den fungerar mycket bra. Plåtskivan är vinklad snett nedåt så att fläkten vispar luften ner mot golvet där den behövs mest.

Något jag funderar över är hur det skulle bli om man kunde montera en sådan fläkt under en kamin, upp och ner alltså (förutsatt att där finns ett utrymme, typ att den står på 4 ben) så att man får en varm luftström så nära golvet som möjligt. Där gör ju värmen mest nytta.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av Strix »

Jag har en från Clas Olsson, sedan ganska många år.

Den fungerar fint och har ett litet bleck av termisk minnesmetall som gör att den lyfter från underlaget bär det blir för varmt.

Bäst effekt blir det om den kan stå vid kanten och "suga i sig" kall luft. Då blir värmeskillnaden större och propellern snurrar fortare.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av Charlie** »

kullamannen skrev: 13 aug 2020 10:51 Har ni sett någon som kan sitta på sidan av en kamin?
Våran har inte horizontell top eller hylla eller nåt sånt
Jag har hittat dessa fläktar med magnetfästen för att sättas på rökröret. Med magnetfästen borde det gå att sätta fläkten på sidan av kaminen.


https://www.tabena.se/products/mustangk ... 84QAvD_BwE


https://nordviggen.se/kaminflakt-roret/ ... gwQAvD_BwE

Är man dessutom lite händig kan man knåpa ihop något själv om man köper en "generator" med fläktmotor.

https://se.grandado.com/products/eldsta ... c5Njg3Mjkw
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av maskros »

Då jag startade tråden får jag väl tala om hur det gick. Köpte en på ClasO, enkelpropeller, har i vinter snurrat i tre år utan bekymmer.
Skulle inte påstå att den direkt flyttar varmluft, men den ökar värmespridningen runt kaminen.
Nästan säker på att det är denna https://www.clasohlson.com/se/Kaminfl&a ... /40-9836-1
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kaminfläkt, vilken är bra?

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 14 sep 2022 09:33 Då jag startade tråden får jag väl tala om hur det gick. Köpte en på ClasO, enkelpropeller, har i vinter snurrat i tre år utan bekymmer.
Skulle inte påstå att den direkt flyttar varmluft, men den ökar värmespridningen runt kaminen.
Nästan säker på att det är denna https://www.clasohlson.com/se/Kaminfl&a ... /40-9836-1
Prova en större kaminfläkt. Att trycka undan kall luft kräver lite mer effekt. Det kan ju t ex. vara lite knepigt att få till draget i en kamin när det är riktigt kallt ute och rökröret är kallt. Man säger att "kylan slår"
Den där lille med enkelpropeller funkar säkert i ett enskilt mindre rum men om det är luften en stuga som skall värmas upp så krävs det nog en större fläkt. Jag ser nu också att det finns fläktar man hänger på sidan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Energi"