Utpost utomlands

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Utpost utomlands

Inlägg av entropi »

Jag är iväg på "kick off" med min fru, ett försök till årlig tradition där vi uppdaterar 1, 3 & 5 -årsplaner för vårt liv, går igenom det senaste året, skapar sparmål mm.
Självklart har vi varit off-grid med husbilen hela tiden :)

För två år sedan fick hennes syster barn, och till min förvåning vill hon nu arbeta ut en plan för att vi ska kunna etablera en bas i något annat land på kanske 5 års sikt.
Tanken är att vi ska kunna komma iväg i tid innan en tänkt exodus.

Tar gärna förslag på vad man bör tänka på när man börjar planera något sånt här.
Survival
Honor
Liberty
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Utpost utomlands

Inlägg av Tank »

Intressant :up:

En bra sak, när ni hittat er nya alternativ bas, är att planera flera olika vägar samt sätt att kunna ta sig dit när man väl måste åka. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Utpost utomlands

Inlägg av entropi »

Tank skrev: 27 okt 2019 17:25 Intressant :up:

En bra sak, när ni hittat er nya alternativ bas, är att planera flera olika vägar samt sätt att kunna ta sig dit när man väl måste åka. :hm:

//Tank
Japp, huvudspåret är inte en plötslig kollaps, utan det går förhoppningsvis att hoppa på ett flygplan. Men flygplan, husbil eller större segelbåt är väl de transportmedel som står till förfogande om det blir ett annat scenario än det vi tänker oss (sharialagar)

Ska jag flytta vill jag att det blir dit personlig frihet och integritet respekteras, och det finns bra vapenlagar. Alternativ till USA är välkommet :)

Exempelvis Tyskland är bara att glömma, de verkar nästan lika nedtrampade under vänsterliberalismens känga som oss.
Survival
Honor
Liberty
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Utpost utomlands

Inlägg av mango »

Centraleuropa,

Schweiz, Österrike, Tjeckien och Slovenien, kanske även Slovakien men där har jag aldrig varit.

Tjeckien blev jag själv lite förtjust i under en genomresa på några dagar för en tid sedan. Har nog det mesta man kan tänka sig egentligen förutom möjligheterna att hitta en anställning med hyfsad inkomst, om man nu tänker bosätta sig där.

Vackert landskap, fina vägar, sjöar och vattendrag. God mat och dryck, schyssta människor som gillar sport och friluftsaktiviteter i skog och berg, bara dagen avslutas med öl!

Låg vardagskriminalitet, risken för rån, överfall eller våldtäkt är i princip noll.

Sund inställning till civilt vapeninnehav. Tjeckien vägrade anta EU:s nya vapenförordning och gjorde istället varje vapeninnehavare till reservist inom försvaret på pappret.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Utpost utomlands

Inlägg av entropi »

mango skrev: 29 okt 2019 07:55 Centraleuropa,

Schweiz, Österrike, Tjeckien och Slovenien, kanske även Slovakien men där har jag aldrig varit.

Tjeckien blev jag själv lite förtjust i under en genomresa på några dagar för en tid sedan. Har nog det mesta man kan tänka sig egentligen förutom möjligheterna att hitta en anställning med hyfsad inkomst, om man nu tänker bosätta sig där.

Vackert landskap, fina vägar, sjöar och vattendrag. God mat och dryck, schyssta människor som gillar sport och friluftsaktiviteter i skog och berg, bara dagen avslutas med öl!

Låg vardagskriminalitet, risken för rån, överfall eller våldtäkt är i princip noll.

Sund inställning till civilt vapeninnehav. Tjeckien vägrade anta EU:s nya vapenförordning och gjorde istället varje vapeninnehavare till reservist inom försvaret på pappret.
Tjeckien låter ju riktigt bra!
Jag har ett ganska specialicerat IT-jobb, ska försöka se hur löneläget ligger.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Utpost utomlands

Inlägg av entropi »

Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden.
Mycket (viruskontaminerat) vatten har ju flutit under bron, men tankarna kvarstår.
Om något så har jag ju arbetat flera månader utan att sätta foten på kontoret, även om jag varit permitterad också.
Tanken var att på 5 års sikt ha ett jobb med ungefär lika bra betalt som idag fast att jag kan jobba helt remote, och som världen utvecklats den senaste tiden så tycks allt vara till min fördel! :up:

Vår plan pre-Corona var lite löst att ta husbilen och åka ned i Europa några veckor för att bilda oss en bättre uppfattning om vad vi tycker om olika länder. Alldeles oavsett vad våra regimfinansierade nyhetsmedier skriver om vårt lands förträffliga coronahantering, så verkar fler och fler länder börja inse att Sverige är en pestsmittad bananrepublik numera ;)
Så det lär bli svårt att genomföra en sån resa i sommar.

Min bättre hälft vekar mest sugen på Spanien. Jag tycker Italien verkar ha ganska goda förutsättningar. De har tagit coronavirusret på allvar, och bostadsmarknaden har länge varit avmattad/negativ vilket verkar ha gett låga huspriser. Visst, huspriserna ska nog ned ännu mera men det ska de ju här också...
Italien har dessutom börjat lätta på sina vapenlagar och tillåter i högre grad än tidigare självförsvar.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Utpost utomlands

Inlägg av Aftersearch »

Intressant!

Min tanke när det gäller sydeuropa är att ekonomin där kommer att rasa om stödet från EU försvinner, samt att ett varmare klimat slår hårdare där med bränder och torka.
Vem vet...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Utpost utomlands

Inlägg av Charlie** »

Man bör nog ha försörjningen i åtanke också, så att du inte blir "svensken som lever på bidrag"
Vad kan du bidra med i det nya landet?
Vad söker det nya landet för kompetens och kunnande?
Inom vilka yrkesområden kan du arbeta i?
...och slutligen men inte minst, hur är det med språkfärdigheten?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: Utpost utomlands

Inlägg av Rafe »

Investera i guld och/eller tjänst som gör det möjligt att snabbt växla bort Svenska kronor.
Man bör ha tillräckligt för att kunna köpa biljetter/bränsle för att kunna ta sig ur landet vid oväntad kris.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Utpost utomlands

Inlägg av entropi »

Aftersearch skrev: 13 jun 2020 10:35 Intressant!

Min tanke när det gäller sydeuropa är att ekonomin där kommer att rasa om stödet från EU försvinner, samt att ett varmare klimat slår hårdare där med bränder och torka.
Ja, Jag tänker liknande. Men, om jag kan lyckas med mina förhoppningar om ett arbete som utförs remote så är det kanske bättre med en lön från Sverige fast jag bor där nere?
Har inte riktigt koll på hur snabbt man kan anta att klimatförändringarna sker. Har fått för mig att förändringarna sker snabbare ju närmre jordens poler man är?

Att leva på bidrag från värdlandet är inget alternativ jag tittar på!

Deras bostadsmarknad har redan fallit en bit vad jag kan se - Sveriges huspriser kanske har en högre fallhöjd?
Å andra sidan har väl inte deras bostadspriser återhämtat sig sedan 2008
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"