Läkemedelskris i vardande?

Hur man lagrar föda
Ursus

Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av Ursus »

Har varit snack av och till om läkemedelsbrist det senaste året eller så. Nu i och med problemen med förbrukningsmaterial på diverse sjukhus fick jag ett infall att åka till apoteket och hämta upp lite bra grejer.

Köpte bland annat betablockerare mot extraslag; bra att bunkra upp en extra ask. Det intressanta? Ett enda paket Inderal fanns kvar, ingen Propranolol som jag annars brukar ha. Inga leverantörer hade heller Propranolol att skicka "de närmsta veckorna".

Mina små problem med hjärtat är nu inget allvarligt; så jag klarar mig egentligen utan med undantag för lite obehag, men betablockerare är en mycket viktig medicin för många med väldigt svåra hjärtbekymmer och inte ens detta finns på lager.

Så en vänlig uppmuntran: Ska ni bunkra; och då i synnerhet receptbelagt, gör det nu. Detta är inte ett bra tecken.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av bastard »

hm, skrämmande

nu är allt i händerna på privata företag
jag hadde gärna sett att kanske 1/3 av basbehovet skulle vara från statligt ägda företag i sverige
lika hårt drivna som privata men kanske med bara 840 timmars pruduktion per vecka
(då kan man få ut 4 gånger mer om man kör dygnet runt)
vore även bra verksamhet att skola in folk i läkemedelsindustrin, som i högskoleutbildning

men jag håller med, måste ni ha saker, bunkra för helvete
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av FCR2 »

Mycket verkar vara slut.
Använder dermovat mot psoriasis och det är slut alla apotek inkl nätapotek. Min särbo käkar morfintabletter ibland och den sorten är slut i hela Sverige. Kass att behöva ta av lagret.
(:) trott tidigare att det behövdes en störning för att strula till samhället, men tydligen räcker lagen om offentlig upphandling för att kasta grus i maskineriet.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av deadrabbit »

Hemangiol var beställningsvara på alla apotek utom 1 på sjukhuset som hade en flaska inne senaste 2åren här omkring.
Då vi brukade var det dagligen 2doser dagligen flaskan gick på mg/kg så åtgången var stor.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av bastard »

har varit en del på nyheterna nu om det, många saker som varit slut

och ändå borde vi ha bra flöde på läkemedlen

verkar som om en del saker är svåra att tillverka

kan det vara så att läkemedelstillverkarna borde bygga nya linjer
en del sådanna är dyra att bygga, och håller bara en begränsad tid innan det slits för mycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Läkemedelskris i vardande?

Inlägg av Ursus »

DIabetiker har svårt att få tag på en viss medicin.

Varför?

För att tjockisar använder den som bantningsmedel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... r-bantning

Som jag har skrivit förut: När verkligheten börjar bli en parodi på sig själv, ja, då är det illa :lol:
Skriv svar

Återgå till "Lagring"