Bränslelager

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Bränslelager

Inlägg av xsive »

Förnyelsebart i all ära men ser man på kort sikt är det svårt bortse från behovet av att lagra kolvätebaserade bränslen för transport, el,
värme och matlagning. Idealiskt har man ett alternativ med vedspis för matlagning men inte många hus i städer som har det.

Praktiskt laga mat på gasolkök om elen försvunnit
På en villafastghet "får" man förvara max 2st P11 gasoltuber och till matlagning räcker det länge. Hmm hur länge räcker det egentligen?
I en lägenhet är max 2st 2kg campingflaskor 2012

Vad är mer bra att lagra?
  • Fotogen till fotogenvärmare eller pumpfotogenlampa
  • Lampolja till vekeslampor
  • T-röd för spritkök
  • Bensin till generator/BOV Gärna alkylat som har bättre lagringsbeständighet
  • Diesel till generator/BOV Gärna blankdiesel eller syntetdiesel som båda har bättre lagringsbeständighet
Att tänka på är att man på en villafastighet "får" förvara max 100l eldfarlig vätska
Undantaget är Diesel för uppvärmning eller elproduktion - Då gäller max 3000l

Vad mer bör man fundera på för sitt bränslelager?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bränslelager

Inlägg av bastard »

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

10 kubik diesel enligt dom

kan man inte ha 200 liter kortvarigt med av det andra, ska leta och se om det fanns något
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bränslelager

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 02 maj 2019 07:09 https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25569.pdf

10 kubik diesel enligt dom

kan man inte ha 200 liter kortvarigt med av det andra, ska leta och se om det fanns något

Japp stämmer med max 10.000 liter diesel utan tillstånd. Jag som blandat ihop sifforna :smack:
Ekonomisk kapacitet sätter istället gränsen.

För att flyga uder radarn kan det också vara god ide att tanken är under 1m3 - tex 990l då periodisk inspektion och regler om tex manlucka
gäller över 1m3
Senast redigerad av xsive den 19 maj 2019 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Bränslelager

Inlägg av TwoSword »

Jag köper ofta en dunk med T-sprit när jag har vägarna förbi något av lågprisvaruhusen, det är smidig att lagra och funkar bra till mitt primära behov, laga mat och koka vatten. Men det kanske borde gå att köra bensinbilar på det också?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bränslelager

Inlägg av maskros »

Glöm inte att maskiner kräver olja. Granngården har trevliga förpackningar till vettiga priser, exempel https://www.granngarden.se/motorolja-ag ... /p/1149857
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Bränslelager

Inlägg av Tank »

Jag försöker ha hemma det som behövs för att klara en vinter i södra Sverige (T-röd, gas till campingköket och lite till gasvärmaren samt lite fotogen till fotogenvärmare) samt diesel för en tank till bilen (Bugout) och bränsle för ca 50 timmar till elverken i form av alkylat.
Jag har även klabbar och lite ved till kaminen för 3 månader för ovan situation.
Sen är det stop. Kan inte längre omsätta alkylaten på samma sätt som tidigare. :hm:

Skulle vilja ha hemma 200 liter diesel men är för lat för att omsätta det i tid. :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bränslelager

Inlägg av Daltorpet »

TwoSword skrev: 19 maj 2019 20:23 Jag köper ofta en dunk med T-sprit när jag har vägarna förbi något av lågprisvaruhusen, det är smidig att lagra och funkar bra till mitt primära behov, laga mat och koka vatten. Men det kanske borde gå att köra bensinbilar på det också?
Det här med T-röd: Jag köper ibland en 5l dunk på öob för en billig peng. Härom veckorna köpte jag 1l på naturkompaniet svindyrt. Men det sotade inte alls! Då sa min vän att det bara var att blanda i vatten i den från öob så skulle inte den sota heller men ha samma effekt? Googlade lite och fick fram att det verkar hjälpa att ha i vatten för sotets skull. Jag frågade på naturkompaniet och de sa att deras behövde man inte lika mycket av så därför tjänade man på deras i det långa loppet. Kan det stämma eller är det mest försäljarsnack?

Det går åt rätt mycket T-röd här spec den här årstiden så det skulle ju vara riktigt bra med snålare effektivitet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bränslelager

Inlägg av reboot »

Angående ’lagligheten’ vid gasolförvaring i lägenhet, så är det även tillåtet att ha en 10-11:a på balkongen också!

https://www.gasforeningen.se/forvaring- ... i-sverige/

Utdrag: ”Däremot är gasolbehållarna PC/K6, P6, PC/K10 och P11 inte tillåtna i flerbostadshus, såvida de inte förvaras på en balkong (som ej får vara inglasad). På en balkong som inte är inglasad får man förvara gasolbehållare upp till och med storleken 30 liter. Om balkongen däremot är inglasad gäller samma regler som för resten av flerbostadshuset, det vill säga behållaren får inte överstiga 5 liter.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Bränslelager

Inlägg av deadrabbit »

Bra listor och påminnelser.
Jag lagrar en del tändvätska också för grill mm :!:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bränslelager

Inlägg av bastard »

Daltorpet skrev: 20 maj 2019 11:09
TwoSword skrev: 19 maj 2019 20:23 Jag köper ofta en dunk med T-sprit när jag har vägarna förbi något av lågprisvaruhusen, det är smidig att lagra och funkar bra till mitt primära behov, laga mat och koka vatten. Men det kanske borde gå att köra bensinbilar på det också?
Det här med T-röd: Jag köper ibland en 5l dunk på öob för en billig peng. Härom veckorna köpte jag 1l på naturkompaniet svindyrt. Men det sotade inte alls! Då sa min vän att det bara var att blanda i vatten i den från öob så skulle inte den sota heller men ha samma effekt? Googlade lite och fick fram att det verkar hjälpa att ha i vatten för sotets skull. Jag frågade på naturkompaniet och de sa att deras behövde man inte lika mycket av så därför tjänade man på deras i det långa loppet. Kan det stämma eller är det mest försäljarsnack?

Det går åt rätt mycket T-röd här spec den här årstiden så det skulle ju vara riktigt bra med snålare effektivitet.
den som inte sotar är troligen metanol, och sotar inte, men är giftig

tröd sotar mindre med sprit och vatten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"